کد خبر: ۸۲۳۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

فیلم| وضعیت وحشتناک و بحرانی بزرگترین سد مازندران‌/ آب سد شهید رجایی ته کشید

سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگ‌ترین سد مازندران حال و روز خوشی ندارد و حجم آب ذخیره شده در این سد در وضعیت وحشتناک و بحرانی قرار گرفته است.
فیلم| وضعیت وحشتناک و بحرانی بزرگترین سد مازندران‌/ آب سد شهید رجایی ته کشید
آفتاب‌‌نیوز :

سال ۱۳۷۵ سد شهید رجایی ساری با ظرفیت ۱۶۰ میلیون متر مکعب به عنوان بزرگ‌ترین سد بتنی و دوقوصی کشور با طول تاج بیش از ۵۰۰ متر در شهر ساری به بهره‌برداری رسید و به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی شهر‌های ساری، نکا، جویبار، میاندورود، ارطه و... نقش مهمی در اقتصاد آب‌محور مازندران دارد.

به گواه کارشناسان، میزان حجم آب ذخیره شده در مخزن این سد، در این ایام هم‌اکنون می‌بایست ۱۲۰ میلیون مترمکعب باشد، ولی به دلیل بارش کم باران و از بین رفتن برخی منابع آبی تأمین‌کننده این سد، هم‌اکنون میزان حجم آب ذخیره شده در این سد به کمتر از ۳۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

نکته مهم این است که در چنین روزی در سال ۱۴۰۰ نیز میزان حجم آب ذخیره شده در سد شهید رجایی ساری حدود ۶۵ میلیون متر مکعب بوده و شالیزار‌های زیادی در بخش کشاورزی با بحران بی‌آبی مواجه بودند و امکان برداشت برنج را نداشتند.

طبق قوانین زیست محیطی، آب منطقه‌ای برای از بین نرفتن حیات موجودات آبزی می‌بایست بخشی از آب را در رودخانه رها‌سازی کند و از طرفی برای از بین نرفتن ایمنی سازه سد باید بخشی از آب در پشت سد ذخیره بماند تا سازه سد با خطر ترک‌خوردگی مواجه نشود.

میزان بارش‌ها در مازندران در حالی هر ساله کاهش یافته است که به اعتقاد کارشناسان، خشکسالی در درجه اول کشاورزی و باغداری استان را تهدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین