کد خبر: ۸۶۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۱۶

لاریجانی: مشکل ایران با آمریکا عاطفی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با غیر رسمی خواندن سفر خود به عراق، نتایج گفتگوهای خود را با مرجع بزرگ دینی عراق سودمند و بسیار خوب توصیف کرد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، علی لاریجانی دیروز پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ دینی عراق اعلام کرد سفرش به عراق رسمی و سیاسی نیست، بلکه هدف آن زیارت عتبات عالیات است و در دیدار با آیت‌الله سیستانی مسائل مهم مربوط به جهان اسلام، منطقه و جهان را بررسی کرده و مذاکرات بسیار خوب و سودمند بوده است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که پس از دیدار دو ساعته با آیت الله سیستانی در نجف اشرف برگزار کرد، گفت: «این سفر رسمی یا سیاسی نیست، بلکه برای زیارت عتبات مقدسه عراق انجام شد».

لاریجانی درباره نتایج مذاکراتش با مرجع بزرگ دینی عراق گفت: «آیت‌الله سیستانی دیدگاهی جامع و دقیق درباره مسائل مهم جهان اسلام، منطقه و جهان و به مسائل منطقه اشراف دارند. مذاکرات بسیار خوب و مفیدی با ایشان داشتم و از توجه ایشان به مسائل جهان اسلام به عنوان یک شخصیت بسیار بزرگ دینی و احاطه دقیق ایشان به اوضاع مسلمانان عراق و منطقه خرسندیم».

وی درباره روابط عراق و ایران خاطرنشان کرد دو کشور روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی دارند که مربوط به دیروز، امروز و یا فردا نیست، بلکه روابط عمیق است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: «روابط فرهنگی میان ملتهای عراق و ایران بسیار قوی و مهم است و ما از رنج ملت عراق در شرایط مختلف سخن گفتیم و در دوران دیکتاتوری صدام در کنار ملت عراق قرار داشتیم، طوری که بسیاری از سیاستمداران فعلی و مردم عراق میهمان ایران بودند و ما مانند برادران اسلامی خود با آنها رفتار می کردیم».

لاریجانی گفت: «در زمان حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور، رنج و محنت ملت عراق و اوضاع دشوار آنها را احساس کردیم و علنا از آمریکا خواستیم عراق را ترک کند. جهان هم می‌داند ما نه تنها از دولت عراق، بلکه از ملت عراق حمایت می‌کنیم و از آمریکایی‌ها خواستیم زندگی خوبی را برای عراقی‌ها فراهم کنند به این دلیل که آنها پس از صدام بر عراق حکومت کردند».

وی خاطرنشان کرد روابط دولتهای ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیار پیشرفته است. لاریجانی درباره روابط ایران با آمریکا در دوران باراک اوباما گفت: «مشکل ما با آمریکا، ساده یا عاطفی نیست که با برخی تبریک گفتن‌ها و شبیه آن حل شود، باید ریشه‌های مشکل را بررسی کنیم، ما نه می‌خواهیم خیلی سخت بگیریم نه خیلی آسان».

وی افزود: «مشکلات فراوانی میان ما و آمریکا وجود دارد، آمریکا کشوری بود که صدام را به جنگ‌افروزی بر ضد ما تحریک کرد و همه می‌دانند آمریکا در طول 30 سال چه اقدام‌هایی بر ضد ایران انجام داد، موضوع خیلی ساده نیست که با عبارت‌های لفظی حل شود، باید همه ابعاد این مسئله را درک کرد، ما باید به این موضوع با آرامش و صبر و حوصله نگاه کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین