کد خبر: ۸۵۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۸
در گفتگو با روزنامه «الخلیج» مطرح شد؛

اسد: از نظر ایرانی‌ها اظهارات درباره بحرین قابل قبول نبود

صلح با اسرائیل به معنی برقراری روابط طبیعی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس جمهور سوریه درباره سخنان مسئول ایرانی درخصوص بحرین گفت: «درباره موضوع بحرین که اخیرا پیش آمد با پادشاه این کشور تماس گرفتیم . هم‌زمان با مقامات ایرانی که به سوریه سفر کرده بودند نیز صحبت کردیم و به آنها گفتیم این موضوع را حل کنید آنها نیز بر این نظر بودند که اظهارات درباره بحرین غیر قابل قبول است».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، بشار اسد رییس جمهور سوریه در گفتگو با روزنامه «الخلیج»، افزود: «بعد از آن وزیر خارجه بحرین به ایران سفر کرد. در نتیجه سوریه می‌تواند برای توافق بین کشورهای همسایه و سایر کشورهای عربی ایفای نقش کند».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سوریه در حل مشکل جزایر سه گانه چه نقشی می‌تواند ایفا کند، گفت: «موضع ما دراین خصوص روشن است. همیشه می‌گوییم که این مشکل باید مسالمت‌آمیز و با گفتگو حل شود و موضع امارات نیز همین است».

رییس جمهور سوریه با اشاره به همسایگی ایران و امارات گفت: «هر چند که دو کشور همسایه اختلاف‌هایی داشته باشند،‌ روابطشان باید خوب باشد. سوریه اکنون می‌تواند به لطف روابط خوبی که با ایران، امارات و سایر کشورهای عربی دارد به حل مشکلاتی کمک کند که باعث اختلاف یا ایجاد سوء تفاهم شده است».

بشار اسد درباره برنامه هسته‌ای ایران و تعامل غرب با آن گفت: «باید بر اساس پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای با ایران تعامل شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر اجرای این پیمان است نه شورای امنیت».

وی با اشاره به دروغ‌پردازی‌های آمریکا درباره فعالیت هسته‌ای سوریه گفت: «اگر ما فعالیت هسته‌ای داشتیم به آژانس اجازه ورود به مکان بمباران شده را نمی‌دادیم. اگر اورانیوم داشتیم باید بعد از بمباران فاجعه زیست محیطی رخ می‌داد اما این اتفاق رخ نداد».

وی افزود: «تناقض گویی آنها (آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها) بسیار است. در نهایت نیز گفتیم تا زمانی که شفاف نباشید همکاری نخواهیم کرد. آنها می‌گویند سوریه باید اسناد خود را ارائه دهد ما نیز می‌گوییم چرا شما، خود، اسنادتان را نشان نمی‌دهید. ما از ابتدا شفاف عمل کرده و می‌کنیم و نگرانی نداریم اما آنها می‌خواهند مسئله را سیاسی کنند».

بشار اسد درباره سفر جفری فتلمن به سوریه گفت: «سیاست اوباما بر پایه گفتگو و دیپلماسی با همه طرف‌ها قرار دارد و فلتمن نیز بنا به گفته وی در چارچوب همین سیاست به سوریه سفر کرده است. فرستاده آمریکا گفته است سوریه کشوری مهم در منطقه به شمار می‌آید و ما می‌خواهیم در همه مسائلی که برای آمریکا و سوریه با دمشق گفتگو کنیم تا نقاط مشترک ونقاط مورد اختلاف را پیدا و درباره آنها صحبت کنیم».

رییس جمهور سوریه درباره کنفرانس‌های عربی گفت: «به رغم اختلاف‌ها، کنفرانس‌ها باید برقرار شود اما وقتی مقامات کشورهای عربی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند به اختلاف‌ها بیشتر می‌پردازند در صورتی که توافق درباره همه مسائل غیر منطقی است».

بشار اسد در گفتگو با الخلیج بر شرط‌های گفتگوی مستقیم با اسراییل تاکید اما در صداقت مقامات اسراییل در این زمینه ابراز تردید کرد.

وی افزود: «اگر همه شروط مد نظر پذیرفته شود، بدیهی است که سوریه با امضای توافقنامه موافقت خواهد کرد اما امضای توافقنامه صلح به معنی برقراری روابط تجاری یا روابط طبیعی با اسراییل نیست؛ زیرا مردم سوریه این را نخواهند پذیرفت».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین