کد خبر: ۸۲۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۵
حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه علم وصنعت:

مسئولان شاخص‌های اصلی هویت اسلامی نظام را حفظ کنند

دانشجو،یکی از مهم­ترین سرمایه‌های کشور است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در جمع هزاران نفر از دانشجویان پرشور دانشگاه علم و صنعت، با تبیین ویژگی­ها و کارکردهای جنبش دانشجویی، دانشگاه را محل جوشش و اوج گیری دائم دو جریان حیاتی «علم و تحقیق» و «آرمانگرایی و آرمانخواهی»، خواندند و تأکید کردند: «اگر ملت و مسئولان شاخص‌های اصلی هویت اسلامی نظام را حفظ کنند هیچ دشمنی قادر به آسیب رساندن به این کشور نخواهد بود».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، ایشان با ابراز خرسندی فراوان از حضور در فضای دلنشین دانشجویی، صداقت، اخلاص، جوانی، طراوت و آمادگی روحی را از ویژگی های مهم دانشجویی برشمردند و افزودند: «دانشجو، به عنوان یکی از مهم­ترین سرمایه های کشور، در حال و آینده، نقشی اساسی و تعیین کننده برعهده دارد».

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «علم و تحقیق» را به­عنوان یکی از دو جریان اصلی دانشگاه، مایه حیات و عزت ملی دانستند و افزودند: «حرکت سریع و جهشی که در سال­های اخیر در عرصه‌های مختلف علمی به وجود آمده است بدون هیچ­گونه وقفه ادامه یابد تا عقب ماندگی علمی کشور با سرعت بیشتری جبران شود».

ایشان پیشرفت­های ایجاد شده در بخش­های نانو، پزشکی، هسته‌ای و دانش­های نوین را نشان دهنده توانایی و ظرفیت­های عمیق علمی و انسانی موجود در کشور خواندند و با اشاره به هوش بالای ملت ایران و تاریخ درخشان علمی کشور افزودند: «هدف اصلی از روند حرکت علمی کشور، تبدیل ایران به مرجع علمی جهان است و این آرزوی بزرگ به همت دانشمندان و دانشجویان این سرزمین، محقق خواهد شد».

رهبر انقلاب اسلامی باور عمیق به شعار «ما می‌توانیم»، تهیه نقشه جامع علمی، ایجاد نظام مهندسیِ اجرای این نقشه با همکاری فعال دانشجویان، دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی، و نظارت بر اجرای صحیح نقشه جامع علمی را مقدمات دستیابی ملت ایران به قله‌های رفیع علم و دانش خواندند و تأکید کردند: «این مقدمات باید با جدیت و امیدواری طی شود تا نسل جوان کنونی، افتخار تبدیل ایران به مرجعیت علمی جهان را مشاهده و درک کند».

حضرت آیت الله خامنه‌ای، در تبیین ویژگی آرمانخواهی و آرمانگرایی دانشجویان، به تاریخچه شکل گیری جنبش دانشجویی اشاره کردند و افزودند: «به استناد واقعیات تاریخی، بدنه جنبش دانشجویی همواره با استکبار، سلطه، دیکتاتوری و استبداد به شدت مقابله کرده و با همه وجود عدالت خواه بوده است و هرکس مدعی جنبش دانشجویی است باید به این ویژگی‌ها پایبند باشد».

ایشان جان باختن سه دانشجوی دانشگاه تهران را در تظاهرات ضد آمریکایی 16 آذر 1332، از نشانه‌های جوهره ضد استکباری جنبش دانشجویی خواندند و افزودند: «جنبش دانشجویی با آغاز نهضت روحانیت در سال 1342 به این حرکت عظیم پیوست و دانشجو و دانشگاه دوشادوش روحانیت به یکی از بازوهای اساسی نهضت روحانیت و یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شدند».

ایشان اقدام هوشیارانه دانشجویان را در تشکیل سپاه پاسداران و جهاد سازندگی در ماه­های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، از دیگر نشانه‌های ذات حقیقی جنبش دانشجویی خواندند و افزودند: «مقابله با گروهک­ها و عناصر مسلحی که دانشگاه را لانه خود کرده بودند، حرکت عظیم تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، تشکیل جهاد پربرکت دانشگاهی، حضور فعال در هشت سال دفاع مقدس و حضور مؤثر در مقابله با همه توطئه‌های سی سال اخیر، نشان می‌دهد که جنبش دانشجویی با ویژگی‌هایی همچون ضدیت با استکبار، مقابله با فساد، ضدیت با «استبداد و اشرافیگری» و مخالفت با گرایش­های انحرافی، توانسته است در پرتو عدالت خواهی مستمر، سهم اساسی خود را در پیشبرد اهداف انقلاب و ملت ایفا کند».

حضرت آیت الله خامنه‌ای، ایجاد گفتمان و فضای فکری «انقلابی – سیاسی» را از دیگر آثار جنبش دانشجویی دانستند و خاطرنشان کردند: «البته ممکن است افرادی یا بخش­هایی از دانشجویان، گونه دیگری باشند، اما واقعیات تاریخ جنبش دانشجویی نشان می‌دهد که بدنه دانشجویی کشور ظلم ستیز و عاشق آرمان­های بزرگ، و براساس خصلت ذاتی خود، با کسانی که در فلسطین، عراق، افغانستان و هر نقطه دیگر دنیا در حق ملت­ها جنایت می کنند، عمیقاً مخالف است».

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین نقش تشکل­های دانشجویی، به بیان تفاوت این تشکل­ها با احزاب سیاسی پرداختند و خاطرنشان کردند: «احزاب برای رسیدن به قدرت فعالیت می‌کنند اما دانشجو به قدرت نمی‌اندیشد بلکه در پی رسیدن به اهداف و آرمان­هاست و روا نیست که احزاب، تشکل­های دانشجویی را دستاویزِ رسیدن به قدرت قرار دهند که البته دانشجویان نیز باید به این نکته توجه کامل داشته باشند».

ایشان ایجاد فرصت برای کار دستجمعی در محیط­های دانشجویی را از دیگر کارکردهای مثبت تشکل‌های دانشجویی دانستند و با اشاره به سرمایه گذاری دشمنان ملت برروی دانشگاه­ها و دانشجویان افزودند: «تشکل­های دانشجویی باید ضمن حفظ پیوند با بدنه دانشجویی، دانشجویان را از افتادن در گردابهایی مانند جاذبه‌های غریزی، فریب­های سیاسی، دکانداری­های به ظاهر معنوی و عرفان­های ساختگی مصونیت بخشند».

رهبر انقلاب اسلامی تشکل­های دانشجویی را به پیگیری مستمر اهداف ذاتی جنبش دانشجویی فراخواندند و افزودند: «کمک به حفظ وحدت ملی و «حضور و شرکت در پیکار همگانی ملت ایران با توطئه‌های بیگانگان» از جمله اهداف حقیقی تشکل­های دانشجویی است».

حضرت آيت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان در تبيين دلايل پيروزی انقلاب اسلامی به مصادره شدن جریان مشروطیت از جانب قدرت استعماری انگليس و سر كار آمدن يک ديكتاتور خشن، بيرحم و وابسته اشاره كردند و افزودند: «نهضت عظيم اسلامی به همت مردم و رهبری شخصيتی بی نظير همچون امام راحل به پيروزی رسيد و به وجود آمدن صبر و بصيرت در ملت، دو عامل اصلی پيروزی انقلاب اسلامی و ماندگاری آن شد».
 ايشان تشكيل نظام جمهوری اسلامی را در ايران، پاسخی به نياز تاريخی ملت ايران دانستند و تأكيد كردند:« يقيناً غير از جريان اسلامی و دينی، هيچ جريان مبارز ديگری نمی توانست نظام سلطنتی وابسته به امريكا را از بين ببرد».

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «موج عظيم ملی و حضور يكپارچه مردم در جريان انقلاب اسلامی نيز جز با انگيزه دينی و پيشوايی روحانيت و رهبری امام خمينی(ره) امكان­پذير نبود».

حضرت آيت الله خامنه‌ای عامل اصلی ايستادگی سی ساله نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل توطئه ها و فشارهای مختلف دشمن، هويت اسلامی نظام دانستند و در تبيين علت دشمنی عميق و آشتی ناپذير استكبار و در رأس آن آمريكا و شبكه جهانی صهيونيستی با نظام جمهوری اسلامی ايران خاطر نشان كردند: «جمهوری اسلامی ايران نفی ها و اثبات هايی دارد كه دليل اصلی دشمنی ها نيز همين نفی ها و اثبات هاست».

ايشان در بيان نفی‌های جمهوری اسلامی تأكيد كردند: «نفی استثمار، نفی سلطه پذيری، نفی تحقير ملت­ها از جانب قدرت های سياسی دنيا، نفی وابستگی سياسی، نفی نفوذ و دخالت قدرت‌های مسلط، و نفی سكولاريسم اخلاقی و اباحی گری، نفی های قطعی جمهوری اسلامی ايران هستند».

رهبر انقلاب اسلامی همچنين در بيان اثبات‌های نظام اسلامی خاطر نشان كردند: «اثبات هويت ملی و ايرانی، ارزش­های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، و تلاش برای فتح قله‌های علم و دانش، اثبات‌های جمهوری اسلامی ايران است كه بر اين اثبات ها پافشاری نيز می‌شود».

حضرت آيت الله خامنه‌ای افزودند: «اگر از اين نفی‌ها و اثبات‌ها قدری كوتاه بياييم، قطعاً دشمنی‌ها كم خواهد شد و اينكه می‌گويند جمهوری اسلامی ايران بايد رفتار خود را عوض كند بدين معناست كه از اين نفی‌ها و اثبات‌ها دست بردارد».

ايشان با تأكيد بر اينكه نظام اسلامی به هیچ وجه از اين ویژگی‌ها كوتاه نخواهد آمد خاطر نشان كردند: «نظام اسلامی در سی سال گذشته با ايستادگی بر اين نفی ها و اثبات ها توانسته است علاوه بر مقاومت در برابر جبهه گسترده و بسيار مجهز دشمن، او را به عقب نشينی وادار کند».

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وضع كنونی آمريكا در منطقه خاورميانه در مقايسه با پانزده سال گذشته افزودند: «آمريكا نسبت به گذشته، منفورتر، ذليل تر و ناكام تر، و طرحهای آمريكا در خاورميانه به ويژه فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان با شكست مواجه شده و جمهوری اسلامی ايران نیز كه هدف اصلی بيشتر اين طرح­ها بوده،‌ پيشروی كرده است».

حضرت آيت الله خامنه ای خاطر نشان كردند: «اين ايستادگی در مقابل دشمن و پيشروی در برخی زمينه‌ها،‌ نشان دهنده توانايی و اقتدار ذاتی نظام جمهوری اسلامی برای ماندگاری و جلوه‌هایی از ظرفيت بقای اين نظام است».

ايشان حفظ اين ظرفيت ماندگاری و ايستادگی را منوط به برخی شرايط دانستند و در تبيين آن به ساخت حقوقی و هويت اصلی نظام جمهوری اسلامی اشاره كردند و افزودند: «ساخت حقوقی و رسمی نظام جمهوری اسلامی همان اركان نظام، اعم از دولت، مجلس،‌ قوه قضایيه و بقيه دستگاه­ها، و انتخابات است كه در قانون اساسی آمده، که البته حفظ آنها لازم است ولی برای ماندگاری حقیقی جمهوری اسلامی كافی نيست».

رهبر انقلاب اسلامی حفظ ساخت اصلی و هويت حقيقی نظام اسلامی را مهم­ترين وظيفه برشمردند و تأكيد كردند: «هويت حقيقی نظام در حكم روح، معنا و مضمون نظام است كه حفظ ساخت حقوقی بدون حفظ اين هويت حقيقی فايده‌ای ندارد».

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: «ساخت حقيقی و هويت اصلی نظام، آرمان­های جمهوری اسلامی يعنی عدالت، كرامت انسان، حفظ ارزش­ها، سعی برای ايجاد برابری و برادری،‌ اخلاق، و ايستادگی در مقابل نفوذ دشمن است».

ايشان تأكيد كردند: «اگر از اخلاق اسلامی دور شويم، اگر عدالت را فراموش كنيم، اگر مردمی بودن مسئولان كشور دست كم گرفته شود، اگر موضوع خدمت به مردم و فداكاری برای آنان از ذهن و عمل مسئولان حذف شود، اگر ساده زيستی و در سطح توده مردم بودن در ذهن مسئولان نباشد، و اگر به جای ايستادگی در مقابل دشمن، رودربايستی ها،‌ و ضعف های شخصی و شخصيتی بر روابط سياسی و بين المللی مسئولان حاكم شود، در واقع بخش­های اصلی هويت جمهوری اسلامی از دست می رود و در چنين اوضاعی،‌ ساخت ظاهری نظام و پسوند اسلامی كاری از پيش نخواهد برد».

رهبر انقلاب اسلامی تأكيد كردند: «بايد بسيار مراقب بود تا اين روح و سيرت نظام اسلامی از دست نرود به ویژه با توجه به اینکه تغيير سيرت و هويت واقعي، تدريجی و آرام است و توجه خيلی ها به آن جلب نمی‌شود و ممكن است افراد موقعی به خود بيايند كه كار از كار گذشته باشد».

حضرت آيت الله خامنه‌ای مهم­ترين مسئوليت دانشجويان را به عنوان چشم بينای طبقه روشن بين و روشنفكر جامعه، مراقبت از ظاهر و باطن نظام اسلامی و جلوگيری از انحراف آن دانستند و خاطر نشان كردند: در سی سال گذشته به ويژه در دو دهه پس از رحلت امام خمينی(ره) تلاش‌های فراوانی در زمينه های سياسی، اخلاقی و اجتماعی برای تهی كردن نظام اسلامی از روح و هويت واقعی آن انجام شد كه به لطف خداوند و هوشياری مردم به نتيجه نرسيد.

ايشان افزودند: «در دوره‌ای شاهد بوديم كه در مطبوعات ما به صورت رسمی و علنی جدايی دين از سياست را تبلیغ می‌كردند و يا بالاتر از اين،‌ به صراحت و آشکار از رژيم ظالم، جبار و سفاک پهلوی دفاع می‌شد».

رهبر انقلاب اسلامی تنها راه جلوگيری از بروز انحراف و پديد آمدن چنين مسائلی را برجسته كردن مرزهای اعتقادی، فكری و سياسی، و شاخص های هويت اسلامی برشمردند و تأكيد كردند: «عدالت طلبی، ساده زيستی مسئولان، كار و تلاش مخلصانه، طلب و پويايی علمی بی وقفه، ايستادگی قاطع در مقابل طمع ورزی و سلطه بيگانگان، و دفاع شجاعانه از حقوق ملی شاخص‌های هويت اسلامی هستند».

حضرت آيت الله خامنه‌ای موضوع هسته‌ای را يكی از ده­ها نياز كشور و از جمله موارد حقوق ملی دانستند و افزودند: «دشمن بر اين نقطه متمركز شد اما ملت ايستادگی كرد و اگر ملت و مسئولان از اين حق قطعی و روشن صرف نظر كنند، بدون ترديد راه برای دست اندازی دشمن به ديگر حقوق ملت باز خواهد شد».

رهبر انقلاب اسلامی عدالت و اجتناب از اشرافی گری را از شاخص های اصلی هويت اسلامی نظام دانستند و خاطر نشان كردند: «در اوايل انقلاب، اجتناب مسئولان از اشرافی­گری، ارزش بود اما به تدریج ضعيف شد و امروز خوشبختانه مسئولان دولتی با ساده زيستی خود، اشرافی گری را در عمل، به عنوان ضد ارزش مطرح می‌كنند».

ايشان «تكريمِ جهاد و شهادت» و اعتماد به مردم و عقيده واقعی به مشاركت ملت را از ديگر شاخص های هويت اسلامی نظام برشمردند و افزودند: «برخی اسم مردم را می‌آورند اما به «مشاركت»، اعتقادی حقيقی ندارند اما بنای جمهوری اسلامی بر اعتماد به مردم و اعتقاد عمیق به مشاركت آنهاست».

حضرت آيت الله خامنه‌ای در ادامه تبيين شاخص های هويت حقیقی نظام به شجاعت و اعتماد به نفس مسئولان اشاره كردند و افزودند: «اگر روزی در ميان مسئولان كشور مسئولان بی­جرئت و ضعيفی همچون شاه سلطان حسين پیدا شوند، حتی اگر در ميان مردم نيز شجاعت و آمادگی وجود داشته باشد، كار مملكت و جمهوری اسلامی تمام است چرا كه مسئولان ترسو و مقهور، ملت­های شجاع را نيز به ملت­های ضعيف تبديل می‌كنند».

ايشان ملت­های مسلمان را عمق استراتژيک جمهوری اسلامی خواندند و با اشاره به تبليغات بي­وقفه امريكا برای ايجاد اختلاف ميان ملت­های مسلمان با ملت ايران افزودند: «با وجود اين تلاش­ها، ملت‌های مسلمان به جمهوری اسلامی به ديده احترام می نگرند چرا كه حمايت از ملت­های مسلمان از جمله ملت مظلوم فلسطين از شاخص‌های هويت حقيقی نظام است و لازم است دانشجو و دانشگاهی در حفظ و برجسته كردن اين مختصات حقيقی نظام، ميدان دار باشند».

حضرت آيت الله خامنه‌ای در جمع بندی سخنانشان به ناكامی دشمنان در توطئه های سخت و نرم سی سال اخير اشاره كردند و افزودند: «اگر ملت و مسئولان از شاخص های هويت اسلامی نظام مراقبت كنند و همه مواظب باشيم که نظام از درون پوسيده نشود به فضل الهی، دشمن با همه توان و توطئه‌هايش نمی‌تواند هيچ آسيبی به اين كشور وارد آورد».

رهبر انقلاب اسلامی تلاش بيشتر ملت به ويژه نسل جوان و دانشجو را برای دستيابی به اقتدار علمی و اقتصادی، مايه كمرنگ شدن توطئه‌های دشمنان خواندند و افزودند: «روزی كه عزت علمی و ملی اين كشور فراهم شود، بيگانگان از ادامه توطئه بر ضد اين ملت لايق و شايسته مأيوس می‌شوند و اين روز بزرگ و درخشان در آينده روشن اين ملت دور نخواهدبود».

ایشان همچنین با اشاره به افتخارات علمی و انقلابی دانشگاه علم و صنعت، تربیت نیروهای صالح، برجسته و مفید و حضور تأثیرگذار در عرصه های مختلف کشور را از ویژگی های این دانشگاه خواندند و افزودند: «سردار بزرگ و «جاوید نشانِ» دفاع مقدس حاج احمد متوسلیان و نیز رئیس جمهور انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع کنونی از نمونه‌های بزرگ تربیت نیروهای برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار می‌روند».

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه علم و صنعت، دكتر جبل عاملی رئيس این دانشگاه با اشاره به سابقه هشتاد ساله دانشگاه علم و صنعت و افتخارات دانشجويان و فارغ التحصيلان اين دانشگاه در طول سی سال گذشته در عرصه های علمی و دفاع از انقلاب اسلامی گفت: «دانشگاه علم و صنعت دارای 370 عضو هيئت علمی و يازده هزار دانشجو در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتراست ضمن آنكه اين دانشگاه 104 شهيد تقديم انقلاب كرده است».

وی با اشاره به جايگاه علمی دانشگاه علم و صنعت به عنوان يكی از هشت دانشگاه مادر كشور افزود: «ارتباط اين دانشگاه با صنعت بسيار قوی است و توانايی علمی آن در حوزه های انرژي، محيط زيست، كامپوزيت، نانو، فناوری اطلاعات و هوا فضا در سطح جهانی است».

رئيس دانشگاه علم و صنعت همچنين بر لزوم تغيير نگاه به آموزش، ‌سرمايه گذاری بيشتر در فناوری، توجه جدی به جايگاه استادان و استاد محوری و زير ساخت های پژوهشی و آزمايشگاهی تأكيد كرد.

حضرت آيت الله خامنه‌ای امروز همچنین با حضور در جمع استادان، پيشكسوتان و اعضای هيئت امنا و شورای دانشگاه علم و صنعت از زحمات آنان قدردانی كردند. در اين نشست تعدادی از استادان دانشگاه علم و صنعت گزارش های كوتاهی از جايگاه و توانمندی های علمی و همچنين فضای معنوی اين دانشگاه بيان كردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بدو ورود به دانشگاه علم و صنعت با حضور در مقبره شهدای گمنام دانشگاه،‌ ضمن قرائت فاتحه، برای آنان علوّ درجات مسألت كردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۹/۲۵
0
0
«سردار بزرگ و «جاوید نشانِ» دفاع مقدس حاج احمد متوسلیان و نیز رئیس جمهور انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع کنونی از نمونه‌های بزرگ تربیت نیروهای برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار می‌روند».
درود بر رهبر عزيز وشهيد متوسليان و دكتر احمدي نژاد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین