کد خبر: ۸۳۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴

زعفران گران شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو پژوهشکده صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: «در حال حاضر قیمت زعفران در عمده‌فروشی‌ها بین 5/3 تا 4 میلیون تومان در نوسان است و قیمت این محصول در خرده‌فروشی‌ها نیز مثقالی 20 هزار تومان است».
 
به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، وی تاکید کرد: «این افزایش قیمت‌های کاذب قطعاً مضراتی را برای این محصول ارزشمند کشورمان به‌ همراه دارد و به‌ همین دلیل باید این قیم‌ها در قیمتهای صادراتی (1800 تا 2000 دلار) تثبیت شود».

دکتر عبدالله ملافیلابی با اشاره به اینکه سالی 20 درصد به تقاضای جهانی زعفران افزوده می‌شود، ادامه داد: «قیمت جهانی زعفران اکنون 1800 دلار است در حالیکه این محصول در داخل کشور به دو برابر قیمت‌های صادراتی فروخته می‌شود».

وی افزود: «این قیمتهای کاذب هرچند در کوتاه‌مدت (2 تا 3 سال) مزایایی را برای کشاورزان به همراه دارد ولی در بلندمدت باعث افت صادرات این محصول شده و در داخل کشور نیز از سبد خانوار حذف خواهد شد که همه این ماجرا در نهایت آسیب‌هایی را متوجه کشاورزان می‌کند».

او با اذعان بر اینکه سایر کشورهای تولیدکننده قیمت محصول خود را براساس قیمت زعفران در ایران به عنوان قطب تولید زعفران تعیین می‌کنند، تصریح کرد: «گران بودن زعفران در داخل کشور باعث می‌شود کشورهایی که از نیروی کار ارزان برخوردار هستند تولید خود را افزایش دهند و در داخل کشور نیز کشاورزان به افزایش کاذب سطح زیرکشت زعفران روی بیاورند که ممکن است با افت یکباره قیمت این محصول، نتوانند عرضه و تقاضا تعادل برقرار کرده و دچار خسارت‌های سنگینی شوند».

این عضو پژوهشکده صنایع غذایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه در هر هکتار 7/4 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، ادامه داد: «براساس مجموعه‌ طرح‌های تحقیقاتی صورت گرفته، می‌توانیم تولید سالانه 10 تن در هر هکتار را برای کشاورزانی که پیاز زعفران را هشت گرم به بالا انتخاب کرده و ضد عفونی کنند و به جای کشت در شهریور در نیمه اول خرداد ماه کشت نمایند و همچنین درمرداد ماه یک آبیاری تابستانه داشته و بعد از برداشت گل از25 تن کود دامی در هر هکتار یا 100 کیلو کود اوره استفاده کند و به خصوص در نیمه اول اسفند ماه از کود محلول که باعث افزایش 23 درصد گل می‌شود، استفاده نمایند، را تضمین کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین