کد خبر: ۸۲۶۱۸۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
تلاش دولت رئیسی برای لاپوشانی رسوایی مدرسه‌فروشی

مولدسازی و مدرسه‌فروشی| آیا سخنگوی دولت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی دروغ گفتند؟

با وجود آنکه اعتراض اصلی این بود که اصلاً دولت به چه حقی در کشوری که تا بدین حد با کمبود فضای آموزشی رو به رو است، اقدام به مدرسه‌فروشی می‌کند، اما مسئولین سعی کردند بحث را به حاشیه ببرند و فروش مدارس خیرساز را دروغ بزرگ عنوان کردند. در تماس خبرنگار آفتاب‌نیوز با مدیران موسسه مهر گیتی و دیگر خیرین آن‌ها اظهار کردند که مسئولین برخلاف این بیانیه با آن‌ها تماسی گرفته‌اند و ضمن عذرخواهی گفته‌اند که قرار گرفتن نام مدارس در این سایت اشتباه بوده است.
مولدسازی و مدرسه‌فروشی| آیا سخنگوی دولت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی دروغ گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آنکه آفتاب‌نیوز برای اولین بار، فروش مدارس در قالب طرح مولدسازی را افشاء کرد، موجی از واکنش‌های گسترده به این اقدام عجیب دولت سیزدهم شکل گرفت. پس از آن سلسله تلاش‌های از سوی مسئولین دولت برای به اصطلاح «جمع کردن موضوع» آغاز شد که در نوع خود جالب بوده‌اند.

بر اساس گفته‌های نمایندگان مجلس، ارزش اموالی که دولت قرار است طی طرح مولدسازی به فروش برساند حداقل ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان است. با توجه به اینکه در حال حاضر اموال جدیدی نیز در حال شناسایی هستند، این رقم پیوسته در حال حافزایش است.

همچنین دولت مقرر کرده است برای دلالان اموال نیز ۵ درصد حق دلالی در نظر گرفته شود، این در حالی است که بنگاه معاملات ملکی نیز تنها ۱ درصد حق دلالی اخذ می‌کند، این ۵ درصد به تنهایی، بر چند میلیارد دلار بالغ می‌شود.

با توجه به عدم شفافیت‌ها به طرح مذکور، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد قول دادند که اموال شناسایی شده در سایتی جهت بررسی مردم و رسانه‌ها منتشر شود. هرچند این مقام مسئول اعلام کرد که حاضر به انتشار آدرس اموال نیست. پس از این اقدام، سایت مولدسازی اموال ۲ نهاد پیشگام یعنی وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی را در سامانه مذکور قرار داد.

اموال وزارت آموزش و پرورش در دو بخش پروژه‌های در حال ساخت و املاک در این سایت عرضه شد. پیش‌تر نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد نیز در اظهاراتی مشابه گفته بودند که دولت پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی دارد که عدم‌النفع آن‌ها قابل توجه است. فروش این پروژه‌ها می‌تواند منبع مالی قابل توجهی محسوب شود.

در بخش املاک آموزش و پروش، صد‌ها مدرسه که در حال حاضر دانش آموزش در آن‌ها حضور دارد، لیست شده بود. در بخش پروژه‌ها نیز مدارسی با درصد پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۹۸ درصد برای فروش عرضه شد. خیرین مدرسه‌ساز با مراجعه به این سایت، نیمه‌تمام بودن بسیاری از این مدارس را تکذیب کردند و از جمله موسسه مهر گیتی در فایل ویدئوی مدیر این خیریه عنوان کرد که مدارس ساخته شده توسط این خیریه در سیستان و بلوچستان که به عنوان مدارس نیمه تمام لیست شده‌اند، بعضاًٌ به بهره‌برداری کامل رسیده‌اند.

در بخش املاک نیز مدارس ساخته شده قرار دارند که جهت فروش عرضه شدند. با وجود آنکه اعتراض اصلی این بود که اصلاً دولت به چه حقی در کشوری که تا بدین حد با کمبود فضای آموزشی رو به رو است، اقدام به مدرسه‌فروشی می‌کند، اما مسئولین سعی کردند بحث را به حاشیه ببرند و فروش مدارس خیرساز را دروغ بزرگ عنوان کردند.

از جمله بهادری جهرمی سخنگوی دولت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی پس از اعتراض خیرین مدرسه‌ساز و دیگر فعالان، عنوان کردند که در واقع لیست مدارس نیمه‌تمام برای این در سایت قرار گرفته تا از طریق درآمد حاصل از مولدسازی تکمیل شوند!

این در حالی است که پیش از این هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده بود و اصلاض نیازی نیز به این کار نبوده است و بیشتر به نظر می‌رسید که این توجیه برای لاپوشانی این رسوایی باشد. سازمان خصوصی سازی در بیانیه‌ای از اساس فروش مدارس خیرساز را دروغ عنوان کرد.

در تماس خبرنگار آفتاب‌نیوز با مدیران موسسه مهر گیتی و دیگر خیرین آن‌ها اظهار کردند که مسئولین برخلاف این بیانیه با آن‌ها تماسی گرفته‌اند و ضمن عذرخواهی گفته‌اند که قرار گرفتن نام مدارس در این سایت اشتباه بوده است.

.

پس از آن در اقدامی قابل تامل مسئولین سازمان خصوصی‌سازی بخش پروژه‌ها را از سایت مولدسازی حذف کردند و همچنین لیست مدارس مربوط به استان سیستان و بلوچستان نیز کاملاً حذف شد.

پرسش این است که اگر این مدارس (به ادعای مسئولین نیمه‌تمام) برای تکمیل شدن و تامین مالی در سایت قرار گرفته است، پس چرا پس از این رسوایی بخش مربوط به آن‌ها حذف شد!

همچنین علی‌رغم تکذیب مدرسه‌فروشی، هنوز در بخش املاک آموزش و پرورش مدارس عرضه شده برای فروش وجود دارد، مدارسی که در حال حاضر دانش‌آموزان در آن‌ها مشغول تحصیل هستند. یکی از کارکنان سازمان خصوصی‌سازی در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت که این مسئله به خاطر کاهلی کارکنان آموزش و پرورش در جدا کردن فایل‌های اکسل به تکفیک استان و اصلاح آن‌ها است!

همچنین چندین دارالقران و نمازخانه در قالب این طرح برای فروش عرضه شده است، اقدامی که اگر احتمالاً در دوره حسن روحانی انجام می‌گرفت با واکنش شدید گروه‌های موسوم به ارزشی رو به رو می‌شد.

پدرام سلطانی، خیر مدرسه‌ساز و از اعضای اتاق بازرگانی نیز در واکنش به اقدامات ایضایی مسئولین دولت در مورد طرح مولدسازی گفت: خودشان شایع کردند که اردوگاه شهید باهنر را به امیر قطر بفروشند تا مردم اعتراض کنند و بعداً تکذیب نمایند و مردم بگویند جای شکرش باقی است که به خودی فروختند و نه خارجی!

این گفته وی ظاهراً واکنشی است به اقدام همزمان چند اکانت سایبری که خبر فروش اردوگاه شهید باهنر به امیر قطر را منتشر کردند، پس از این اقدام بدون آنکه هیچ رسانه‌ای معتبری به این مسئله بپردازد و آن را تایید کند، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در واکنشی پرشور این خبر را نشانه فضاسازی‌های رسانه‌ای عنوان کردند که قصد دارد تا منافع مولدسازی را از چشم مردم پنهان نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
78
چرا اموال بنیادها، ستاد فرمان امام،...... مولد سازی نمی شوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
65
مولد سازی با حراج اموال مردم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
65
یعنی ماکیاول باید شاگردی اینها را بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
39
5
وقتی درآمد نیست چکار باید کرد.
تو شهرداری تهران، قراره به زودی کارمندای شهرداری رو بفرست درخونه ها برای عوارض.
وقتی درآمد نیست، باید بالاخره کاری کرد و هزینه‌ها رو تامین کرد دیگه.
ناشناس
|
Austria
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
3
45
خوب چرا موقوفات رو نمیفروشیم که به مردم اجحاف نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
54
مولد سازی نه
تقسیم غنایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
44
سخنگوی دولت ؟؟؟دروغ ؟؟؟؟اصلا وابدا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین