کد خبر: ۸۲۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
اعلام سه ماه وضعیت فوق العاده در جنوب شرقی ترکیه

زلزله ترکیه و سوریه| افزایش آمار فوتی‌ها به حدود ۸۰۰۰ نفر

آمار کشته شدگان در زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه اکنون از ۷۸۰۰ نفر فراتر رفته و تجزیه آمار‌ها نشان می‌دهد که تاکنون مرگ دست کم ۵۸۹۴ نفر در ترکیه و ۱۹۳۲ نفر نیز در سوریه گزارش شده است.
زلزله ترکیه و سوریه| افزایش آمار فوتی‌ها به حدود ۸۰۰۰ نفر
آفتاب‌‌نیوز :

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جنوب شرقی این کشور به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

به گفته اردوغان، ۱۰ استان در محدوده زلزله هستند. او همچنین اعلام کرد که تاکنون پیشنهاد کمک از ۷۰ کشور جهان به ترکیه رسیده است.

در آدانا، ابزار‌ها و ماشین‌های سنگین در طول شب به کار گرفته شدند تا کسانی که در زیر تلی از آوار‌های بتنی هنوز زنده هستند، بیرون بکشند. گاهی هم صدای "الله اکبر" به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد فردی زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

در آدانا شمار زیادی بی خانمان شده اند. آن‌ها و دیگر شهروندان می‌ترسند که به دلیل پس لرزه‌ها به محل زندگی شان برگردند.

سه شنبه صبح، ترافیک در بزرگراهی که به شهر قهرمان مرعش (یا ماراش) می‌رسد، قفل شده بود. تعداد اندکی از گروه‌های نجات توانسته اند به این ناحیه از جنوب ترکیه بیایند.

به گزارش رویترز، در استان هاتای در جنوب این کشور نیز صدای یک زن از زیر کوهی از آوار شنیده شده است. به گفته فردی که صحنه حضور دارد، افراد از زیر آوار درخواست کمک می‌کنند، ولی کسی به دادشان نمی‌رسد.

در شهر عثمانیه نیز که نزدیک مرکز زلزله است، بارش باران شدید کار امدادگران را مختل کرده است. برق این شهر هم همزمان با سرما و باران، قطع شده است.

صاحب یکی از هتل‌های این شهر به شبکه خبری بی بی سی گفته که از ۱۴ مسافر هتل تنها هفت نفر پیدا شده اند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، پیشتر گزارش شد که بارش شدید باران عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده آمار قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

تکمیلی/ شمار جانباختگان به بیش از ۱۱ هزار نفر رسید

مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه در یک نشست تلویزیونی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت تعداد کشته‌شدگان این کشور به حداقل ۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسیده و نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

این در شرایطی است که به گفته مقامات سوریه در این کشور نیز حداقل ۲ هزار و ۵۳۰ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان جان خود را از دست داده‌اند.

آژانس‌های امدادی و کادر اورژانس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان احتمالاً بیشتر خواهد شد چرا که بسیاری از مردم همچنان در سرمای هوا در زیر آوار محبوس هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین