کد خبر: ۸۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۸
در اولین نماز جمعه سال 88 تهران:

هاشمی: با سخنان رهبر انقلاب جای نگرانی درانتخابات نیست

همه باید در جهت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تحلیل مهم ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس، در واکنش به موضع اخیر اوباما درباره ایران گفت که این موضع که از طریق ویدئویی مطرح شد حاوی کلماتی بود که مانند«دم خروس» از زیر ردا بیرون آمد! 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ضمن پیگیری بحث شکل گیری نظام اسلامی حول محور قرآن، به بررسی برخی مسائل مربوط به مسجد و آسیب شناسی آن پرداخت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با تبریک عید نوروز به مردم ایران، گفت: «با توجه به اضافات اسلام بر نوروز، باید برای اینکه خداوند بر رحمت و لطف خود به مردم ما بیافزاید، دعا کنیم».

وی با عرض تسلیت به مناسبت رحلت همسر مکرمه امام راحل، ایشان را فردی ارزشمند توصیف کرد که همپای بنیانگذار کبیر انقلاب با شهامت، شجاعت، رضایت و همدلی زندگی کرده و نقشی اساسی در حرکت انقلاب اسلامی داشته‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به ارتباط 60 ساله خود با خانواده حضرت امام(ره)، به ذکر خاطره‌ای از همسر امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: «درجریان رحلت حضرت امام(ره) به محض اینکه خبر فوت به داخل بیت ایشان رسید ما صدای گریه خانم‌ها را از داخل بیت شنیدیم و این با تصمیم ما برای تعویق اعلام خبر فوت، منافات داشت».

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «من برای حل این مسئله به داخل اندرونی بیت امام رفتم و دیدم که انصافا خانم‌ها حق دارند گریه کنند و از صورت خانم امام هم اشک می‌ریخت؛ به هرحال خدمت ایشان رسیدم و گفتم تصمیم این است و بنا نیست موضوع آشکار بشود که ایشان، سایر خانم‌ها را آرام کردند و این مشکل به رقم دشواری‌هایی که مشخص است، حل شد».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همسر امام خمینی (ره) را فردی بسیار صبور، متدین، عارف، متین و مودب خواند که می‌توانند نمونه و الگوی خوبی برای خانم ها باشند.

وی با گرامیداشت سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم، به بررسی ابعاد مختلف سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی در مشهد مقدس پرداخت و اظهار داشت: «خوشبختانه رهبر معظم انقلاب چیزهای مهمی که باید مردم و مسئولان در سال جدید به آنها توجه کنند را در صحبت‌های کوتاه‌شان گنجاندند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشکر از ایشان به خاطر اظهارات تاریخی شان، گفت: «چند نکته از سخنان ایشان که به نظرم مهمترین مطالب آن است را برای شما می گویم؛ یکی از مطالبی که ایشان فرمودند درباره الگوی مصرف و لزوم اصلاح آن بود که البته این همان مسئله اصلی کشور است».

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به فعالیت مجلس و دولت برای پیگیری این موضوع ابراز امیدواری کرد که مجلس و دولت با صداقت و صمیمیت و به دور از هر گونه حرکت های تشنج زا برنامه ای درست را برای اجرای این مسئله تعریف کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «واقعیت این است که در حال حاضر الگوی مصرف ما درست نیست و بیشتر این موضوع هم به بحث انرژی مربوط می‌شود؛ حقیقت این است که روال مصرف انرژی در کشور ما با عدل انصاف و به صورت عاقلانه نیست و اسراف بسیار زیادی در این چارچوب مشاهده می‌شود و ما حقیقتا در این عرصه اسراف می‌کنیم».

وی یادآور شد: «البته اسراف مورد نظر رهبری به اقشار عادی مربوط نیست و آنها مخاطب این بحث نیستند؛ نظر رهبری به مسائل کلان است که باید حالت عاقلانه‌ای پیدا کند. ضمن اینکه مواظب باشیم از این طریق مردمی که اسراف نمی‌کنند و حتی بعضا از حق خودشان هم بهره مند نیستند، آسیب نبینند و این کار آسانی نیست؛ چون من این مسائل را می‌دانم، نسبت به مشکلات بی‌شمار آن آگاهم و می‌دانم که کار، کار سختی است؛ لذا تاکید می‌کنم که این کار بزرگ باید با حضور علمی دانشمندان و متخصصان پایه ریزی و اجرا شود».

رئیس مجلس خبرگان این طرح را طرحی عملی دانست و تصریح کرد: «به نظرم این طرح باعث بحران و تشنج نمی شود به شرطی که با تدبیر و متناسب با زمان و مکان انجام شود و ما هم ناامید نیستیم».

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات گفت: «مسئله دیگری که ایشان اشاره کرده و درباره آن خیلی صریح هم صحبت کردند ، بحث انتخابات بود که حاوی چند نکته خیلی مهم نیز بود؛ اولا اینکه انتخابات چیزی است که حق مردم است و مردم صاحب آن هستند و رای مردم برای جامعه ما مهم است و ما قدرت و پیروزی مان را از حضور و ایمان مردم گرفته‌ایم که تبلور این حضور، در انتخابات است».

وی تاکید کرد: «قطعا حضور مردم در انتخابات با اطمینان به اینکه رای شان اثر خود را دارد، تضمین خواهد شد به شرط اینکه بر اساس تاکید رهبر انقلاب، مسئولان، انتخابات را صحیح برگزار کنند و شکی نیست که مردم هم خواستار انتخابات صحیح هستند و کسی انتخابات مغلوط نمی‌خواهد».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «بخش دیگر سخن ایشان درباره انتخابات پایان دادن به شایعات با طرح این سخن بود که من از هیچ کس حمایت نمی کنم و یک رای دارم و به هر کس ترجیح دهم، رای خواهم داد، لذا هیچ مسئله‌ای به حساب ایشان نباید گذاشته شود که از کسی حمایت می کنند یا نمی‌کنند».

وی افزود: «در این خصوص معیار اصلی قانون است و فکر می‌کنم با صراحتی که رهبری در مشهد سخن گفتند دیگر جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و الان کار نخبگان و رسانه‌ها و مردم مشاهده انتخابات پرشور ماه های آینده است که پشتوانه عظیمی برای حکومت اسلامی خواهد بود».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به بررسی موضوع رابطه با آمریکا در سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخت و با توصیف پیام ویدئویی باراک اوباما و کلمات به کار برده شده در آن به عنوان "دم خروس" گفت: «این پیامی که از طریق ویدئویی - و نه به طور رسمی - مطرح شد حاوی کلماتی بود که در واقع "دم خروسی" بود که از زیر ردا بیرون آمده باشد».

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: «اگر قصد مذاکره و ادعای مربوط به آن واقعی بود، لزومی به طرح آن مباحث نبود و طرح موضوعاتی چون تروریسم یا مسائل موشکی نشان داد که رئیس جمهور جدید آمریکا در پی چه چیزی می‌رود و این درست نیست».

وی با تقدیر از پاسخ رهبر انقلاب به پیام اوباما گفت: «البته رهبری هم به این اقدام خوب جواب دادند که ما هیچ تغییری در رفتار شما نمی‌بینیم، این حرف که همان بحث قبلی است و تنها با ادبیات متفاوت مطرح شده و در واقع این همان حرف امام است که می فرمود اگر آمریکا، آدم شود ما با او مشکلی نخواهیم داشت. این حرف رهبری با آن حرف امام یک چیز است».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «آمریکا باید یک حسن نیتی نشان دهد؛ بالاخره آن‌ها سال هاست که علیه ملت ایران کار کرده‌اند و لذا امروز باید حسن نیتی نشان دهند؛ ما آن موقع‌ها می گفتیم که به عنوان حسن نیت اموال به ناحق مسدود شده ایران را آزاد کنید؛ به هر حال تغییر باید در عمل پیدا شود».

رئیس مجلس خبرگان رهبری برداشت‌های متفاوت از سخنان رهبری را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: «بنابراین موضع رهبر انقلاب در این خصوص موضع جدیدی نبوده و موضع ما از اول انقلاب همین بوده و امروز هم همین است؛ گاهی برخی از آن طرف افتاده‌اند که این چراغ سبز ایران بوده ولی این حرف، همان سخنان امام است؛ در واقع ما با هیچ کس خصومت نداریم و اگر دولت آمریکا هم درست رفتار کند بنای ما بر خصومت نیست ولی ما طبعا با اشغال و جنایت مخالفیم».

وی افزود: «در نهایت به نظرم رهبری خیلی روشن و کوتاه و به خوبی این موضع را مشخص کردند و این چیزی است که همه باید روی آن متفق باشیم و لذا توصیه های ایشان جزو سیاست های واجب الاتباع سال آینده ماست و انشاءالله که بتوانیم در بحران های جهانی با اتکا به این سخنان راه مان را هموار کنیم».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به سفری که اخیرا به عراق داشته، گفت: «سفر هیئت ایرانی و من به عراق اولا نشان داد که عراق در جهت امنیت پیش می‌رود؛ از سوی دیگر و به لحاظ حضور ایران در عراق واقعا نقطه عطفی بود که به رقم هیاهوی برخی بازماندگان حزب بعث، به طور موفقیت آمیز برگزار شد و ملت عراق به طور یکپارچه جوسازی برخی بازماندگان بعثی مبنی بر اینکه ما مسئول جنگ بوده‌ایم را رد کرده و با صراحت گفتند که اینها مسئول ختم جنگ بوده‌اند، نه مسئول جنگ، این حرف را ما نزدیم و آن‌ها زدند و درست هم بود».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم یک مسئولی با هیئتی اینچنین تا کنون در عراق با اعلام قبلی مورد استقبال همه مقامات عراقی قرار گرفته باشد و با همه دیدار کرده باشد».

وی گفت: «حس می‌کنم امروز ملت ایران و عراق با هم هیچ مشکلی ندارند و به آینده نگاه می‌کنند و امروز جای این است که بیشتر با عراقی‌ها همدلی کنیم و کمک کنیم مشکلات آنها حل شود».

خطیب نماز جمعه تهران در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که سال 88 برای جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران و امت اسلامی سالی مبارک باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین