کد خبر: ۸۲۹۰۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با آفتاب‌نیوز مطرح کرد؛

هشدار درباره استفاده از منابع "مولدسازی" در فعالیت‌های انتخاباتی

نماینده تبریز در پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز در مورد احتمال استفاده از منابع مولدسازی در فعالیت‌های انتخاباتی گفت:  این مسئله نیز بعید نیست و در حال حاضر هر جور فسادی در این طرح متصور است، وقتی اختیار اعطاء شده با مسئولیت همخوانی نداشته باشد، طبیعی است که فساد و انحرافات مالی نیز ممکن است به وجود آید. بحث استفاده  ناصحیح از منابع مولدسازی یا استفاده در فعالیت‌های انتخاباتی ممکن است حتی در واگذاری شرکت‌ها نیز پیش بیایید.
هشدار درباره استفاده از منابع
آفتاب‌‌نیوز :

حسین قربان‌زاده خبرنگار حوزه قرآن، در رسانه حزب‌الله شروع به کار کرد و پس از آنکه مورد توجه قالیباف قرار گرفت توسط وی به مدیرمسئولی روزنامه همشهری منصوب شد. قربان‌زاده که همواره به عنوان مهره مورد اعتماد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شناخته می‌شود، توسط وی به عنوان مشاور رئیس مجلس منصوب شد تا در نهایت مسیر انتصاب او توسط وزیر اقتصاد در سازمان خصوصی‌سازی هموار شد. انتصابی که از همان ابتدا با مخالفت‌های بسیاری همراه شد.

در روز‌های اخیر پس از تشدید فعالیت‌های انتخاباتی برخی چهره‌های اصولگرا مانند زاکانی و بذرپاش، انتقاد  نیرو‌های حزب‌الهی و ارزشی از فعالیت‌های قربان‌زاده به خصوص در خصوص طرح مولدسازی تشدید شده است. این فعالان اصولگرا معتقد هستند که انتصاب قربان‌زاده در سازمان خصوصی‌سازی و به انحراف کشاندن طرح مولدسازی، پروژه‌ای است که از همان ابتدا توسط یک جریان خاص سیاسی برنامه‌ریزی شد تا ضمن فراهم کردن منابع انتخاباتی، قدرت مالی این گروه تقویت شود و سفره‌ای عظیم از رانت برای آن‌ها فراهم شود. انتقادی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی و این جریان سیاسی تا کنون پاسخ مشخصی به آن نداده‌اند.

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: به شخصه سوالات زیادی در مورد ابعاد مختلف طرح مولدسازی داشته و دارم، این سوالات نه تنها پاسخ داده نشد، بلکه ابهامات بعد از ترک جلسه مناظره در محضر مردم شریف ایران توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیشتر هم شد. از دیگر سو، سازمان خصوصی‌سازی بدون وجود مبنای قانونی به جای سهامداران سهام عدالت، در هیئت مدیره شرکت‌ها مدیر و عضو تعیین می‌کند، در حالی که سهامداران و تعاونی‌های باید این اختیار را داشته باشند که خود پیگیر منافع و سهمشان از سود شرکت‌ها باشند. یعنی در اینجا صاحب سهام نه اختیاری دارد و توان و قدرت پیگیری و سازمان خصوصی‌سازی خود راساً اقدام می‌کند.

هشدار درباره استفاده از منابع

استاندار سابق آذربایجان شرقی افزود: یکی از اصلی‌ترین ابهامات در مورد مصوبه مولدسازی، بحث نظارت بر حسن اجرای آن است. سران قوا با تصمیماتی که اخذ کرده‌اند مانع از اجرای صحیح نظارت شده‌اند. مقام معظم رهبری تلاش کردند تا در حق دولت لطف کرده و با اعطای اختیار یک منبع درآمد سومی نیز تعیین نمایند، اما ایشان تاکید بسیار زیادی بر نظارت، حسن انجام کار و جلوگیری از به وجود آمدن تخلف داشتند. به نظر می‌رسد که این بخش از تاکیدات رهبر انقلاب از سوی مسئولین اجرایی تا حدی نادیده گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز در مورد احتمال استفاده از منابع مولدسازی در فعالیت‌های انتخاباتی گفت:  این مسئله نیز بعید نیست و در حال حاضر هر جور فسادی در این طرح متصور است، وقتی اختیار اعطاء شده با مسئولیت همخوانی نداشته باشد، طبیعی است که فساد و انحرافات مالی نیز ممکن است به وجود آید. بحث استفاده  ناصحیح از منابع مولدسازی یا استفاده در فعالیت‌های انتخاباتی ممکن است حتی در واگذاری شرکت‌ها نیز پیش بیایید. مسئله سازوکار‌های مراقبتی در طرح مولدسازی باید به صورت شفاف مشخص شود، باید معلوم شود که مراقب چه کسی باید باشد و سازوکار مراقبت نیز چگونه خواهد بود. اینکه مثلاً یک گوشت لخمی را در گرمای ۵۰ درجه بیابان زیر آفتاب قرار دهید و بعد با شمشیر بالای سر آن بایستاید تا خراب نشود، این عوامفریبی است. راه صحیح آن است که گوشت در یخچال قرار گیرد.

بیگی در ادامه گفت: در خصوصی‌سازی‌های گذشته آن همه چفت و بست قانونی وجود داشت و باز هم ما شاهد شکل‌گیری آن همه فساد بودیم، حال در طرح مولدسازی همه آن چفت و بست‌ها برداشته شده و طبیعی است که در یک فضای غیرشفاف و تاریکخانه‌ای ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد. وقتی از سازمان خصوصی‌سازی هم انتقاد می‌شود، آن‌ها می‌گویند که ما مامور اجرای این طرح هستیم و منتقدان را به جای دیگر حواله می‌دهند و از نظام هزینه می‌کنند. در حال حاضر البته در بودجه ۱۴۰۲ نیز بحث منابع حاصل از مولدسازی در نظر گرفته شده است، اما این مولدسازی با مولدسازی مطروحه در بودجه که در سال‌های قبل هم وجود داشته فرق دارد. چون در قانون بودجه مولدسازی بر اساس ساز وکار قانونی طرح شده است.

بیگی در ادامه گفت: همچنین در مصوبه سران قوا آمده که هر قانونی که با این مصوبه مغایرت داشته باشد باید متوقف شود که این نیز خود دارای اشکال جدی قانونی است. وقتی ما به موضوع مراقبت که خواسته اصلی رهبری است اشاره می‌کنیم، مسئولین به ویژه در سازمان خصوصی‌سازی دچار لکنت می‌شوند. در حال حاضر هنوز در ابتدای راه هستیم و هنوز اتفاق خاصی نیافتاده آقایان اینگونه رفتار می‌کنند، معلوم نیست پس از ورود جدی به مرحله اجرا و بروز مشکلات جدی چگونه رفتار خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
16
کدوم انتخابات؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
4
انتخاب معنی واقعی کلمه عبور کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
9
واقعا دیگر کسی(بجز مزدبگیران...) پای صندوق میرود و از صندوق جز انکه از قبل انتخاب شده، بیرون میاید؟!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین