کد خبر: ۸۲۵۴۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

ترک سیگار با کمک یک گردنبند هوشمند

یک گردنبند حساس به حرارت می‌تواند به افراد در ترک سیگار کمک کند.
ترک سیگار با کمک یک گردنبند هوشمند
آفتاب‌‌نیوز :

 برای کمک به ترک سیگار، در وهله اول دانستن میزان سیگار کشیدن و اینکه تا چه اندازه ترک سیگار به صورت دوره‌ای تنزل می‌یابد، اهمیت دارد. اکنون یک گردنبند آزمایشی جدید برای ردیابی دفعات سیگار کشیدن طراحی شده که به بررسی هر دو مورد کمک می‌کند.

به گزارش نیواطلس، این گردنبند «SmokeMon» نام دارد در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن توسعه یافته است و دارای حسگرهای حرارتی است که به طور مداوم گرمای یک سیگار روشن را حین حرکت به داخل و خارج از دهان کاربر ردیابی می‌کنند.

با استفاده از این داده‌ها، یک نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری ماشینی همراه می‌تواند «توپوگرافی سیگار کشیدن» هر کاربر را مشخص کند که شامل مدت زمانی است که هر بار سیگار کشیدن به طول می‌انجامد و علاوه بر آن تعداد، مدت و میزان خروج دود از دهان به همراه فواصل زمانی بین آنها مشخص می‌شود.

با داشتن این اطلاعات، یک مربی سلامت بهتر می‌تواند یک برنامه واقعی و قابل اجرا برای ترک سیگار تدوین کند. علاوه بر این، اگر فرد در تلاش خود برای ترک سیگار دچار تزلزل شود توسط «SmokeMon» مشخص می‌شود و مربی می‌تواند تشخیص دهد که آیا سیگارهای دود شده اضافی یک لغزش ساده است یا بازگشت کامل به سیگار.

پروفسور نبیل الشورافع(Nabil Alshurafa) دانشمند ارشد این مطالعه می‌گوید: بسیاری از افرادی که سعی در ترک سیگار دارند، لغزش به معنای کشیدن یک یا دو نخ یا حتی یک بسته سیگار است. اما لغزش با عود مجدد یعنی بازگشت به سیگار کشیدن منظم یکسان نیست. یک فرد با به دست آوردن آگاهی از این که شکست نخورده است، می‌تواند از لغزش‌ها درس بگیرد. برای جلوگیری از عود، می‌توانیم بر نحوه مدیریت محرک‌ها و مقابله با هوس‌ها متمرکز شویم.

در حالی که برخی از مردم ممکن است از پوشیدن چنین وسیله‌ای کمی احساس ناراحتی کنند اما این سیستم نسبت به سیستم‌های قبلی که از دوربین‌های پوشیدنی برای تعیین توپوگرافی افراد سیگاری استفاده می‌کردند، تاثیر کمتری بر حریم خصوصی فرد خواهد داشت و تنها حرارت را ردیابی و ضبط می‌کند و تصویری ثبت نمی‌کند.

سیستم‌های دیگری نیز وجود دارند که از حسگرهای ردیابی حرکتی استفاده می‌کنند که به هر سیگار متصل می‌شوند، اگرچه چنین سیستم‌هایی نحوه سیگار کشیدن فرد را تغییر می‌دهند و داده‌های نادرستی ارائه می‌کنند. استفاده از ساعت‌های هوشمند برای ردیابی حرکات بازو نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اما حرکت دست به سمت دهان مشابه حرکاتی است که هنگام غذا خوردن انجام می‌شود و اغلب با چنین حرکاتی اشتباه گرفته می‌شود.

گردنبند «SmokeMon» تاکنون با موفقیت بر روی گروهی متشکل از ۱۹ شرکت‌کننده آزمایش شده است که این دستگاه را در ۱۱۵ جلسه سیگار کشیدن با سناریوهای کنترل‌شده و واقعی استفاده کردند. علاوه بر این توسط گروهی متشکل از ۱۸ متخصص درمان دخانیات ارزیابی شده که طبق گزارش‌ها این فناوری را مفید تشخیص داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین