کد خبر: ۸۳۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
در سفری غیرمنتظره

همزمان با حضور شی جین‌پینگ در مسکو/ نخست‌وزیر ژاپن وارد اوکراین شد

ساعاتی پس از ورود شی جی پینگ رئیس جمهوری چین به روسیه، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن نیز در سفری غیرمنتظره وارد اوکراین شد.
همزمان با حضور شی جین‌پینگ در مسکو/ نخست‌وزیر ژاپن وارد اوکراین شد
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که در روز‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره سفر سه روزه رهبر چین به مسکو منتشر شده، در مقابل هیچ اطلاع‌رسانی درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به کشوری که طرف دیگر جنگ اوکراین است، مشاهده نمی‌شود.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای کیشیدا در این سفر، شجاعت و صبر مردم اوکراین را که برای دفاع از میهن خود تحت رهبری زلنسکی می‌جنگند، ارج می‌نهد و حمایت بی‌دریغ ژاپن را از اوکراینی‌ها نشان خواهد داد.

در این بیانیه همچنین آمده است که قرار است کیشیدا در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی دیدار و گفتگو و بر تعهد ژاپن برای «دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» همچنین «رد مطلق تغییر یکطرفه مرز‌ها با استفاده از زور از سوی روسیه» تاکید کند.

شبکه‌های تلویزیونی ژاپن نیز تصاویری از لحظه سوار شدن کیشیدا بر قطاری از لهستان به مقصد کی‌یف منتشر کردند.

سفر غیرمنتظره نخست‌وزیر ژاپن به اوکراین تنها چند ساعت پس از ملاقات کیشیدا با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در دهلی و یک هفته پس از نشست موفقیت‌آمیز او با یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی انجام می‌شود.

ژاپن که با چین و روسیه بر سر جزایر اختلافات ارضی دارد، به ویژه نگران روابط نزدیک پکن و مسکو است که تمرینات نظامی مشترکی را در نزدیکی سواحل ژاپن انجام داده‌اند.

کیشیدا که قرار است در ماه مه ریاست اجلاس گروه هفت را بر عهده بگیرد، تنها رهبر این گروه است که تاکنون به اوکراین سفر نکرده و برای انجام این کار در داخل تحت فشار بوده است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ماه گذشته درست قبل از اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، مسیر مشابهی را برای بازدید از کی‌یف در پیش گرفت.

کیشیدا که در ماه ژانویه از سوی زلنسکی برای بازدید از کی‌یف دعوت شده بود، قبل از سفرش به هند نیز در مورد شایعه سفر احتمالی‌اش به اوکراین مورد سوال قرار گرفت، اما در پاسخ تاکید کرد که هیچ تصمیم مشخصی در این خصوص گرفته نشده است.

ژاپن از جمله کشور‌هایی است که به ایالات متحده و کشور‌های اروپایی در تحریم روسیه پیوسته و پس از حمله مسکو به اوکراین، حمایت‌های بشردوستانه و اقتصادی را به کی‌یف ارائه داده است. ژاپن یکی از کشور‌هایی است که به سرعت به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داد چراکه نگران بود این روند بر معادلات شرق آسیا هم تاثیر بگذارد و چینی‌ها هم بخواهند در اقدامی مشابه به تایوان حمله کنند.

با توجه به اصول صلح‌طلبانه در قانون اساسی ژاپن، حمایت این کشور از اوکراین به تجهیزات نظامی غیرجنگی مانند کلاه ایمنی، جلیقه‌های ضد گلوله و هواپیما‌های بدون سرنشین و تجهیزات بشردوستانه از جمله ژنراتور محدود شده است.

در پکن نیز وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه دیدار‌های پوتین و شی به برقراری صلح کمک می‌کند، افزود: «آقای پوتین اعلام کرد که از موضع ثابت چین در حفظ انصاف و توازن در مورد مسائل مهم بین‌المللی قدردانی می‌کند. روسیه مواضع چین را مورد حل و فصل سیاسی مسأله اوکراین به دقت مطالعه کرده و آماده انجام گفتگو‌های صلح است.»

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر کیشیدا به کی‌یف افزود: «امیدواریم ژاپن بتواند اقدامات بیشتری برای کاهش تنش‌ها انجام دهد.»

ژاپن بیش از ۷ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده و در حالی که به کشوری بسیار سخت‌گیر در امور مهاجرتی مشهور است، بیش از ۲ هزار اوکراینی آواره را پذیرفته و در زمینه مسکن و حمایت از مشاغل و آموزش نیز به آن‌ها کمک کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین