کد خبر: ۸۳۰۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

آجیل چهار مغز هر کیلوگرم ۸۳۰ هزار تومان!

مشاهدات میدانی انجام‌شده نشان می‌دهد آجیل چهار مغز شور در مغازه‌های سطح شهر به قیمت هر کیلوگرم ۸۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم آجیل اقتصادی ۴۹۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.
آجیل چهار مغز هر کیلوگرم ۸۳۰ هزار تومان!
آفتاب‌‌نیوز :

مواردی همچون شیرینی، میوه و آجیل از اقلام ضروری سفره نوروز هستند که در ایام عید تقاضا برای این کالا‌ها افزایش می‌یابد. با نزدیک‌شدن به این شب در گزارشی به بررسی کالا‌های ضروری شب عید پرداخته‌ایم.

قیمت شیرینی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران در رابطه با وضعیت قیمت شیرینی در شب عید گفت: قیمت‌گذاری شیرینی در مناطق مختلف شهر به میزان عرضه و تقاضا برمی‌گردد و با توجه به مواد اولیه و کیفیتی که هر کدام از قنادی‌ها برای پخت شیرینی‌ها به کار می‌برند این نرخ‌گذاری‌ها هم متفاوت انجام می‌شود البته آنالیز مواد مصرفی در پخت شیرینی حتما باید مورد تایید اتحادیه قنادی و شیرینی‌فروشی باشد.

اما بررسی‌های میدانی از قنادی‌های مرکز شهر نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ۱۲۰ هزار تومان، شیرینی نارگیلی هر کیلوگرم ۲۲۰ هزار تومان، شیرینی نخودچی هر کیلوگرم ۲۲۰ هزار تومان، کیک یزدی هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان، هر کیلوگرم نان‌خامه‌ای ۱۶۰ هزار تومان و شیرینی‌تر به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر کیلوگرم آجیل شور در تره بار ۲۹۹ هزار تومان، اما در مغازه ۸۳۰ هزار تومان!

بر اساس اعلام سازمان میادین و میوه‌وتره بار تهران هر کیلوگرم آجیل شور ۲۹۹ هزار تومان و آجیل شیرین ۲۶۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

ترکیب آجیل شور که هر کیلوگرم با قیمت ۲۹۹ هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد، شامل ۱۵ درصد پسته احمد آقایی شور، ۱۵ درصد مغز بادام شور، ۲۰ درصد نخودچی ۲ آتیشه شور، ۲۰ درصد تخمه کدوی ۲ آتیشه شور، ۱۵ درصد تخمه جابانی شور و ۱۵ درصد فندق با پوست شور است.

ترکیب آجیل شیرین که هر کیلوگرم با قیمت ۲۶۵ هزار تومان در میادین فروخته می‌شود نیز شامل ۱۰ درصد پسته احمد آقایی خام، ۱۵ درصد مغز بادام خام، ۱۵ درصد نخودچی ۲ آتیشه بی‌نمک، ۱۵ درصد کشمش سبز، ۱۰ درصد برگه قیصی، ۱۵ درصد فندوق با پوست خام و ۱۵ درصد انجیر خشک است.

قیمت آجیل مخصوص شب عید قابل اجرا از تاریخ ۲۲ اسفند تا ۱۱ فروردین در میادین و بازار‌های میوه‌وتره بار است.

اما مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد هر کیلوگرم آجیل اقتصادی ۴۹۸ هزار تومان، آجیل شیرین ۶۷۵ هزار تومان و آجیل چهار مغز شور با قیمت هر کیلوگرم ۸۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پرتقال و سیب عید چند؟

همچنین دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره بار تهران درخصوص میوه شب عید گفته است: تولید امسال پرتقال مازندران به ۳ میلیون تن رسید و این میوه در میدان بین ۱۰، ۱۵ و ۲۰ هزار تومان با کیفیت‌های متفاوت به فروش می‌رسد. طبق قولی که دادیم از ۵ اسفند روزانه ۵ هزار تن سیب و پرتقال در میدان عرضه می‌کنیم. قیمت پرتقال حتی از مقدار مصوب کمتر است و بین ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته وی قیمت سیب نیز بر اساس مبدا متفاوت است. ۵ درصد سیب تهران از میانه، ۴۵ درصد از مراغه و دماوند و الباقی از اهر، مشهد و زنجان و … تامین می‌شود. قیمت سیب آذربایجان از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، سیب میانه سفید ۴۰ تومان و قرمز ۳۰ هزار تومان و سیب مراغه از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گفته دارایی‌نژاد بر اساس قانون نظام صنفی، خرده فروشان می‌توانند تا ۳۰ درصد روی قیمت فاکتور بکشند.

مشاهدات میدانی همچنین نشان می‌دهد کیوی در میادین میوه‌وتره بار با قیمت ۳۰ هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها با قیمت ۳۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین