کد خبر: ۸۳۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷

تاکید رئیس اتحادیه اروپا بر لزوم کاهش «خطرات» در روابط با چین

رئیس کمیسیون اروپا امروز (پنجشنبه) گفت، «سخت‌تر» شدن موقعیت چین از دوران «اصلاحات و گشایش» به سمت «امنیت و کنترل»، اروپا را به چالش می‌کشد تا از نظر دیپلماتیک و اقتصادی «ریسک‌زدایی» کند.
تاکید رئیس اتحادیه اروپا بر لزوم کاهش «خطرات» در روابط با چین
آفتاب‌‌نیوز :

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا پیش از سفر آتی به چین در کنار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ارزیابی محافظه‌کارانه‌ای از سیاست‌های چین ارائه کرد و اذعان داشت که روابط با پکن در چند سال گذشته «دورتر و دشوارتر» شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت که با توجه به بزرگی اقتصادی چین و نفوذ جهانی، مدیریت اتحادیه اروپا بر این رابطه عاملی تعیین‌کننده برای رفاه و امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا خواهد بود.

فون در لاین گفت چین - که شی جینپینگ، رئیس جمهوری آن به تازگی در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود بر روابط نزدیک‌تر تاکید کرده- مسئولیت پیشبرد «صلح عادلانه» برای پایان دادن به جنگ در اوکراین را بر عهده دارد که مستلزم آن «خروج» نیروهای روسیه است.

فون در لاین در سخنرانی خود در بروکسل گفت: چگونگی ادامه تعامل چین با جنگ پوتین، عامل تعیین‌کننده‌ای برای روابط اتحادیه اروپا و چین در آینده خواهد بود. چین در داخل کشور سرکوب‌گرتر و در خارج از این کشور قاطع‌تر می‌شود و دوران اصلاحات و گشایش را با دوران امنیتی و کنترلی جایگزین می‌کند؛ جایی که شرکت‌ها در چین ملزم به کمک به دولت در عملیات جمع‌آوری اطلاعات هستند.

فون در لاین گفت که جدا شدن از چین امکان‌پذیر نیست، اما تمرکز بر کاهش خطراتی که متوجه اروپاست، حیاتی است.

در عرصه دیپلماتیک، این به معنای همکاری با شرکا در مورد مسائل جهانی و تقویت نظم و نهادهای بین‌المللی موجود، به جای رقابت با چینی‌هاست. در عین حال، اروپا نیاز به ادامه گفت‌وگو با چین برای طرح مسائل دشوار دارد، اما همچنین باید ببیند که چگونه در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب و هوا و حفاظت از طبیعت همکاری کند.

او گفت: این بخشی از دلیلی است که من به همراه رئیس‌جمهور ماکرون به پکن سفر خواهم کرد.

از نظر اقتصادی، اتحادیه اروپا نیاز به «تعادل مجدد» روابط و کاهش اتکای خود به چین برای مواد کلیدی مانند لیتیوم و سایر مواد معدنی حیاتی دارد. فون در لاین گفت که اتحادیه اروپا طیف وسیعی از اقدامات را برای مقابله با پیچیدگی‌های اقتصادی و حفاظت از منافع امنیتی خود دارد، اما اتحادیه باید به فناوری پیشرفته‌ای هم که با یک چین در حال تغییر به اشتراک گذاشته، نگاه کند.

او گفت که کمیسیون اروپا در اواخر سال جاری ایده‌هایی را درباره اقداماتی برای کنترل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در برخی فناوری‌های حساس ارائه خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها توانایی‌های نظامی یا اطلاعاتی «یک رقیب ساختاری» را افزایش نمی‌دهند. از سال ۲۰۱۹، اتحادیه اروپا رسما چین را به عنوان یک شریک، رقیب اقتصادی و رقیب ساختاری در نظر گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین