کد خبر: ۸۳۰۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد

۲.۵ تن اورانیوم در لیبی ناپدید شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) از ناپدید شدن حدود ۲.۵ تن اورانیوم طبیعی در لیبی خبر داده است.
۲.۵ تن اورانیوم در لیبی ناپدید شد
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی، مدیر کل این نهاد، در گزارشی به کشور‌های عضو نوشته است، بازرسان سازمان ملل در جریان بازدید روز سه‌شنبه متوجه شده‌اند که ۱۰ کانتینر حاوی حدود ۲.۵ تن اورانیوم طبیعی به شکل کنسانتره اورانیوم (یا همان کیک زرد) که طبق گفته مقامات باید در آن محل نگهداری می‌شده ناپدید شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است راستی‌آزمایی‌های بیشتری را برای روشن کردن چگونگی ناپدید شدن این مواد هسته‌ای و مکان فعلی آن‌ها انجام خواهد داد.

این سازمان با بیان اینکه دسترسی به این مکان به «لجستیک پیچیده» نیاز دارد، اضافه کرد: «نداشتن اطلاعات در مورد مکان فعلی مواد هسته‌ای ممکن است خطر رادیولوژیکی و همچنین نگرانی‌های امنیتی هسته‌ای را به همراه داشته باشد.»

هنوز هیچ جزئیاتی از مکان مورد نظر منتشر نشده است.

لیبی در سال ۲۰۰۳ تحت هدایت معمر قذافی، رهبر سابق این کشور، موافقت کرد که در ازای لغو تحریم‌ها برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد؛ هرچند در آن زمان پیشرفت چندانی در جهت ساختن بمب نداشت.

از زمان سقوط حکومت لیبی در سال ۲۰۱۱ پس از ۴۲ سال دیکتاتوری، این کشور در یک بحران سیاسی بزرگ با حضور قدرت‌های رقیب مستقر در شرق و غرب، تعداد بی‌شماری از شبه‌نظامیان و جنگجویان پراکنده در سراسر کشور و همین‌طور مداخلات خارجی دست و پنجه نرم می‌کند.

در حال حاضر در لیبی دو دولت برای کسب قدرت با هم در رقابت هستند؛ یکی در طرابلس (غرب) مستقر است و توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، در حالی که دیگری در شرق و تحت حمایت ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین