کد خبر: ۸۳۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
در دیدار سفیر فرانسه با رئیس مجلس خبرگان رهبری مطرح شد؛

انتقاد هاشمی از سیاست اروپا در قبال جنایات غزه

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حوادث اخیر غزه، مواضع اتحادیه اروپا و فرانسه در این‌باره را متناسب با نقش و جایگاه آنان ندانست و تصریح کرد: «اتحادیه‌ اروپا در این مساله که یک فاجعه‌ انسانی بود نقش مناسبی ایفا نکرد و در قبال جنایت‌های ضدبشری رژیم صهیونیستی با کم‌توجهی گذشت». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار برنارد پوله‌تی، سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران که صبح یک‌شنبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد،
افزود: «فرانسه نیز با توجه به حضور طولانی‌مدت خود در آن منطقه می‌توانست اقدامات عملی مناسب‌تری برای جلوگیری از این حوادث انجام دهد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی رژیم صهیونیستی پس از کشتار 1200 نفر و زخمی شدن پنج هزار نفر از مردم بی‌گناه غزه و خرابی‌های فراوان را دیرهنگام عنوان کرد و گفت: «این رژیم از حرکات و کارهای ضد انسانی نتیجه‌ای نخواهد گرفت و این از ابتدای حمله به غزه مشخص بود».

او افزود: «اکنون نیز این رژیم با حضور نیروهای نظامی خود در غزه، اشتباه دیگری مرتکب شده است که عواقب نامناسبی برای آنان به همراه خواهد داشت».

هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، از برخی مواضع مقامات ارشد فرانسه در این خصوص انتقاد کرد و افزود: «استفاده از زبان تهدید، الفاظ نامناسب و ادبیات غیردوستانه کمکی به رفع مشکل نخواهد کرد و ایران حقیقتاً آماده است از طریق مذاکره بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی از سوی طرفین و در چارچوب مقررات بین‌المللی، مسائل را به طور منطقی حل و فصل کند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم‌چنین با اشاره به مسائل و مشکلات در افغانستان، عراق و لبنان، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران از صمیم دل با تروریسم مخالف است و اگر کشورهای غربی واقعاً خواهان حل مسائل باشند ایران کمک خوبی در منطقه خواهد بود».

وی افزود: «ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم در جهان است و این باعث تاسف است که برخی از این تروریست‌ها امروز در پناه کشورهای غربی به اقدامات خود ادامه دهند».

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «در افغانستان با حضور نیروهای ناتو، مشکلات مربوط به نبود امنیت حل نشد و تولید مواد مخدر نیز رشد بی‌سابقه‌یی را به همراه داشت و مردم برای زندگی روزمره خود با مشکل مواجه‌اند».

او افزود: «در عراق نیز اگر کمک‌های ایران که به دلیل کاهش آلام و رنج‌های مردم عراق انجام شد، نبود؛ نیروهای اشغالگر با مشکلات وسیع‌تری مواجه بودند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم‌چنین در این دیدار خواهان تلاش دو کشور برای رفع نقاط منفی در روابط تهران و پاریس شد و افزود: «حضور حضرت امام (ره) در پاریس تاثیر مثبتی در نگاه ایرانیان نسبت به فرانسه به‌وجود آورد و این کشور را به شریکی جدی برای ایران تبدیل کرد ولی فرانسویان با جانبداری‌های نادرست از عراق در جنگ تحمیلی و پایبند نبودن به قراردادهای هسته‌یی خود با ایران، تاثیر منفی در این روابط ایجاد کردند و امیدواریم در آینده شاهد این گونه اقدامات نباشیم».

برنارد پوله‌تی، سفیر فرانسه در تهران نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را از قربانیان تروریسم عنوان کرد و گفت: «کشورهای بسیاری از این موضوع متحمل خسارات شده‌اند و تهدیدات تروریستی تهدید مشترکی برای کشورهای دنیا است».

او با بیان مسائل و حوادث غزه به تلاش‌های اتحادیه‌ی اروپا و فرانسه برای حل این موضوع اشاره کرد و گفت: «اتحادیه‌ی اروپا در این‌باره منفعلانه و جانبدارانه عمل نکرد و از ابتدا بر پایان دادن به شرایط غیر انسانی در این منطقه تاکید داشت و در این خصوص تلاش کرد».

سفیر فرانسه در تهران با اشاره به مسائل هسته‌یی ایران، تاکید کرد: «فرانسه نیز خواهان این است که مسائل بدون تهدید و تقابل و از مسیر مذاکره حل و فصل شود و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد».

برنارد پوله‌تی با اشاره به قرن‌ها روابط پاریس و تهران، تاکید کرد: «روابط کهن و دیرینه‌ دو کشور اکنون در تمام سطوح جریان دارد و این طبیعی است که دو کشور بزرگ و قدیمی ایران و فرانسه نقطه مشترکی درباره برخی مسائل با یکدیگر نداشته باشند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین