کد خبر: ۸۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۵
چاوز وارد تهران شد

تنظیم نقشه ده‌ساله روابط دوجانبه توسط احمدی‌نژاد و چاوز

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب:‌ صبح امروز آئین استقبال رسمی از هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز در محل نهاد ریاست جمهوری از همتای ونزوئلایی خود استقبال كرد. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هوگوجاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از آیین استقبال رسمی در مذاكرات خصوصی، بحث و تبادل نظر را آغاز كردند.

بر اساس این گزارش، روسای جمهور ایران و ونزوئلا با تأكید بر ضرورت مقابله با بحران جهانی از تدوین برنامه مقابله با این بحران و طراحی نظامات جدید خبر دادند.

محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ونزوئلا گسترش و تعمیق هر چه بیشتر همكاری‌های دوجانبه و بین‌المللی را مورد تأكید قرار دادند و خواستار فعال كردن تمام ظرفیت‌های دو كشور در این زمینه شدند.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه روابط ایران و ونزوئلا در همه زمینه‌ها با سرعت در حال تغییر است، اظهار داشت: «هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو كشور وجود ندارد و در مسائل بین‌المللی نیز از دیدگاه‌های كاملاً مشترك و همسویی برخوردار هستیم».

رئیس‌جمهور با اشاره به اینكه روابط تهران - كاراكاس بخصوص در شرایط كنونی جهان معنا و مفهوم ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: «روابط ایران و ونزوئلا جبهه متحد انقلابی را در جهت منافع دو ملت و صلح و برادری در جهان گشوده است».

احمدی‌نژاد تصریح كرد: «روابط ایران و ونزوئلا می‌تواند الگوی روابط برادرانه، سازنده و انقلابی را در برابر سایر ملت‌های جهان قرار دهد».

رئیس‌جمهور سفر هوگو چاوز به تهران را دارای مفهوم بسیار ارزشمندی دانست و خاطر نشان كرد: «گفتگوها و تفاهمات مهمی با یكدیگر داشتیم كه می‌تواند در آینده روابط دو كشور و مسائل منطقه‌ای و بین‌الملی موثر باشد».

وی با بیان اینكه روابط دو كشور در تمام زمینه‌ها با تفاهم كامل در حال پیشرفت است، گفت: «با ابتكار عمل رئیس‌جمهور ونزوئلا نقشه ده ساله دو كشور در جریان این سفر تنظیم و همچنین برنامه مقابله با بحران جهانی و طراحی نظامات جدید تدوین خواهد شد».

احمدی‌نژاد گفت: «این سفر گام بلندی در همكاری‌ها و روابط تهران – كاراكاس خواهد بود و دو ملت همواره در كنار هم خواهند ماند».

رئیس‌جمهور با تأكید بر اینكه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و اقتدار ونزوئلا را پیشرفت و اقتدار خود می‌داند خاطر نشان كرد: «با همت بلند و روابط برادرانه‌ای كه بین دو كشور وجود دارد، آینده از آن ماست و پیروزی‌های بزرگی را پیش‌رو داریم».

وی تأكید كرد: «ایران و ونزوئلا تا قله نهایی پیروزی در كنار هم خواهند ماند».

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این نشست با تأكید بر اینكه دو كشور باید به مرحله و سطح جدید در روابط دست پیدا كنند، خواستار جهش بیشتر روابط و همكاری‌های دوجانبه و بین‌المللی شد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا بحران كنونی جهان را بسیار عمیق و ریشه‌دار دانست و اظهار داشت: «معتقدم بحران كنونی فراتر از بحران اقتصادی، بحران معنویت است كه مانند سرطانی در كل دنیا پخش شده و روابط اجتماعی ملت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است».

وی در ادامه خواستار اتخاذ اقدامات ضدبحرانی برای مهار بحران كنونی جهان شد و گفت: «باید تمامی طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای مهار و خارج شدن از دایره این بحران منسجم كنیم».

هوگو چاوز افزود: «ایران و ونزوئلا باید همبستگی تجاری خود را هر چه بیشتر تقویت كنند تا از تجارت آزاد جهانی رها شده و تجارتی عادلانه و مكمل یكدیگر ایجاد كنند. شرایط كنونی بهترین فرصت برای شكوفایی و سازندگی است».

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با تبریک روز جمهوری اسلامی ایران و ایام نوروز گفت: «امیدوارم خداوند شكوفایی و موفقیت را بیش از پیش نصیب ملت بزرگ ایران بكند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین