کد خبر: ۸۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۰

سودان بار دیگر به آشوب کشیده شد .

آفتاب‌‌نیوز :

معاون رئيس جمهوری سودان که يکی از چهره های اصلی در پايان دادن به جنگ داخلی بيست ساله بود هنگام بازگشت از اوگاندا بر اثر سقوط هلی کوپتر کشته شد.

خبرنگار بی بی سی در خارطوم می گويد در طول روز دوشنبه دسته هايی از جوانان که از جنوب اين کشور بودند با نيروهای امنيتی درگير شده، مغازه ها را غارت کردند و اتومبيل ها را به آتش کشيدند.

دست کم 20 نفر در اين خشونت ها جان باخته اند. همچنين گزارش هايی از بروز ناآرامی در ساير مناطق سودان وجود دارد.

واکنش ها

جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، کليه طرفين مناقشه را ترغيب کرده است از خشونت خودداری کرده و اجرای موافقتنامه صلح را پيگيری کنند.

کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد نيز پس از گفتگو با عمر البشير، رئيس جمهور سودان، گفت او قول داده است برای جلوگيری از نابودی فرآيند صلح به همکاری نزديک با جنبش خلق آزادی بخش سودان، گروهی که آقای گرنگ رهبری آن را به عهده داشت ادامه دهد.

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، نيز از بيانيه اين گروه سابق شورشی که حاکی از پايبندی آن به اهداف جان گرنگ بود استقبال کرد.

جنبش خلق آزادی بخش سودان اکنون قائم مقام اين گروه را به عنوان نامزد جانشينی آقای گرنگ معرفی کرده است.

دولت پيشتر گفت که به نامزد پيشنهادی اين گروه تن خواهد داد. عمر البشير، رئيس جمهور سودان نيز گفت که فرآيند صلح ادامه خواهد يافت.

آقای گرنگ حدود سه هفته پيش به عنوان معاون رئيس جمهور سوگند ياد کرده بود.

هلی کوپتر آقای گرنگ در راه بازگشت او از ديدار با رئيس جمهور اوگاندا سقوط کرد.

خبرنگار بی بی سی در سودان می گويد هيچ بحثی از خرابکاری و سقوط عمدی در ميان نيست. جنبش خلق آزادی بخش سودان نيز گفته است که معتقد است سقوط هلی کوپتر حادثه بوده است.

اوضاع جوی در زمان پرواز هلی کوپتر بد بود. آقای گرنگ شنبه شب با هلی کوپتری نظامی از اوگاندا به جنوب سودان پرواز کرد اما به مقصد نرسيد.

اوگاندا عمليات جستجو و نجات را پس از قطع ارتباط با هلی کوپتر آغاز کرده است.

تلويزيون دولتی نخست گزارش داد که آقای گرنگ ناپديد شده است اما سپس گفت که وی در يک پايگاه نظامی در جنوب سودان فرود آمده است.

جنبش سابقا شورشی وابسته به آقای گرنگ يک نشست اضطراری در کنيا تشکيل داد تا پيامدهای حادثه را بررسی کند.

خبرنگار بی بی سی مرگ او را ضربه بزرگی به مردم سودان می داند.

آقای گرنگ که 20 سال در جنوب سودان رهبر شورشيان بود وقتی سه هفته پيش پس از مدتها انتظار به پايتخت بازگشت مورد استقبال يک ميليون نفر از مردم قرار گرفت.

صادق المهدی از رهبران مخالف دولت توافق او را با عمرالبشير رئيس جمهوری سودان محکوم کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین