کد خبر: ۸۵۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۷
گزارش آفتاب از آخرین تحولات پاکستان

پاکستان بار دیگر ناآرام شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «آصف‌علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان، روز شنبه از احزاب مخالف درخواست کرد تا برای خاتمه دادن به بحران سیاسی به پای میز مذاکره آمده و بر طبق قوانین اساسی کشور عمل کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، شکاف میان «نواز شریف» و زرداری در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است و شهرهای بزرگ پاکستان از جمله لاهور با تظاهرات وکلا و طرفداران حزب مسلم لیگ، شاخه نواز، تا مرز آشوب پیش رفته‌اند.

«آصف علی زرداری»، رییس جمهور غیرمحبوب پاکستان، با نواز شریف، رهبر اصلی مخالفان و نخست‌وزیر سابق این کشور بر سر ابقای قضات برکنار شده در سال 2007 توسط پرویز مشرف رییس سابق پاکستان اختلاف نظر دارد.

این اختلاف‌نظرها به دنبال رد صلاحیت برادر نواز شریف برای فعالیت‌های سیاسی دولتی به اوج خود رسید. نواز شریف همچنین معتقد است که زرداری رهبر حزب مردم پاکستان نسب به تعهدات خود مبنی بر بازگرداندن قضات بی‌توجه است.

نواز شریف روز شنبه پس از آن‌که برخی منابع خبری از بازداشت خانگی او خبر داده بودند در جمع خبرنگاران حاضر شد و با دروغ خواندن این خبر اعلام کرد که هیچ گفتگوی دیگری برای اهداف سیاسی با مقامات دولتی برگزار نخواهد شد.

او از «یوسف رضا گیلانی» نخست‌وزیر پاکستان خواست تا پیش‌قدم شود و به بن‌بست سیاسی فعلی در این کشور پایان بخشد. او در ادامه از آمادگی خود برای آشتی ملی خبر داد و در عین حال متذکر شد که زرداری به تعهداتش وفادار نبوده و بنابراین مذاکرات تاثیر زیادی نخواهد داشت. وی همچنین از عدم تلاش دولت برای استقرار امنیت و مقابله با طالبان انتقاد کرد.

وی در گفتگو با خبرنگاران در شهر «رایویند» در ایالت پنجاب همچنین وعده داد که برنامه راهپیمایی طولانی از کراچی تا اسلام‌آباد و برپایی تحصن به هر قیمتی انجام خواهد گرفت.

فعالان و وکلای مخالف از صدها هزار معترض خواسته‌اند که تا روز دوشنبه 26 اسفند به سوی اسلام‌آباد پایتخت پاکستان راهپیمایی کنند. 

نوازشریف و هواداران وی قصد دارند تا در این روز با سفر به اسلام آباد در کنار حامیان بازگشت «افتخار محمد چودری» رئیس برکنار شده دیوانعالی دست به راهپیمائی بزنند و درنزدیکی پارلمان به تحصن بنشینند ولی مقامات با ممنوعیت اعتراضات و دستگیری صدها تن، جلوی راهپیمایی فعالان را گرفته‌اند.

به دنبال تنش‌های اخیر دولت همچنین شبکه خبری Geo TV را هم تعطیل کرد. این موضع باعث استعفای وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان خانم «شیری رحمان» از سمت خود شده است.

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که وزیرخارجه آمریکا عصر امروز شنبه در تماس تلفنی با نوازشریف رئیس مسلم لیگ نواز درخصوص اوضاع سیاسی پاکستان تبادل نظر کرد. گفتگوی تلفنی هیلاری کلینتون و نواز شریف بیش از 15 دقیقه طول کشید.

«برائن دی هنت» دیپلمات آمریکائی مستقر در لاهور عصر امروز در ملاقات با نوازشریف پیام «ریچارد هالبروک» فرستاده ویژه کشورش در امور پاکستان و افغانستان را به وی رسانده است.

آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان نیز جلسه‌ای طولانی را با یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر این کشور برگزار کرد. به گفته‌ منابع آگاه، نخست وزیر طرحی را درخصوص تحقق آشتی با حزب اصلی معارضان پاکستان ارائه کرده است.

در همین حال، بیش از یک هزار و پانصد وکیل و فعال پاکستانی روز شنبه بی‌توجه به ممنوعیت دولت، با تجمع در یکی از شهرهای مهم ایالت پنجاب خواستار ابقای قضات برکنار شده در این کشور شدند.

این عده حدود هفت کیلومتر در داخل شهر مولتان واقع در ایالت کلیدی پنجاب، راهپیمایی کردند ولی سپس متفرق شدند.

اعضای حزب مسلم‌لیگ، شاخه نواز و وکلای سیاه‌پوش در جریان این اعتراض مسالمت‌آمیز، با تکان دادن پرچم‌های خود، فریاد «مرگ بر زرداری» سر دادند. پلیس ضد شورش هیچ یک از معترضان را دستگیر نکرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین