کد خبر: ۸۳۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

معرفی کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» 

کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» نوشته بهروز خشت زر از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. این کتاب به بررسی نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل دهی به محیط امنیت منطقه‌ای می‌پردازد.
معرفی کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» 
آفتاب‌‌نیوز :

کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» در ۳۴۸ صفحه و در شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات «بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس» به بازار نشر عرضه شده است.

این کتاب در سیزده فصل تنظیم شده است:

فصل اول: اندیشه امنیتی و ابعاد آن 
فصل دوم: عوامل تحول در ساختار نظام منطقه‌ای خاورمیانه 
فصل سوم: وضعیت روابط امنیتی کشور‌های خاورمیانه 
فصل چهارم: دیپلماسی دفاعی و نقش آن در امنیت خاورمیانه 
فصل پنجم: نقش ج. ا. ایران در تأمین امنیت خاورمیانه 
فصل ششم: محور مقاومت و نقش آن در امنیت خاورمیانه 
فصل هفتم: شهید سلیمانی و نقش آن در امنیت خاورمیانه 
فصل هشتم: راهبرد امنیت منطقه‌ای ج. ا. ایران
فصل نهم: بیداری اسلامی و تأثیر آن بر امنیت ج. ا. ایران
فصل دهم: داعش و تأثیر آن بر امنیت منطقه‌ای ج. ا. ایران
فصل یازدهم: تهدیدات و چالش‌های امنیت ملی و منطقه‌ای ج. ا. ایران
فصل دوازدهم: دلایل امنیت ج. ا. ایران در محیط پر آشوب خاورمیانه 
فصل سیزدهم: چشم انداز وضعیت امنیت در خاورمیانه 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

امنیت مهم‌ترین و بزرگترین نعمت برای هر جامعه‌ای است و سایر نعمت‌ها در پرتوی این نعمت معنا و مفهوم می‌یابد.

محیط منطقه‌ای آسیای جنوب غربی (خاورمیانه)، طی یک دهه گذشته با شکل گیری برخی تحولات، با نوعی بحران امنیتی مواجه است. این بحران امنیتی، در واقع نوعی تغییر در نوع و شدت کنش‌های متقابل فی مابین چند دولت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است، که ضمن افزایش احتمال مخاصمه نظامی و بی ثبات سازی روابط، ساختار نظام بین الملل را نیز به چالش می‌کشد.

جمهوری اسلامی ایران در محیط امنیتی خاورمیانه با معضلات متراکمی مواجه بوده است که سعی در رفع آن‌ها دارد. یکی از معضلات اساسی، مربوط به امنیت و محیط امنیتی کشور می‌باشد. محیط امنیتی ایران که شامل «محیط مجاور» و محیط منطقه‌ای است، در ارتباط مستقیم با تحولات و تغییرات منطقه خاورمیانه بوده و از طرفی در عصر جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات، متأثر از فرایند‌ها و تحولات جهانی است. خاورمیانه، منطقه مهمی است که دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و امنیت و ثبات در آن، ارتباط مستقیمی با امنیت جمهوری اسلامی ایران دارد. تحولات جدیدی که در این منطقه رخ داده است، تحولاتی که با فروپاشی شوروی آغاز و با حوادث پس از یازده سپتامبر از جمله حمله آمریکا به افغانستان و عراق، گسترش ناتو به شرق، طرح خاورمیانه بزرگ و گسترش سلفی گری و انقلاب‌های عربی و در نهایت با پدید آمدن گروه‌های تکفیری به اوج خود رسید، باعث تغییر در ساختار قدرت در منطقه گردیده و امکان ایفای نقش ایران در شکل دهی به محیط امنیت منطقه‌ای جدید را افزایش داده است.

در عین حال، حضور مستقیم قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این محیط امنیتی، به ویژه در منطقه مجاور ایران و تلاش آن‌ها برای شکل دهی ائتلافات جدید قدرت در منطقه، امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داده است. با توجه به تلاش کشور‌های منطقه مبنی بر تعمیق حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای و عدم واگذاری نقش فعال به ایران، این کشور راهبرد امنیت منطقه‌ای خاص خود را برای مدیریت بحران‌های خاورمیانه در پیش گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین