کد خبر: ۸۲۳۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

روسیه به اروپا هشدار داد

سفارت روسیه در انگلیس درباره تبعات تجهیز اوکراین به هواپیماهای جنگنده توسط اروپا هشدار داد.
روسیه به اروپا هشدار داد
آفتاب‌‌نیوز :

سفارت روسیه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که ارسال جت‌های جنگنده به جبهه اوکراین «عواقب نظامی و سیاسی برای کل قاره اروپا» در پی خواهد داشت.

اوکراین از کشورهای متحد غربی خود خواسته است تا برای تقویت ناوگان هوایی این کشور ائتلاف جت‌های جنگی ایجاد کنند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور که به لندن سفر کرده است با ایراد سخنانی احساسی در پارلمان این کشور درخواست ارسال جنگنده به جبهه کی‌یف را تکرار کرد و گفت که کشورش برای رسیدن به آزادی به بال نیاز دارد. او در همین پیوند کلاه یکی از خلبانان اوکراینی را نشان داد که روی آن نوشته بود: ما آزادی داریم، برای محافظت از ما، به ما بال بدهید.

رئیس‌جمهور اوکراین در تلاش است تا تردید کشورهای متحد غربی خود را برای ارسال جت‌های جنگنده مدرن به دلیل دشواری پرواز آنها و نگرانی از تشدید درگیری‌ها از بین ببرد.

وی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس گفت که این کشور به "تجهیزات مختلف زیادی نیاز دارد". وی افزود: "همه چیز به مسیر تحولات نظامی بستگی دارد.".

زلنسکی اظهارداشت که در چند روز آینده درباره «موشک‌های دوربرد» با کشورهای اروپایی گفت وگو خواهد کرد.

بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس هم از طرح ارسال جنگنده به اوکراین حمایت کرده است. او روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی ادعا کرد که دولت لندن باید درخواست کی‌یف را در این زمینه اجابت کند.

این درحالیست که انگلیس ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را عملی نمی‌داند و معتقد است که آموزش استفاده از آن ماه‌ها زمان می‌برد. البته سخنگوی نخست وزیر انگلیس ۱۹ بهمن اعلام کرد که این کشور به طور فعالانه در حال "تحقیق" برای ارسال جت‌های جنگی به اوکراین و سرگرم "مذاکره با شرکای خود" در این رابطه است.

مکس بلین در این باره گفت که دولت در حال بررسی موضوع ارسال هواپیماهای جنگنده در سال‌های آینده است اما تصمیمی در مورد ارسال F-۳۵ یا تایفون های خود نگرفته است.

وی گفت: از نظر ما باید تجهیزات کوتاه‌مدتی را فراهم کنیم که می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ کمک کند، اما همچنین باید نگاهی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم تا مطمئن شویم که اوکراین تمام ظرفیت‌های ممکن را دارد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین