کد خبر: ۸۴۲۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

هواشناسی ۵ خرداد ۱۴۰۲/ تندباد و باران در استان‌ها

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده، از وقوع تندباد لحظه‌ای در تهران، البرز و قم طی امروز، بارش باران در نقاط مختلف و خیرش گردوخاک در شرق کشور خبر داد.
هواشناسی ۵ خرداد ۱۴۰۲/ تندباد و باران در استان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیائیان در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: امروز (۵ خرداد) در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، پاره‌ای از مناطق مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس همچنین دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، سواحل غربی و مرکزی خزر، بخش‌هایی از استان‌های یزد، کرمان و شمال فارس رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد گردوخاک و احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.  لازم به ذکر است امروز بعدازظهر وقوع تندباد لحظه‌ای برای استان‌های تهران، البرز و قم دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: شنبه (۶ خرداد) در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، سواحل شرقی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی این وضعیت ادامه خواهد داشت.

ضیائیان ادامه داد: یک‌شنبه (۷ خرداد) در ارتفاعات شمال غرب و جنوب شرق کشور بارش پراکنده دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: دوشنبه و سه‌شنبه (۸ و ۹ خرداد) در شمال غرب رگبار پراکنده و در ارتفاعات جنوب شرق بارش خفیف و احتمال وقوع رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان اضافه کرد: امروز در استان‌های شرق کشور باد و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین امروز شرق دریای عمان و شنبه دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس مواج است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۶ خرداد) قسمتی ابری و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و در روز یکشنبه (۷ خرداد) قسمتی ابری تا نیمه ابری و در بعضی ساعات وزش باد حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد: طی امروز و فردا (۵ و ۶ خرداد) شهرکرد، زنجان و اردبیل با دمای ۱۰ و ۷ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۴۳ و ۴۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.

تداوم ناپایداری‌های جوی در کشور

سازمان هواشناسی نیز با اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی در برخی مناطق کشور تا سه‌شنبه آینده از وقوع تندباد‌های لحظه‌ای برای استان‌های تهران و البرز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق مرکزی، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، سواحل غربی و مرکزی دریای خزر، بخش‌هایی از استان‌های یزد، کرمان و شمال فارس رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

امروز بعدازظهر وقوع تندباد لحظه‌ای برای استان‌های تهران، البرز و قم دور از انتظار نیست. شنبه در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، سواحل شرقی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی این وضعیت ادامه خواهد داشت.

یکشنبه آینده در ارتفاعات شمال غرب و ارتفاعات جنوب شرق بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در شمال غرب رگبار پراکنده و در ارتفاعات جنوب شرق بارش خفیف با احتمال رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

امروز در استان‌های شرق کشور وزش باد و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود، همچنین امروز شرق دریای عمان و فردا شنبه دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس مواج خواهد بود.

 توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۰۵

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و احتمال تگرگ

منطقه اثر:
جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۰۵: اردبیل

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در پرواز‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین