کد خبر: ۸۳۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

پارلمان عراق اصلاحات قانون انتخابات را تصویب کرد

پارلمان عراق اصلاحیه‌ای را درخصوص قانون انتخابات پارلمانی در این کشور تصویب کرد که به معنای بازگشت به قانون سال ۲۰۱۸ و دستورکار انتخاباتی قبل از اعتراضات اکتبر است.
پارلمان عراق اصلاحات قانون انتخابات را تصویب کرد
آفتاب‌‌نیوز :

پارلمان عراق صبح امروز، دوشنبه ۲۷مارس طرح اصلاحیه قانون انتخابات پارلمانی را تصویب کرد؛ این امر به معنای بازگشت به قانونی است که قبل از تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ برای انتخابات در این کشور لازم الاجرا بود.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، پایگاه رسانه‌ای پارلمان این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مجلس نمایندگان به قانون اصلاحیه سوم مجلس نمایندگان و قانون انتخابات استانی و مناطق شماره ۱۲ برای سال ۲۰۱۸ رأی مثبت داد».

در ادامه بیانیه آمده است: پارلمان عراق در شانزدهمین جلسه خود در سحرگاه امروز با حضور ۲۱۸ نماینده، لایحه تعدیل و اصلاح سوم مجلس نمایندگان و بازگشت قانون انتخابات شورا‌های استانی و مناطق سال ۲۰۱۸ را تصویب کرد.

این قانون اصلاحی بازگشتی به قانون انتخابات ۲۰۱۸ است، قانونی که توسط جنبش‌های اعتراضی موسوم به اکتبری‌ها در پاییز ۲۰۱۹ با تظاهرات خیابانی رد شده بود. در آن زمان، معترضان موفق به تصویب قانون جدید انتخابات شدند که اجازه پیروزی نامزد‌های مستقل را می‌داد؛ آن‌ها به عنوان افراد مستقل توانستند حدود ۷۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی را در انتخابات ۲۰۲۱ به دست آورند.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که تصویب این لایحه اصلاحی موجب خشم احزاب مستقل و کوچک شده و آن‌ها معتقدند که این اصلاح قانون در خدمت منافع احزاب بزرگ است. احزاب و افراد مخالف، جلسه شب گذشته پارلمان در این خصوص را بی‌نظم توصیف کرده و مدعی اخراج شدن مخالفان از سالن، بعد از اعلام نتیجه رای‌گیری شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین