کد خبر: ۸۳۰۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

مراقب "چاقی" بعد از نوروز باشید!

یک متخصص تغذیه با اشاره به تنوع بالا و افزایش مصرف خوراکی‌ها در تعطیلات نوروز گفت: هرگونه پرخوری در این ایام اضافه وزن و چاقی را به دنبال داشته که آب کردن آن بسیار سخت خواهد بود.
مراقب
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدمصطفی نچواک با اشاره به تغییر الگوی تغذیه‌ای درایام نوروز گفت: این تغییرات عمدتا حول محور سه خوراکی آجیل، شیرینی و میوه است.

وی افزود: آنچه که در تغذیه نوروز مهم است، برقراری توازن در دریافت کالری است، بطوری که بعد از نوروز افراد دچار چاقی و اضافه وزن نشوند.

نچواک گفت: در ایام نوروز مصرف خوراکی ها و تنوع آنها بالا می‌رود، اما نیاز است طوری خوراکی‌ها را مصرف کنیم که کالری مصرفی بیشتر نشود، بطور مثال اگر افراد آجیل مصرف می کنند باید به همین میزان از کالری وعده اصلی غذای خود کم کنند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی افراد خود را با این بهانه فریب می دهند که تعطیلات نوروز کوتاه مدت است و مصرف زیاد خوراکی ها تاثیر چندانی درافزایش وزن آنها ندارد، درحالیکه افزایش مصرف کالری روزانه طی یک پروسه 10 تا 15 روزه قطعا موجب افزایش وزن افراد می شود و جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

نچواک خاطرنشان کرد: متاسفانه بدن به راحتی چربی ذخیره می کند، اما چربی سوزی آن بسیار دشوار است، بنابراین افراد باید بیشتر تمرکز خود را بر پیشگیری از ذخیره چربی بگذارند، تا چربی سوزی.

این متخصص تغذیه گفت: در میان اقلام نوروزی، شیرینی کالری بالایی دارد و مصرف آن توصیه نمی شود، اما اگر افراد تمایل دارند باید از شیرینی های کوچک و خشک به میزان بسیار کم استفاده کنند.

نچواک به کالری بالای آجیل هم اشاره کرد و افزود: در وهله اول افراد باید از آجیل تازه و خام استفاده کنند و نباید مصرف روزانه آجیل بیش از یک مشت شود.

وی افزود: همین مصرف روزانه یک مشت آجیل هم نباید مازاد بر کالری مصرفی روزانه شود و باید ما به ازای آن از حجم وعده اصلی غذا کم شود.

این متخصص تغذیه گفت: در خصوص میوه هم مصرف روزانه سه واحد میوه توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: میوه ها نباید بعد از وعده اصلی غذا مصرف شوند، چرا که احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهند و باید صرف آنها در میان وعده ها و قبل از وعده اصلی غذا باشد.

نچواک با بیان اینکه در نوروز ممکن است افراد پشت سر هم مهمانی بروند، توصیه می شود افراد مراقب حجم کالری مصرفی بوده و تعادلی را در مصرف اقلام خوراکی نوروز مانند شیرینی و آجیل در مهمانی‌ها داشته باشند.

وی بر انجام ورزش روزانه و پیاده روی در تعطیلات نوروز هم تاکید کرد و افزود: در این ایام عمده افراد کم تحرک می‌شوند و مصرف خوراکی‌ها بالا می‌رود، بنابراین ضرورت دارد که افراد بخشی از روز را به انجام پیاده روی و ورزش اختصاص دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین