کد خبر: ۸۵۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۰:۳۶
در جلسه‌ای پرتنش و در دانشگاه محل تدریس احمدی‌نژاد مطرح شد

انتقادات صریح دانشجویان از دولت؛ این دولت، دولت فردمحور است

دانشجویان پرویز داوودی را به چالش کشیدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اول رییس‌جمهور گفت: «جای انتقاد برای هر دولت و در هر جایی باز است و کسانی که دنبال این دید هستند، همواره می‌توانند انتقاد کنند، اما ما وظایفی داریم که باید انجام دهیم و جلو برویم و نمی‌توانیم کسی را که خود را به خواب زده بیدار کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، پرویز داوودی، در همایشی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با موضوع « عملکرد دولت در حوزه‌ اقتصادی» برگزار شد، با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت افزود: «امام (ره) با تدابیر خود هفته‌ وحدت را تبیین فرمودند و در این فرصت، موضوع وحدت که در عصر حاکمیت سیاسی اسلام، از سوی دشمنان تهدید می‌شد، تقویت شد».

وی افزود: «امیدواریم با ارتقای همکاری‌ها و گسترش روابط نزدیک میان مسلمانان، کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم آوریم».

داوودی در بخش ابتدایی سخنانش در موضوع برنامه اظهار کرد: «در جمع‌بندی عملکرد دولت در حوزه‌ اقتصادی صحبت‌هایم را به دو بخش وضع کنونی و تبیین آن و سپس به این‌که آیا به تعهدات خود عمل کرده‌ایم یا خیر، تقسیم می‌کنم».

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با بیان این که بنا نیست یک روزه ره صد ساله را طی کنیم، افزود: «البته جای انتقاد برای هر دولت و در هر جایی باز است و کسانی که دنبال این دید هستند، همواره می‌توانند انتقاد کنند اما ما وظایفی داریم که باید انجام دهیم و جلو برویم و نمی‌توانیم کسی را که خود را به خواب زده بیدار کنیم».

داوودی در این بخش از سخنانش هم‌چنین گفت: «در حال حاضر در مقطع حساسی قرار داریم و شاهد وضع دنیا هستیم».

وی به توضیحاتی درباره‌ نظام‌های کمونیستی و سرمایه‌داری و تاثیرات این دو نظام بر جهان و علل شکست آن‌ها نیز پرداخت و با ارائه‌ آمارهایی از سازمان ملل در زمینه‌های مختلف گفت: «به طور مثال 100 میلیون نفر بر گرسنگان جهان افزوده شده است، 28 درصد کودکان زیر 7 سال آفریقا سوء تغذیه دارند، مردم عراق بعد از حمله آمریکا هنوز آب تمیز ندارند، 208 میلیون نفر از جمعیت جهان مواد مخدر مصرف می‌کنند، نرخ خودکشی در میان نظامیان آمریکا از سال 2007 تا 2008 از 115 نفر به 143 نفر رسیده است، افسردگی در نظامیان آمریکا از سال 2007 تا 2008 حدود دو برابر شده است و غیره».

بر اساس این گزارش در این بخش از سخنان داوودی، اعتراضات تعدادی از دانشجویان که پلاکاردهایی را با مضمون انتقاد به برخی سیاست‌های دولت به ویژه در حوزه اقتصادی، در دست داشتند، جلسه را برای دقایقی با تنش همراه کرد.

معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به این اقدام گفت: «تعجب می‌کنم اگر ما از فجایع آمریکا حرف می‌زنیم، شما چرا اعتراض می‌کنید؟ شما صبر داشته باشید، ما همه‌ مسائل را مطرح خواهیم کرد».

وی افزود: «این فجایعی که آمریکا انجام می‌دهد روشن است و بحرانی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی آمریکا را درگیر کرده دلایل مشخص دارد و باید آنها را بررسی کرد».

داوودی گفت: «اگر برنامه چهارم را نگاه کنیم و به برنامه سوم هم توجه داشته باشیم می‌بینیم که اقتصاد را نمی‌توان جدا از اقتصاد بین‌الملل تفسیر کرد و اگر علمی و دانشگاهی هستید گوش کنید تا بدانید روابط چگونه است. کاری ندارد که من تابلویی در دست بگیرم و اعتراض خود را عنوان کنم، اما در محیط علمی انتظار می‌رود تحمل بحث علمی وجود داشته باشد».

معاون اول رییس‌جمهور سپس تصریح کرد: «زمانی کسانی می‌گفتند خدا باید از اقتصاد کنار رود. می‌توان در کتاب مبانی نظری برنامه چهارم که در سال 83 منتشر شده واژه‌های به کار برده شده را بررسی کرد؛ به طوری که عنوان شده کسی که برای وطن جهاد کرده است، یک ستیزه‌جو است، کسی که از دین صحبت می‌کند یک ایده‌آلیست است و ولایت فقیه معنی ندارد و لازم نیست هواپیمای جنگی یا موشک داشته باشیم».

وی اضافه کرد: «در مبانی نظری برنامه چهارم که در سازمان بودجه‌ وقت در سال 83 منتشر شده، آمده ما نیازی به سلاح، هواپیما و موشک نداریم و سلاح در حد فردی کفایت می‌کند و بحث دین و اسلام و ولایت فقیه را کنار می‌گذاریم. پس دولت صرفا باید از مردم مالیات بگیرد و اسلام هم در کارها نباید دخالت کند و روحانیت و کسانی که از اسلام دم می‌زنند تمامیت‌طلب و دیکتاتور هستند».

داوودی با بیان این که « ریشه‌های این‌گونه طرز فکر از قرن 17 و 18 ایجاد و در قرن 20 منسجم شده است» افزود: «باید پرسید آقایانی که در دوره‌ای مدعی نظام مارکسیستی و سرمایه‌داری بودند، امروز پس از فروپاشی مارکسیسم و اوضاع بحرانی فعلی چه راهی برای مطرح کردن دارند»؟

بر اساس این گزارش زمانی که داوودی به ارائه آماری از رشد اقتصادی و کسری بودجه‌ آمریکا، انگلیس، فرانسه و رشد منفی اقتصادی آمریکا اشاره کرد، با اعتراض تعدادی از دانشجویان مواجه شد که «به ما چه ربطی دارد»؟

داوودی در پاسخ گفت: «مثل این‌که نمی‌دانید کسری بودجه یعنی چه. بگذارید من بگویم تا بدانید. کسری بودجه همان است که آفریقا را زیر سلطه می‌کشد، با دلارهایش پدر دنیا را در می‌آورد و هنوز در برخی کلاس‌ها این دست اقتصادها پرستیده می‌شود».

وی هم‌چنین گفت: «اتفاقی که الان افتاده و آمار خود آن‌ها نشان می‌دهد این است که بزرگ‌ترین کمپانی‌های چندملیتی دنیا - که در استراتژی توسعه‌ اقتصادی، ما هدایت می‌شدیم تا در آنها ادغام شویم- یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی هستند و به خاطر این ضرر، مردم دنیا متضرر می‌شوند، در حالی که متوجه نمی‌شویم چه کسی این ضررها را بر ما تحمیل می‌کند».

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به افت سهام شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار جهان گفت: «ضررها به طور مستقیم بر مردم تحمیل می‌شود اما شفاف نیست».

وی افزود: «جالب است خودشان هم نظرشان را برگردانده‌اند و آقای باراک اوباما حدود 800 میلیارد دلار در اقتصاد به کار برده است؛ در حالی که موجب اعتراض بقیه شد که اقتصاد سرمایه‌داری را زیر سوال می‌برد. اما علت اصلی این تصمیم این است که بحث ربا نادیده گرفته می‌شود. نظام بانک‌داری مبتنی بر ربا، در مقابل تولید واقعی کمتر تا چندین برابر اعتبار ایجاد می‌کند و به محض خدشه وارد شدن به اعتماد، ضربه می‌خورد».

داوودی خطاب به دانشجویان معترض گفت: «دلم می‌خواهد شما جوانان عزیز حتی اگر الان ناسزا هم می‌دهید به این موضوع توجه کنید؛ چرا که مال این مملکت هستید. بدانید واقعیت‌ها مهم است. این‌که چه کسی سر کار است، مهم نیست».

وی افزود: «با نظام مبتنی بر ربا بدون این‌که حتی شما حس کنید منابعتان را از دستتان می‌گیرند و این منابع در دست عده‌ای متمرکز می‌شود که با خدشه‌دار شدن اعتماد یکی پس از دیگری زمین می‌خورند».

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه سخنانش به بحران سال 1929 تا 1933 اشاره کرد و گفت: «این بحران کنترل شد اما چرا بحرانی را که در شرایط فعلی به وجود آمده است کنترل نمی‌کنند و برخی می‌گویند این بحران تا پنج شش سال آینده طول می‌کشد»؟

پرویز داوودی در ادامه همایشی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با موضوع «عملکرد دولت در حوزه‌ اقتصادی» برگزار شد، به وضعیت اقتصادی جهان و سقوط دو نظام مارکسیسم و لیبرالیسم پرداخت».

داوودی در سخنانش به ظلمی که نظام سرمایه‌داری به مردم نقاط مختلف جهان و کشورهای فقیر وارد کرده است، اشاره کرد.

هنگامی که داوودی به بیان این سخنان می‌پرداخت، یکی از دانشجویان میان صحبت‌های وی اعتراض کرد که داوودی از او و دانشجویان خواست که صبر کنند و بعد از پایان صحبت‌ها مطالب خود را مطرح کنند و "در واقع تحمل داشته باشند."

هم‌چنین تعدادی از دانشجویان خطاب به داوودی گفتند "مسائل اقتصاد داخلی را بگویید" که معاون اول رییس جمهور در جواب گفت: «مسائل داخلی ما نیز جدا از این مسائل نیست و اشتباه است اگر فکر کنیم بدون توجه به این مسائل می‌توان امور را پیش برد».

دکتر داوودی در ادامه به مطالبی که در کتاب مبانی برنامه چهارم توسعه آمده، اشاره کرد که این صحبت‌های وی مورد اعتراض تعدادی از دانشجویان قرار گرفت که داودی پاسخ داد: «من می‌توانم بگویم کتاب را برای شما بیاورند و خودتان مشاهده کنید در این کتاب چه مطالبی آمده است».

داوودی در ادامه به یکی از همراهان خود گفت که لطف کنید بگویید که کتاب را با یک پیک به اینجا بفرستند تا دانشجویان خود کتاب را از نزدیک ببینند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «نظام سرمایه‌داری و مارکسیسم دیگر چیزی برای عرضه کردن ندارند».

در همین زمان یکی از دانشجویان خطاب به داوودی گفت: «شما چه چیزی برای عرضه کردن دارید»؟ که داوودی گفت: «ما چیزی برای عرضه کردن داریم».

داوودی خطاب به دانشجویان گفت: «من با اعداد و ارقام با شما در این ارتباط صحبت می‌کنم» و در ادامه به ارائه آمارهای دیگری در ارتباط با وضعیت اقتصادی آمریکا و بحران‌های پیشروی آن اشاره کرد که برخی فریاد زدند: «این‌ها چه ربطی به ما دارد؟ که داوودی گفت: «نه اینکه ایده‌آل برخی آمریکا بوده و علم آمریکایی‌ها و سیاست‌های آن‌ها برای ما تبلیغ می‌شد»!

در هنگامی که داوودی سخنان خود را ادامه می‌داد، تعدادی از دانشجویان شعار دادند:‌ «رییس انتصابی اخراج باید گردد»، که داوودی خطاب به این دانشجویان گفت: «من در خدمت شما هستم و به صحبت‌های شما گوش می‌کنم ولی گویا برخی از دوستان شما دوست ندارند این صحبت‌ها را گوش کنند».

دانشجویان در ادامه از داوودی خواستند که رقم و اعداد مربوط به کشور را اعلام کند که معاون اول رییس جمهور ادامه داد: «برای حل مشکلات اقتصادی باید به سمت شریعت اسلامی و مباحث اسلامی برویم».

داوودی بعد از ارائه توضیحات خود در این زمینه خطاب به دانشجویان گفت: «گویی شما علاقمند به صحبت کردن هستید و بیایید بالا و سوالات خود را بپرسید». که یکی از دانشجویان به نمایندگی از تعدادی دانشجویان معترض به جایگاه رفت.

این دانشجو خطاب به داوودی گفت: «آقای داوودی من چند سوال در مورد کشور خودمان از شما می‌پرسم. سوال اول من این است که آقای احمدی‌نژاد شعار عدالت را مطرح می‌کرد ولی ضریب "جنینی" گویای این مساله نیست و نشان دهنده این است که احمدی‌نژاد در جهت برعکس حرکت کرده است، آیا این عدالت اسلامی است که احمدی‌نژاد از آن صحبت می‌کرد؟ (داوودی گفته این دانشجو را اینگونه اصلاح کرد: «این ضریب "جینی" است».

این دانشجو در ادامه به داوودی گفت: «شما گفتید که در کتاب برنامه چهارم توسعه گفته شده است که ما به جای هواپیما باید سلاح فردی داشته باشیم، چرا انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های هوایی که در قبل در کشور ما صورت گرفته و ساخته شده است به خود نسبت می‌دهید و می‌گویید مربوط به دولت شماست»؟

این دانشجو افزود: «در سال ‌‌٧٦ خاتمی حساب ذخیره را ایجاد کردند تا زمانی که کشور با مشکل روبرو شد بتواند از این حساب برای حل مشکلات استفاده کند ولی اکنون گفته می‌شود این حساب خالی است».

وی هم‌چنین گفت: «در کشور ما رشد سهام کاهش پیدا کرده است و مردم ما چون سهام ندارند در جریان آن نیستند. از طرف دیگر ما شاهد افزایش واردات غیرنفتی هستیم و رشد اقتصادی کشور نیز به شدت کاهش پیدا کرده است، در حالی که درآمد نفتی ما افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر نیز به نظر می‌رسد که دولت در راستای چشم‌انداز حرکت نکرده است و اکنون بعد از چهار سال به این نتیجه رسیده‌اید که باید شریعت اسلامی را اجرا کرد».

وی اظهار عقیده کرد: «این دولت، دولت فردمحور است و تصمیم‌گیری‌ها توسط فرد صورت می‌گیرد، وقتی تورم بالا رفت گفته شد تورم نداریم، بعد گفته شد تورم علت خارجی دارد، در حالی که میزان تورم در خارج از کشور خیلی زیاد نبود و هیچگاه آقای احمدی‌نژاد و دولت وی مسئولیتی در برابر افزایش تورم نپذیرفتند. نقش این دولت در اقتصاد کجاست؟‌ آیا قبول دارید که دولت عملکرد ضعیفی داشته است»؟

داوودی در ابتدای توضیح خود خطاب به دانشجویان گفت: «من میان صحبت‌های شما داد نزدم و بی‌ادبی هم نکردم».

وی توضیح داد: «من در ابتدا چند عدد و ارقام می‌گویم و بعد از آن به دیگر سوالات شما پاسخ می‌گویم. رشد اقتصادی در کشور در سال ‌‌٨٣ بدون حساب نفت ‌١/٥ و با حساب نفت ‌٨/٤ بوده است. در سال ‌‌٨٦ این رشد ‌٣/٧ بدون در نظر گرفتن نفت و با در نظر گرفتن نفت ‌٩/٦ بوده است».

داوودی هم‌چنین به مساله صادرات و واردات نیز اشاره کرد و گفت: «صادرات غیرنفتی ما در سال ‌‌٨٣، ‌٨/٦ میلیارد دلار بوده، در سال ‌‌٨٤، ‌٧/١١ میلیارد دلار، در سال ‌‌٨٥، ‌٣/١٦ میلیارد دلار و در سال ‌‌٨٦، ‌‌٢١ میلیارد دلار بود. در سال ‌‌٨٣، ‌‌٢٠ درصد واردات ما از صادرات غیرنفتی تامین شده است. در سال ‌‌٨٥، ‌‌٤٠ درصد آن و در سال ‌‌٨٦، ‌‌٤٥ درصد آن».

داوودی گفت: «یعنی ما در سال ‌‌٨٦ قادر شدیم که ‌‌٤٥ درصد منابع وارداتی‌مان را از محل منابع صادرات غیرنفتی تامین کنیم».

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: «شاخص سهام داو جونز از زمان شروع بحران جهانی ‌‌٣٩ درصد، اروپا ‌‌٤٠ درصد، نیکی ژاپن ‌‌٤٣ درصد، شاخص ترکیبی بازار سهام آمریکا ‌‌٤١ درصد نزول داشته است و من در اینجا شاخص سهام ‌‌٤٩ کشور مهم دنیا را در دست دارم که اگر بخواهید می‌توانم سقوط سهام‌شان را برای شما بگویم».

وی گفت: «ما در دنیا با این واقعیت روبرو هستیم که ارزش سهام پایین آمده و در کشور ما نیز سهام پایین آمده است و با توجه به اینکه اقتصاد ما کمترین وابستگی را به اقتصاد جهانی داشته است تلاش شده که کمترین تاثیر را پیدا کند».

وی گفت: «وقتی قیمت فولاد در جهان ارزان می‌شود به خاطر رکود کارخانه فولاد ما نیز باید رقابت کند و قیمت‌ها را ارزان کند و این خود باعث می‌شود که سهام فولاد پایین بیاید و سهام ما نیز متاثر از این تحولات است. از طرف دیگر ما شاهد کاهش قیمت نفت نیز بوده‌ایم».

داوودی هم‌چنین در مورد ضریب جینی و بحث ایجاد عدالت نیز گفت: «در محاسبه عدالت ‌‌٢٠ الی ‌‌٣٠ شاخص وجود دارد که ضریب جینی یکی از این شاخص‌هاست و ما می‌توانیم برای بررسی مبحث عدالت به بررسی میزان فعالیت‌های انجام شده در سطح روستاها، کمک به کشاورزان، رشد تولیدات و خدمت‌رسانی توجه کنیم».

وی با بیان اینکه ضریب جینی هرچه کاهش پیدا کند نشان دهنده عدالت‌گستری بیشتری است، گفت: «ضریب جینی در سال ‌‌٨٥ نسبت به سال ‌‌٨٣ کمتر شده است، البته هنوز ضریب جینی سال ‌‌٨٦ بیرون نیامده به علت آنکه محاسبات آن بسیار سخت است ولی ما این را معیار عدالت نمی‌دانیم».

معاون اول رییس‌جمهور گفت: «ما نمی‌خواهیم شما را گول بزنیم، باید در مورد بحث عدالت بنشینیم، بیست الی سی شاخص را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بحث عدالت مشخص شود».

وی گفت: «در بحث عدالت باید بررسی کنیم که به چه میزان روستاها آباد شده است، چقدر توانسته‌ایم فاصله طبقاتی را کاهش دهیم».

داوودی ادامه داد: «یکی از سیاست‌هایی که ما در نظر داشتیم افزایش ضریب حقوق کارمندان بود و اینکه ضریب حقوق آن‌ها را به صورت پلکانی بالا بردیم و این تلاش صورت گرفت که حقوق کسانی را که پایین است افزایش زیادی دهیم و کسانی که حقوق آن‌ها بالاست افزایش کمتری. حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم، مطالبات انباشته شده در سال ‌‌٨٥ را ارائه کردیم. در بحث خشکسالی به کشاورزان کمک کردیم. جرایم آن‌ها را بخشیدیم و سعی کردیم به کشاورزان در جبران خشکسالی کمک کنیم. ما در این مدت شاهد گسترش بیمه‌های اجتماعی و افزایش دریافتی کمیته امداد بودیم و همانطور که گفتم حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم».

در هنگامی که داوودی در حال توضیح دادن این مسائل بود، برخی از دانشجویان فریاد زدند که "بحث تورم را توضیح دهید" که داوودی خطاب به این دانشجویان گفت: «من وسط حرف زدن شما صحبتی نکردم و شما می‌توانید بیایید بالا و صحبت خود را بکنید و من جواب شما در ارتباط با تورم را نیز خواهم داد».

داوودی در ادامه به فعالیت‌های دولت در ارتباط با گسترش راه‌های روستایی، گازرسانی و آبرسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: «ما در بحث گازرسانی در روستاها شاهد رشد ‌‌٣٢ درصد بودیم».

داوودی در ادامه به گسترش دفاتر فناوری اطلاعات در روستاها اشاره کرد و گفت: «حدود شش هزار دفتر در این ارتباط در روستاها ایجاد شده است».

داوودی هم‌چنین به طرح‌های بزرگی که از سوی دولت نهم اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: «برخی از طرح‌ها از دولت‌های قبل به دولت نهم رسیده است که ما برخی از آن‌ها را تمام کردیم، در مورد برخی از آن‌ها هنوز همچنان مشغول به کار هستیم».

وی گفت: «بیش از ‌‌٩٩ هزار طرح این دولت داشته که ‌‌٥٢ هزار طرح آن تاکنون تمام شده است و برخی از آن‌ها همچنان فعالیت در مورد آن‌ها ادامه دارد و تمام نشده است و این‌ها چیزهای ملموس و قابل دیدن است و تاریخ شروع و اتمام آن‌ها مشخص است».

در ادامه همان دانشجویی که سوالات خود را از داوودی پرسیده بود بار دیگر به روی جایگاه آمد و خطاب به داوودی گفت: «ما شاهد افزایش درآمد نفتی بودیم ولی این افزایش درآمد نفتی کجا رفته است؟ آیا با آن کار مفید‌تری انجام شده است؟ چرا مردم چیزی را حس نمی‌کنند که ما پیشرفتی داشتیم! مساله دیگری که می‌خواستم به شما آقای دکتر بگویم این است که از دو شب قبل در خوابگاه دخترانه شروع کردند به عیدی دادن و به دانشجویان کارشناسی ‌‌٥٠ هزار تومان، ارشد ‌‌٧٥ هزار تومان و دکتری ‌‌١٠٠ هزار تومان. این به چه معنی است؟ و این مساله‌ای است که حتی بسیج نیز به آن اعتراض کرده است و باید رییس دانشگاه به این مساله جوابگو باشد که این اقدام یعنی چی؟ چه اتفاقی در هزینه‌ها رخ داده است»؟

داوودی بعد از شنیدن صحبت‌های این دانشجو گفت: «سوال‌های قبلی‌تان را جواب می‌دهم و به جواب این‌ سوال‌هایتان نیز خواهیم رسید. شما گفتید که بحث انرژی هستهی و تولید هواپیما و مسائل این چنینی از دولت‌های قبل بوده است. در بحث انرژی هسته‌ای من در جایگاهی نیستم که جواب بدهم، شما باید از دانشمندان هسته‌ای بپرسید ولی شما می‌دانید که قبل از روی کار آمدن دولت نهم به خاطر فشارها حتی می‌خواستند در آزمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌های ما را ببندند، کار غنی‌سازی و مسائل مربوط به آن نیز تعلیق شده بود و ما حتی نمی‌توانستیم سانتریفیوژ در بحث آزمایشگاهی داشته باشیم و ما شاهد تعلیق و توقف فعالیت‌ها بودیم».

در این هنگام یکی از دانشجویان فریاد زد "عوضش تحریم نشده بودیم" که داوودی در پاسخ به این دانشجو گفت: «ما همیشه در تحریم بوده‌ایم، بله، اکنون حجم تحریم‌ها زیادتر شده است. ما اینجا ننشسته‌ایم که با یکدیگر دعوا کنیم، در یک جای علمی هستیم و بحث علمی می‌کنیم. من می‌آیم پایین، شما بیایید بالا صحبت کنید، ما از هم جدا نیستیم، شما جوانان این کشور هستید و ما پیران این کشور هستیم. ما همه با هم هستیم و نیامده‌ایم اینجا با هم دعوا کنیم و حق را ناحق کنیم».

وی گفت: «در مقطعی اجازه نمی‌دادند که ما حتی یک سانتریفیوژ داشته باشیم، اکنون شش هزار سانتریفیوژ داریم، شما خود انصاف دهید و مشاهده کردیم که چندین بار دشمنان ما را تهدید به حمله نظامی کردند. مسئولان برخی از کشورها می‌آمدند و پیام تهدیدها را برای ما می‌آوردند. من به پاکستان رفته بودم و آقای مشرف به من گفت که به مقام رهبری و احمدی‌نژاد بگویید که من اطلاع دقیق دارم که می‌خواهند شما را بزنند و به شما حمله کنند که من به وی گفتم حرف ما همان است که گفتیم».

داوودی گفت: «این همه ما را تهدید می‌کردند که به شما حمله می‌کنیم، چه اتفاقی افتاد؟ چرا حمله نکردند؟ ما اکنون شش هزار سانتریفیوژ داریم».

در این هنگام یکی از دانشجویان از وسط سالن اعتراض کرد که داوودی گفت: «هیچ کس اینجا سازشکار نیست».

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: «بحث ما، بحث سیاست‌هایی بود که این دولت در ارتباط با این موضوع اتخاذ کرد و در دفاع از این حق ایستاد و دیدید ابرقدرت‌هایی که تهدید می‌کردند نتوانستند کاری بکنند».

وی گفت: «اکنون در موضوع افغانستان، وزیر خارجه آمریکا از ایران می‌خواهد که در مذاکرات شرکت کند و از ایران برای حضور در این مذاکرات دعوت کرده است. در بحث عراق نیز شما خود شاهد این مساله بودید».

داوودی گفت: «سوال این است که چرا آن‌ها حمله نکردند، آیا زور نداشتند، چرا، امکانات داشتند، ولی حمله نکردند».

وی گفت: «در این قضیه تاکید ما بر ایستادگی و شجاعت این دولت است، نه پروسه علمی آن. اینکه این دولت ایستاد و پوشالی بودن این تهدیدات را نشان داد. بله تحریم شدیم، تحریم شدیدتر شده است، ما در دفاع مقدس نیز تحریم بودیم ولی به خاطر این تحریم‌ها تحولی در حوزه دفاعی ما رخ داد و بسیاری از تجهیزات را خودمان ساختیم».

وی هم‌چنین به بحث پرتاب ماهواره امید اشاره کرد و گفت: «این موفقیت جوانان و متخصصان ماست».
وی افزود: «در یکی از دانشگاه‌های فرانسه از ورود دانشجویان علوم و فضای ایران به داخل کلاس درس جلوگیری شد؛ فرانسه‌ای که ادعای مهد علم و آزادی را می‌کند».

داوودی گفت: «این فعالیت‌ها سالهاست که صورت می‌گیرد و تلاش‌های زیادی در مورد آن شده است و ما ادعا نداریم که این موفقیت‌ها فقط مربوط به این سه سال است ولی باور داریم که رشد علمی خوبی در این سه سال رخ داده است. این دولت با مواضعی که اتخاذ کرد نشان داد که تهدیدهای دشمنان توخالی است و در برابر تهدیدهای آن‌ها نترسید و ادعای دولت در این ارتباط به خاطر این موضع‌گیری‌هاست».

وی همچنین به موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور در مورد هولوکاست اشاره کرد و گفت: «هولوکاست موضوعی بود که هیچ کس نمی‌توانست در مورد آن سوالی را مطرح کند ولی آقای رییس‌جمهور وارد این موضوع شد و مباحث و سوال‌های خود را در این زمینه مطرح کرد و در واقع اینگونه موضع‌گیری‌ها، پوشالی بودن قدرت‌های دشمنان را نشان می‌دهد و وقتی این مسائل برای مردم دنیا روشن شود مردم آگاه می‌شوند و در برابر زورگویی‌ها می‌ایستند».

وی هم‌چنین به بحث چشم‌انداز اشاره کرد و گفت: «دوستان عزیز گفتند که چشم‌انداز از سوی این دولت رعایت نشده است، به نظر من باید چشم‌انداز را به صورت ریز و با جزئیات مورد بررسی قرار داد و در مورد بند بند آن حرف زد، با شعار و جنجال نمی‌شود کاری کرد. ما دانشگاهی هستیم و نباید جنجال کنیم، ما باید بحث منطقی کنیم، قوت‌ها را بپذیریم، ضعف‌ها را بپذیریم و درصدد رفع آن برآییم. این دولت تلاش کرده است که در راستای چشم‌انداز حرکت کند تا آنجا که در برخی از امور خوب پیش رفته است و در برخی از امور ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد و تا آنجا که توانسته است رفته است و اگر در امری خوب پیش نرفته ادعایی ندارد».

وی با بیان اینکه چشم‌انداز یک مجموعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی است و باید مجموعه آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: «ممکن است در یک بخش حرکت بیشتری صورت گرفته باشد و در یک بخش کمتر. باید در بحث چشم‌انداز مسائل را ریز دید».

وی گفت: «یکی از بندهای چشم‌انداز بحث علوم و فناوری است. اکنون در همین بحث ماهواره امید ما جزو ‌‌١٠ کشوری هستیم که به این فناوری دست پیدا کردیم و جزو سه چهار کشوری هستیم که کل این فناوری بومی است و همه مسائل مربوط به آن را در داخل تهیه کردیم. آیا ما در این بحث از چشم‌انداز به خوبی جلو نرفتیم»؟

وی هم‌چنین به پیشرفت‌های کشور در بحث دارو و همانند سازی و زیست فناوری‌ها اشاره کرد و گفت: «آیا ما در این زمینه که یکی از بندهای چشم‌انداز است پیشرفتی نداشتیم»؟

داوودی گفت: «ما اکنون از نظر رشد و شتاب مقالات علمی در رتبه اول جهان هستیم و همچنین ارائه مقالات در رتبه دوم بعد از ترکیه هستیم. این کارها توسط چه کسانی انجام می‌شود؟ توسط شما دانشجویان و شما جوانان عزیز».

وی گفت: «شما که انصاف دارید به این اقداماتی که انجام شده بگویید بارک‌الله، چرا که اگر کار خوبی انجام شده است مال همه است و اگر اشتباهی صورت گرفته ما همه باید تلاش کنیم که این اشتباه را جبران کنیم».

در اواسط صحبت‌های پرویز داوودی، زاهدی، وزیر علوم که در این مراسم حضور پیدا کرده بود جلسه را ترک کرد که تعدادی از دانشجویان خطاب به زاهدی فریاد زدند: «کجا می‌روی»؟

داودی در ادامه به معیارهای رشد اقتصادی در چشم‌انداز اشاره کرد و گفت: «رشد مستمر و پرشتاب مد نظر است و آن را از ‌٨/٤ به ‌٩/٦ رساندیم و سعی می‌کنیم که بهتر عمل کنیم. همچنین در بحث توزیع عادلانه کارهایی که توانسته‌ایم انجام دادیم و البته ادعایی نداریم».

وی افزود: «در رابطه با موضوع تعهدات رییس‌جمهور باید بگویم که رییس‌جمهور وقتی که برای انتخابات حاضر شد و حرف‌هایی زد بر روی ارزش‌های اسلامی، عدالت‌، آرمان‌های انقلاب و امام (ره) بسیار تاکید کرد، با توجه به اینکه در آن زمان بعضی‌ها می‌گفتند که اندیشه امام (ره) و انقلاب مربوط به گذشته است».

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: «رییس‌جمهور همچنین بحث عزت و اقتدار را مطرح کرد. کشورهای منطقه که به آن‌ها سفر می‌کنیم همه می‌گویند که مدت زیادی است که می‌خواستند حرف‌های ما را بزنند اما جرات آن را نداشتند و خوشحالند از اینکه ما این حرف‌ها را زده‌ایم. به طور مثال تا قبل از این آقای چاوز در مورد بوش اینچنین صحبت نکرده بود. این‌ها حرکت‌هایی هستند که ما در گوشه‌ای از آن سهم داشتیم و بیش از این ادعایی نداریم».

وی در رابطه با موضوع تورم گفت: «ابتدا باید مشخص کرد که به چه چیز تورم می‌گوییم و باید آن را در بازار بررسی کرد».

وی به مسائل تاثیرگذار در تعیین نرخ تورم اشاره کرد و گفت: «وقتی یک ایده به نام شاخص قیمت برای تعیین نرخ تورم مطرح می‌شود، باید با واقعیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد، چرا که افراد مختلف برداشت‌های متفاوتی خواهند داشت».

وی به سهم مسکن، خوراک، حمل و نقل، بهداشت، آموزش و غیره در تورم اشاره کرد و گفت: «‌‌٧٠ درصد تورم ناشی از همین اقلام است، پس اگر روی این‌ها دقت کنیم می‌توانیم عوامل اصلی اثرگذار در تورم را مشخص کنیم».

معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: «تورم به طور معمول در کشور ما بعد از جنگ در دوران برنامه یکم تا چهارم حدود ‌‌١٢ درصد بود و تا سال ‌‌١٣٧٤ به ‌‌٤٩/٦ درصد رسید و در این دوره با نواسان مواجه بوده است، پس از بررسی‌ها می‌توان فهمید که دو عامل مهم تاثیرگذار در تورم موضوع مسکن و خوراک است که بیشترین سهم را دارد».

وی در ادامه به آمار ساخت مسکن و رشد جمعیت اشاره کرد و گفت: «در نتیجه این دو بحث جوانان مواجه با مشکل کمبود مسکن می‌شوند و بحث اضافه تقاضا را داریم».

وی با اشاره به آمار مجموع سپرده‌ها در کشور گفت: «‌٣/٩٩ درصد سپرده‌های کشور زیر ‌‌١٠ میلیون تومان است یعنی انباشتگی بالایی از ثروت در دست یک عده خاص است که به معنای این است که می‌توانند واحدهای ساختمانی را بخرند و منتظر باشند تا قیمت‌ها بالا بروند و آن‌ها را نفروشند و برایشان مشکلی به وجود نیاید. بنابراین در فضایی که جمع زیادی متقاضی وجود دارد این طعمه شیرینی است برای کسانی که ثروت انباشته دارند».

وی همچنین افزود: «بالا رفتن قیمت مسکن باعث بالا رفتن قیمت اقلامی چون سوخت، سیمان، آجر، حمل و نقل شد که در ساخت و ساز مسکن نقش بالایی دارد. هم‌چنین در سیاستی که در مورد افغانی‌ها اتخاذ شد با توجه به بحث موادمخدر و مشکلاتی که از طرف قاچاقچیان افغان به وجود آمده بود باعث گرانی کارگر ساختمانی شد».

وی افزود: «بحث‌های ساختارهای مدیریتی نظام بانکی و ساختارهای مدیریت بازار کالا نیز مطرح است که این ساختارها به هم تنیده‌اند که ارث باقی مانده هستند و باعث شد بحث مسکن به گونه‌ای شود که شاهد افزایش قیمت باشیم و در نتیجه آن تورم بالا رفت».

وی همچنین در ادامه به اقداماتی در زمینه حل مشکل تورم اشاره کرد و گفت: «به طور مسکن مهر را راه انداختیم و کارهایی در این زمینه انجام شده است. همچنین از دیگر اقدمات جلوگیری از وام خرید بوده است و طرح وام ساخت مطرح شد با توجه به این که وام ساخت تبدیل به عرضه مسکن و وام خرید تبدیل به تقاضای مسکن می‌شود».

داودی گفت: «از دیگر اقدامات ایجاد پیش فروش نظام‌مند، کنترل بر روی نقدینگی سیستم بانکی و غیره بوده است».

وی گفت: «وقتی تورم را شناسایی کنیم و متوجه شویم موضوعات مسکن و خوراک از موضوعات مهم تاثیرگذار در ایجاد تورم هستند با اولویت قرار دادن موضوع مسکن، در اقدامات توانستیم با کاهش ‌‌٢٠ تا ‌‌٣٠ درصدی قیمت مسکن در این زمینه تاثیرگذار باشیم».

معاون اول رییس‌جمهور همچنین به اقداماتی در جهت کنترل قیمت خوراک از سوی دولت انجام گرفته است، اشاره کرد.

در ادامه با نزدیکی به اذان مغرب و عشاء مجری برنامه خطاب به دکتر داوودی گفت: «اگر موافق هستید بعد از نماز مغرب و عشاء جلسه را ادامه بدهیم" که دکتر داودی گفت "من بعد از نماز مغرب و عشاء در دانشگاه شهید بهشتی کلاس دارم و باید سر کلاس حضور پیدا کنم و اگر شما موافق باشید من فردا بیایم و ادامه بحث را داشته باشیم».

در این هنگام دانشجویان معترض خطاب به داودی گفتند: «آقای دکتر ما ‌‌٥٠ درصد حرف‌های شما را به خاطر اینکه اقتصادی بود شاید متوجه نشدیم، ما از شما می‌خواهیم که در یک مناظره با حضور اقتصادانان شرکت کنید و مناظره کنید».

یک دانشجو نیز در ادامه به وسط سالن آمد و با گله از وضعیت دانشگاه گفت: «دانشگاه ما تک صدایی شده و به خاطر یک تجمع آرام برای دانشجویان ما دو ترم تعلیق می‌زنند، صدای ما به هیچ جا نمی‌رسد و ما هیچ تشکل دانشجویی نداریم».

یکی دیگر از دانشجویان نیز به وسط سالن آمد و گفت: «در این سالن شش ماه است که تئاتری روی سن نرفته است. مراسم موسیقی اجرا نشده است، آیا کارهای فرهنگی غیر از این‌هاست»؟

داوودی در این مراسم به دانشجویان گفت: «هر موقع رییس دانشگاه یا دوستان بسیج دانشجویی که این مراسم را برگزار کردند، هماهنگی کنند من در این مراسم شرکت می‌کنم».

بعد از پایان مراسم و خروج داوودی از محل سخنرانی، تعدادی از دانشجویان دور ماشین وی جمع شدند و صحبت‌های خود را مطرح کردند.

آن‌ها در ارتباط با تعلیق تعدادی از دانشجویان این دانشگاه از تحصیل و همچنین ارائه عیدی از سوی رییس دانشگاه به دانشجویان و چرایی این مساله صحبت کردند و از داوودی خواستند که این مساله را پیگیری کند که داوودی نیز به آن‌ها قول پیگیری داد و اسامی تعدادی از دانشجویانی را که گفته می‌شد تعلیق خورده‌اند یادداشت کرد و گفت این مساله و چرایی آن‌ها را پیگیری خواهد کرد و از یکی از همراهان خود خواست که شماره این دانشجویان را یاداشت کند.

این دانشجویان از وضعیت دانشگاه و عملکرد مدیریت دانشگاه نیز انتقاد کردند و خواهان این بودند که رییس دانشگاه در جمع دانشجویان حضور پیدا کند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
بخدا دانشجویان این دانشگاه خوشی زده زیر دلشون . از عملکرد ریاستشون انتقاد می کنند!من دانشجوی یکی از دانشگاه های پیام نور ------ هستم . اوضاع از لحاظ فعالیت ها اینجا وحشتناکه. باور کنید این دانشگاهی که ما میریم از دبیرستان هم بدتره!!! بیاین اینجا می فهمید توسعه سیاسی در بین دانشجویان چقدر مفهوم والایی داره!!! یه مجوز جلسات سیاسی نمی دند! اونقدری که به اجر چیدن در این دانشگاه اندیشیده میشه به دانشجو و اندیش اون اهمیت نمی دند. رییس دانشگاه خیلی هم خوشحاله که دانشگاه حاشیه نداره! آدم به کی بگه این دردو . به احمدی نژاد?؟لطفا این نظرو بذارید شاید یکی به دانشجویان این دانشگاه به اندازه اجراش بها داد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
بسمه تعالی - با سلام و تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام و و هفته وحدت به همه مسلمان عزیز .
و با تبریک لباس نو سایت محبوب آفتاب به مدیریت محترم و همه دست اندرکاران معزز آن سایت .
اولا اگر خدمت برای خدا و اسلام است کارهای خلاف شرع مثل عیدی و کمک های گوناگون به مساجد و امثالهم و بعضا دروغ و..... برای چیست ؟
اما ای کاش آقای رئیس جمهور حد اقل همه همکارانش را افرادی مانند معاون اول خود انتخاب میکردند که لااقل مودبانه
گفتگو و ماسمالی میفرمودند ؟ بامید اصلاح ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
مرگ بر منافق (آفتاب ، [...]و ... )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
دادن آمار و راقام خيلي راحته، ميخواهيد من هم آمار ارائه كنم با مدرك و مستندات ،وقتي در كشوري مدرك ليسانس و دكتري به همين راحتي جعل ميشود تهيه مدرك جهت صحت آمار هم راحته ،مردم وقتي قبول ميكنند كه اين آمار و ارقام درسته كه پيشرفت و عملكردها و نتايج بدست آمده از اين آمار را حس كنند ،همه حرفهاي اين آقا كاملا درست!،پس كو دنبه اش ،چرا وضع مردم روزبروز بدتر ميشه پس!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
جوابها قانع کننده نداده اند بلکه بیشتر توجیه است وتعریف ازدولت خود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
تعدادی از مدیران دولت نهم بر اساس تهمتهایی که به کارشناسان و مدیران و متخصصین شاغل و قذف و اتهامات زیر نافی و یا فساد مالی به اشخاصی که صادقانه کار میکردند به مناصب و پستهایشان رسیده اند.
من یکی از آنهایی هستم که چهار سال است که شبها را وضو میگیرم و سر بر سجده میگذارم و نفرینشان میکنم و از خدا میخواهم که همانگونه که آبرویمان را بردند خداوند آبرویشان را ببرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۱
0
0
سلام يكي از دانشجويان درباره شهدا حرف زد چرا سانسور كرديد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۱
0
0
ما از این حرفها زیاد شنیده ایم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۲
0
0
من دانشجوی علم و صنعتم و از خبر رسانی شما ممنونم!بلاخره همش رو هم ننوشتید ولی باز هم عالی بود
اونم که گفته منافق منظورش حتما کیهانی ها و ... بوده انشاا...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۲
0
0
تاجایی که درتخصص من است واطلاع دارم پیشرفتهای دولت نهم دربخش کشاورزی چنین است :
1-کاهش محصولات استراتژیک مثل گندم که خود کفا بودیم به میزان 6میلیون تن
2-کاهش سطح کشت چغندر قند به حدود یک سوم به دلیل افزایش بی رویه شکر؟
3-کاهش سطح کشت پنبه حدود27درصد بازهم به دلیل وارادات بی رویه
4-خودکفایی روغن که به قول وزیر هنگام رای اعتمادقرا ر بود طی سه سال از10درصد به 75درصد خود کفاشویم اکنون همان ده درصدهم منفی شده است
5-واردات میوه هم که الی ماشاا...قبلا اگر تنها موز بود حالا انواع مرکبات ،سیب و...
تا جایی که من اطلاع دارم روستاهای ما به اشتغال وتولید نیاز دارند گرچه اقداماتی که ایشان آمارآن را مانور میدهند زیرساخت هاش قبلا آماده بوده است .
ازکار آفرینی دولت نهم بهره وری درادارات دولتی است که اگرسری به آنها بزنی خواهید دید متوسط یک دقیقه هم کار نیست؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین