کد خبر: ۸۲۲۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

یار جدید نتانیاهو در پاریس

همزمان با سفر نتانیاهو به پاریس، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر کرده است. کولونا، روز چهارشنبه وارد ریاض شد و پنجشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی موضوع گفتگو‌های وزیر خارجه فرانسه با ولیعهد عربستان، تقویت همکاری‌های دوجانبه در همه حوزه‌ها و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بود. رسانه‌های سعودی جزییات بیشتری از گفتگو‌های کولونا و بن‌سلمان ارایه نکرده‌اند.
یار جدید نتانیاهو در پاریس
آفتاب‌‌نیوز :

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل می‌گوید: «فرانسه و اسراییل در نحوه مشاهده تهدید ایران به هم نزدیک‌تر می‌شوند.» روز پنجشنبه بعد از دیدار امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه با نخست‌وزیر اسراییل، مشخص شد که پاریس روز به روز در حال دورتر شدن از تهران و نزدیک‌تر شدن به تل‌آویو است. بیانیه رسمی فرانسوی‌ها از هرگونه انتقاد از رفتار دولت جدید نتانیاهو خالی است، تا جایی که روزنامه لوموند رفتار مکرون را «چشم‌پوشی کردن» توصیف کرده است. در برابر دو طرف بیشتر از هر زمان دیگر در مورد «همکاری علیه ایران» صحبت و به موضوع برنامه هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند. همزمان با سفر نتانیاهو به فرانسه، وزیر خارجه فرانسه به منطقه آمده است تا با مقام‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار و گفتگو کند.

نتانیاهو قبل از سفر به فرانسه گفته‌بود که هدف او از انجام این سفر گفتگو در خصوص «تلاش‌های مشترک برای مواجهه با اقدام‌های تهاجمی ایران و تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح اتمی» است. به نظر می‌رسد که نتانیاهو، کمتر از دو ماه بعد از آغاز به کار مجددش به عنوان نخست‌وزیر اسراییل بار دیگر یارگیری برای رویارویی با ایران را آغاز کرده است.

بعد از دیدار‌های سه مقام ارشد امریکایی با نخست‌وزیر اسراییل در سرزمین‌های اشغالی، یعنی جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا، ویلیام برنز، رییس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، این چهارمین دیدار نخست‌وزیر اسراییل با یک مقام بلندپایه غربی با محوریت ایران محسوب می‌شود. روزنامه لیبراسیون فرانسه نوشته بود که هدف از این دیدار گفتگو در مورد «ایران، ایران و باز هم ایران» است.

نتانیاهو در بدو ورود به فرانسه با ادعای حمایت نظامی حکومت ایران از روسیه علیه اوکراین و سرکوب معترضان در ایران، از کشور‌های غربی خواست که به مذاکرات و تلاش‌های خود برای دستیابی به توافق اتمی با تهران خاتمه بدهند. قرار است نتانیاهو با نمایندگان جامعه یهودیان فرانسه و سرمایه‌گذاران فرانسوی که راغب به سرمایه‌گذاری در اسراییل هستند ملاقات کند. پایگاه خبری رادیو بین‌المللی فرانسه می‌نویسد به گفته یک منبع دیپلماتیک اسراییل طرح حمله به ایران را در جزییات کامل تهیه کرده است. براساس این طرح حدود سه هزار هدف شناسایی شده و دولت اسراییل مایل است هرچه سریع‌تر اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت بپذیرد، هر چند مایل نیست که این حمله را به تنهایی انجام بدهد.

اظهارات مکرون در دیدار با نتانیاهو علیه ایران، وقتی کنار اقدامات ماه‌های اخیر پاریس قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده تنش روزافزون در روابط تهران با اروپا و هرچه نزدیک‌تر شدن مواضع قدرت‌های اروپایی با اسراییل است. از ابتدای زمستان امسال و زمانی که در پی برگزاری کنفرانس بغداد ۲ در پایتخت اردن، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه از همکاری با کشور‌های عربی برای کاهش نفوذ ایران در عراق خبر داد، رسانه‌ها در مورد رویکرد جدید فرانسه علیه ایران گمانه‌زنی می‌کردند. هفته گذشته با انتشار خبر مشارکت نیروی دریایی فرانسه در توقیف ادعایی یک محموله «سلاح ایران به مقصد یمن» همکاری فرانسه با امریکا برای تشدید فشار علیه ایران باز هم واضح‌تر از گذشته شد.

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ الیزه در مورد دیدار مکرون و نتانیاهو منتشر کرده است، مکرون از «شتاب عجولانه» پیشروی برنامه هسته‌ای ایران انتقاد و ادعا کرده است که سرسختانه مقابل این شتاب که قطعا عواقبی در پی خواهد داشت، ایستادگی خواهد کرد. رییس‌جمهور فرانسه همچنین مدعی شده است که «حمایت ایران از روسیه در تهاجم به اوکراین، ایران را در معرض تحریم‌ها و انزوای بیشتر قرار خواهد داد.» پیش از این آخرین دیدار نتانیاهو و مکرون سه سال پیش در سفر رییس‌جمهور فرانسه به قدس اشغالی انجام شده‌بود و این نخستین دیدار دو رهبر بعد از رسیدن مجدد نتانیاهو به مقام نخست‌وزیری در ماه گذشته است.

بر اساس بیانیه کاخ الیزه، مکرون در گفتگو‌ها با نتانیاهو، اشاره‌های گذرایی هم به خشونت‌های اخیر اسراییل علیه فلسطینیان داشته است. براساس این بیانیه مکرون از اسراییل خواسته است تا «از هر اقدامی که بتواند به چرخه خشونت دامن بزند» خودداری کند. رییس‌جمهور فرانسه همچنین بر تعهد کشورش بر «وضعیت ویژه مکان‌های مقدس در قدس» تاکید کرده است.

انتقاد مکرون از «اصلاحات قضایی» نتانیاهو
هرچند در بیانیه رسمی کاخ الیزه، اشاره‌ای به انتقاد‌های مکرون از نتانیاهو در خصوص رفتار کابینه افراطی او نشده است، اما روزنامه لوموند فرانسه به نقل از یک مقام مطلع از گفتگو‌های دو طرف نوشته است که در ضیافت شام پنجشنبه امانوئل مکرون از عملکرد دولت نتانیاهو، به ویژه تلاش کابینه او برای اصلاحات قضایی انتقاد کرده است. دولت نتانیاهو قصد دارد با کاهش اختیار‌های دیوان عالی اسراییل، به کنست اجازه بدهد که در صورت تصمیم دیوان عالی برای رد مصوبه کنست، بار دیگر در مورد آن رای‌گیری کند و در صورت تصویب مجدد آن را به قانون تبدیل کند.

لوموند نوشته است که در گفتگو‌های مکرون و نتانیاهو، رییس‌جمهور فرانسه هشدار داده است که در صورت انجام این تغییرات «پاریس به این نتیجه می‌رسد که اسراییل از دایره تعریف مشترکی که نسبت به دموکراسی وجود دارد، خارج شده است.» به گفته این مقام مطلع، مکرون در این نشست «به وضوح مطرح کرد» که تغییرات پیشنهادی قضایی «می‌تواند قدرت دیوان عالی را به عنوان تنها نهاد مبارزه با سوءاستفاده از قدرت دولت، از بین ببرد.»

رییس‌جمهور فرانسه گفته است: «این پیشنهاد‌ها می‌تواند باعث بحرانی شود که از سال ۱۹۴۸ تاکنون بی‌سابقه است.»

تایمز آو اسراییل به نقل از یک مقام آگاه دیگر نوشته که نتانیاهو در پاسخ به انتقاد‌های مکرون گفته که دیوان عالی رویکرد تهاجمی در پیش گرفته است که جلوی توسعه اقتصادی را می‌گیرد.

به گفته این مقام آگاه، نتانیاهو گفته است: «اسراییل از حکومت قانون به حکومت وکیل‌ها تغییر شکل داده است» و تاکید کرده که قصد دارد توازنی را که در دیگر دموکراسی‌ها بین قوا وجود دارد، احیا کند.

نتانیاهو همچنین گفته که برای تغییر آرای دیوان عالی در کنست به «اکثریت قاطع» در کنست نیاز است، با این حال وی توضیحی در مورد جزییات پیشنهادش نداده است.

نتانیاهو: با آسیب زدن به ایران، به اوکراین کمک می‌کنیم
نتانیاهو بعد از دیدار با مکرون به خبرنگاران گفت: «مذاکرات با مکرون بسیار خوب بود و درباره اشیای ملموسی صحبت کردیم، وی از آمادگی خود برای بررسی اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران ایران خبر داد.»

وی تصریح کرد: «همگرایی بسیار زیادی میان اسراییل و فرانسه درخصوص تهدیدات ایران وجود دارد.»

وی گفت: «باید بگویم، نگرانی و ارزیابی ما از ماهیت نظام، مشترک است، ما چند سال پیش در ابراز نگرانی از خطر ایران تنها بودیم، اما اکنون نه فقط اسراییل و امریکا بلکه اروپا نیز با ما همراه است.»

نخست‌وزیر اسراییل درباره بحران اوکراین تاکید کرد: «همکاری ایران با روسیه از نظر ما بسیار خطرناک است و ما مستقلا علیه ایران در سطوح مختلف اقدام می‌کنیم تا به توانمندی این کشور علیه اسراییل و نیز در عرصه‌های دیگر آسیب وارد کنیم.»

سفر‌های خاورمیانه‌ای وزیر خارجه فرانسه
همزمان با سفر نتانیاهو به پاریس، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر کرده است. کولونا، روز چهارشنبه وارد ریاض شد و پنجشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی موضوع گفتگو‌های وزیر خارجه فرانسه با ولیعهد عربستان، تقویت همکاری‌های دوجانبه در همه حوزه‌ها و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بود. رسانه‌های سعودی جزییات بیشتری از گفتگو‌های کولونا و بن‌سلمان ارایه نکرده‌اند.

روز گذشته کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه با عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود در ابوظبی دیدار و گفتگو کرد. وزارت امور خارجه فرانسه در حساب توییتری خود اعلام کرد که طرفین در این دیدار روابط دوجانبه و تحولات اخیر اوکراین را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

وزیر خارجه فرانسه در حالی به عربستان رفته بود که همتای سعودی او در سفری رسمی به عراق رفته‌بود. به گزارش رسانه‌ها یکی از دستور کار‌های سفر فیصل بن فرحان به عراق هم موضوع ایران بود. گفته می‌شود که بخشی از گفتگو‌های وزیر خارجه سعودی با مقام‌های عراقی به موضوع از سرگیری مذاکرات تهران و ریاض با میانجیگری عراق مربوط می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین