کد خبر: ۸۲۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

صادرات گاز رژیم صهیونیستی به عربستان؛ خطرناک‌ترین طرح ولیعهد برای عادی سازی روابط

رسانه‌های عبری خطرناک‌ترین طرح ولیعهد عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از طریق پروژه واردات گاز این رژیم از خاک مصر را فاش کردند.
صادرات گاز رژیم صهیونیستی به عربستان؛ خطرناک‌ترین طرح ولیعهد برای عادی سازی روابط
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه عبری زبان گلوبس نوشت، عربستان، مصر و رژیم صهیونیستی در حال بررسی پروژه مشترکی هستند تا گازی را که تل‌آویو از میادین مدیترانه استخراج می‌کند از طریق خاک مصر به عربستان منتقل کنند.

طبق این پروژه، خط لوله‌های گاز از خلیج عقبه وارد عربستان خواهد شد تا گاز رژیم صهیونیستی را به ریاض منتقل کند و به این ترتیب نیازهای انرژی عربستان پس از تکمیل پروژه شهر نیوم و دیگر پروژه‌های گردشگری تامین شود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد در امتداد دریای سرخ و خلیج عقبه پیاده کند.

هر چند پروژه مورد بحث در مراحل ابتدایی قرار دارد؛ اما نشان دهنده همکاری مستحکم اقتصادی میان ریاض و تل‌آویو است. بخصوص که قبلا هم طرح اولیه‌ای فاش شد که طبق آن صهیونیست‌ها اجازه دارند به عنوان گردشگر وارد دو جزیره تیران و صنافیر شوند.

"گلوبس" اخیرا فاش کرد که عربستان قصد دارد جزایر تیران و صنافیر را که از مصر خریداری کرده است به مکان‌های گردشگری پر جنب و جوش تبدیل کند که در آن هتل‌ها و کازینوها ساخته می‌شوند و قصد دارد اجازه دهد اسرائیلی‌ها برای گردشگری وارد این جزایر شوند.

گشودن جزایر تیران و صنافیر به روی گردشگران اسرائیلی نشان دهنده تمایل عربستان سعودی به ارتقای گام‌های همگرایی به اسرائیل است؛ اما در عین حال نشان می‌دهد که «این چشم‌انداز به تدریج و از راه‌هایی که اهمیت سیاسی بلندمدت ندارد، محقق خواهد شد».

عربستان سعودی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، هیچ روابط دیپلماتیک یا روابط تجاری "رسمی" بین آنها وجود ندارد و ریاض به "توافق‌های ابراهیم" نپیوسته است، اگرچه اعتقاد بر این است که این دو بر اساس نگرانی‌های مشترک خود روابط امنیتی و دفاعی دارند.

همچنین طی سال‌ها، عربستان سعودی و اسرائیل از طریق طرف‌های دیگر روابط اقتصادی برقرار کرده‌اند تا محصولات کشاورزی و فناوری رژیم صهیونیستی را از طریق کرانه باختری، اردن و قبرس به بازار عربستان منتقل کنند.

در پی سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان که با ولیعهد دیدار کرد، گزارش‌ها و نشانه‌ها در مورد تمایل عربستان برای اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. گزارش‌های قبلی نیز نشان می‌دهد که بن سلمان هیچ مشکلی با عادی سازی روابط ندارد؛ اما حضور پدرش، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برجسته‌ترین مانع در این مسیر است.

تحلیلگران بر این باورند که اقدام عربستان سعودی برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل عملاً به سایر کشورهای عربی و اسلامی چراغ سبز نشان خواهد داد تا از این روش پیروی کنند.

از سوی دیگر، عربستان سیگنال‌های واضحی از آمادگی خود برای نزدیک شدن به اسرائیل منتشر می‌کند، محمد بن سلمان در ماه مارس در مصاحبه‌ای با مجله آمریکایی "آتلانتیک" گفت که کشورش اسرائیل را "دشمن" نمی‌داند بلکه به آن به عنوان یک "متحد احتمالی" در بسیاری از منافع مشترک نگاه می‌کند.

براساس طرح صلح عربی که ریاض قبلا مطرح کرد و در اجلاس اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ در بیروت با اجماع تصویب شد، عربستان موضع اعلام شده خود را حفظ کرده است مبنی بر اینکه حل مساله فلسطین شرط عادی سازی روابط با اسرائیل است.

عربستان سعودی همچنین برای نفوذ در جهان اسلام با ترکیه و ایران رقابت می‌کند و معتقد است که توافق صلح با اسرائیل از این منظر باعث تضعیف نفوذ خود خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین