کد خبر: ۸۲۳۴۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸

رئیسی: رهبری، قبل از انقلاب بزرگترین مشوق شاعران و نویسندگان بودند

رئیس‌جمهور گفت: امروز چهره اثر گذار به کسی گفته می‌شود که نیاز جامعه را خوب درک کند و حاضر باشد برای رفع نیاز جامعه مسئولیت پذیری و خطر پذیری داشته باشد و در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کند به ویژه در حوزه اندیشه و عدالت سخن حق را بر زبان جاری کنند.
رئیسی: رهبری، قبل از انقلاب بزرگترین مشوق شاعران و نویسندگان بودند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی با بیان این‌که جایگاه و ارزش کتاب بر کسی پوشیده نیست، گفت: پل بین فرهنگ، علم و دانش کتاب است.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر مستور قلمی مورد سوگند مقدس پرودگار نیست، هر مستور قلمی که مورد توجه باری تعالی که به آن سوگند بخورد نیست، مستور قلمی که بتواند موضوعش انسان، هدایت انسان و گره گشایی در جهت زندگی انسان و در جهت رشد و تعالی انسان باشد مورد قبول باری تعالی است.

وی با بیان این‌که مستور قلم اگر امری هجو و وقت‌گیر برای انسان باشد، یاد دادن غیرمربوط با زندگی انسان و راه نجات انسان باشد نه جایگاهی در نزد حضرت حق دارد و نه به درد انسان می‌خورد، گفت: علمی که نافع برای عمل و علم انسان باشد بسیار اهمیت دارد و باید بتواند پاسخگوی نیاز‌های جامعه و انسان جامعه باشد. امروز چهره اثر گذار به کسی گفته می‌شود که نیاز جامعه را خوب درک کند و حاضر باشد برای رفع نیاز جامعه مسولیت پذیری و خطر پذیری داشته باشد و در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کند به ویژه در حوزه اندیشه و عدالت سخن حق را بر زبان جاری کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: روشنفکران کسانی هستند به یک نورانیت از اندیشه برخوردار باشند، بدانند قبل از این که دیگران بدانند. هشدار بدهند قبل از این که دیگران متوجه خطر باشند در جایگاه دیدبانی جامعه را رصد کنند و به موقع هشدار دهند و در مقابل خطرات جامعه را هوشیار کنند. از فکر و اندیشه جامعه و داشته‌های جامعه صیانت کند. روشنفکر جامعه را در مقابل هجوم رصد می‌کند که نسبت به تمدن‌ها و فرهنگ‌ها این‌ها فرق می‌کند. گاهی کسانی که در جایگاهی قرار دارند می‌خواهند فرهنگ و سخنان خودشان را بدون توجه به یک ملت حقنه کنند کسانی که با نگاه استکباری و بی‌توجهی به فرهنگ‌ها و خورده فرهنگ‌ها این کار را انجام می‌دهند.

رئیسی تاکید کرد: ما از یک مدنیت نبوی برخوردار هستیم که در پرتوی هجرت علی بن موسی الرضا است. آثار تمدنی در کشور که در شعر و هنر و فرهنگ کشور وجود دارد برگرفته از فرهنگی غنی است. صیانت از این جایگاه و فرهنگ کار اندیشمندان و روشنفکران است.

وی ادامه داد: کتاب اثری است که می‌تواند از فرهنگ جامعه را صیانت کند و همیشه باید آن را به عنوان جایگاهی که می‌تواند علم، تاریخ، فرهنگ و دانش را صیانت کند؛ حفاظت کرد. چرا همیشه کتابخانه‌های بزرگ و نامدار مورد هجوم چپاولگران بوده است؟ زیرا از ستمگران دستور داشتند این آثار فرهنگی را به عنوان اثر ارزشمند مورد هجوم قرار دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کتاب بهترین بستر برای انتقال دانش و علم است. یکی از برنامه‌های جدی دولت توجه به مسائل فرهنگی است. توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی اولویت است، اما نباید ما را از توجه به کتاب و فرهنگ غافل کند.

رئیسی با طرح این سوال که اگر کتاب نبود چگونه امکان شناخت حکیمان، نویسندگان، خردمندان و فیلسوفان فراهم می‌شد؟ گفت: بررسی اینکه شیخ انصاری، صاحب جواهر و بسیاری از مورخین و مفسرین چه میزان تدقیق داشتند چگونه مشخص می‌شد؟ بوعلی را چطور می‌توان شناخت؟ کتاب جلوه شناخت بزرگان است و همواره باید مورد توجه باشد به ویژه در این سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: رهبری معظم انقلاب خود اهل نویسندگی بودند و قبل از انقلاب بزرگترین مشوق شاعران و نویسندگان بودند. تعریض‌های کوتاه و پر مغز ایشان برای تشویق تالیف است.

وی ادامه داد: کتاب از فرهنگ آثار تمدنی در ایران اسلامی نشان‌دهنده ریشه عمیق فرهنگی و تمدن کهن در این کشور است. بدون توجه به فرهنگ ایران اسلامی می‌خواهند آنچه خودشان می‌فهمند را به جامعه ایرانی القا کنند. صیانت از جایگاه تمدن و فرهنگی ایران وظیفه نویسندگان، اندیشمندان و روشن‌فکران جامعه است. کتاب می‌تواند تاریخ، فرهنگ، علم و دانش ملت را حفظ کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این رویداد بزرگ و نمادین باید منجر به توجه به تمام مولفان به صورت همیشگی باشد، تصریح کرد: برای همه شما از خداوند متعال آرزوی موفقیت دارم شما هم برای موفقیت در مسئولیت‌های ما دعا بفرمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین