کد خبر: ۸۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۳
در استراسبورگ فرانسه اعلام شد:

اوباما: نباید خودمان را به حماقت بزنیم

آمریکا، اروپا و روسیه نمی‌خواهند ایران به سلاح هسته‌ای برسد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باراک اوباما گفت که آمریکا، اروپا و روسیه علاقه‌مندند که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نگه دارند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، اوباما که روز جمعه، در حاشیه نشست شصتمین سالگرد تأسیس ناتو در استراسبورگ فرانسه و در یک کنفرانس خبری مشترک با نیکلای سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، سخن می‌گفت، افزود: «ما نباید یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه داشته باشیم». او همچنین تأکید کرد که این برای ناتو مهم است که با روسیه گفتگو کند».

او گفت که یک پتانسیل عالی برای بهبود روابط با روسیه وجود دارد ولی در عین حال هشدار داد که روسیه نباید به روش‌های قدیمی‌اش بازگردد. او به حمله روسیه به گرجستان در آگوست گذشته اشاره کرد و گفت که علی‌رغم تلاش‌های سارکوزی برای برقراری آتش‌بس در منطقه، هنوز اوضاع کاملاً عادی نشده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد آمریکا باید نظام بهداشت و درمان خود را اصلاح کند، در عین حال آمریکا باید در زمینه بهره‌برداری از منابع جدید انرژی طلایه‌دار باشد. اگر همه کشور‌ها به همان صورتی که آمریکا از منابع انرژی استفاده می‌کند، از آن بهره بگیرند جهان قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

اوباما گفت: «دولت هند توانسته است با اجرای سیاست‌های صحیح در زمینه انرژی، میلیون‌ها نفر از مردم خودش را از فقر فاحش نجات بدهد. باید استفاده ما از انرژی بهینه شد. باید با فناوری‌‌های علمی بتوانیم در زمینه استفاده از انرژی نیز به الگو تبدیل شویم».

باراک اوباما در ادامه افزود: «کشور‌هایی که اقتصادشان به صادرات وابسته بوده به شدت از شرایط بحران اقتصادی ضربه خورده‌اند و ما باید به این کشور‌ها کمک کنیم. مهمترین کاری که باید انجام دهیم خروج از بحران اقتصادی است. کمک به کشور‌های فقیر در جهت منافع خود ما قرار دارد. رابطه مستقیمی میان فقر با جنگ و خشونت و تروریسم وجود ندارد اما اگر افرادی به هیچ وجه اموزش نبینند، و هر روز با بیکاری اوقات خود را سپری کنند احتمال اینکه این افراد در دام ایدئولوژی ‌های طرفدار خشونت و ویرانی بیفتند بیشتر است و آن‌ها دربرابر این نگرش‌ها آسیب پذیرترند. ما نمی توانیم خودمان را در مقابل این مشکلات، مصون کنیم. 

کشور‌هایی که به دیگران کمک می‌کنند به اندازه کشور‌های دریافت کننده کمک، از این کار سود می‌برند. آمریکا وظیفه دارد به کشور‌های فقیر کمک کند اما خود این کشور‌ها وظیفه دارند برای مقابله با مشکلاتشان کاری بکنند. کشور‌های در حال توسعه باید کمک‌های خارجی را به گونه‌ای مسوولانه هزینه کنند. ایجاد جامعه مدنی به موفق بودن یک کشور کمک زیادی می‌کند. دولت آمریکا فقط این هدف را دنبال نمی‌کند بلکه جامعه بین‌المللی نیز این هدف را مدنظر دارد. همواره در بحران‌ها فرصت وجود دارد البته اگر از این فرصت‌ها به درستی استفاده شود».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه درباره مبارزه با تروریسم افزود: «در هفت تا هشت سال گذشته تنش‌های زیادی میان اروپا و آمریکا به وجود آمده است. یکی از مسائلی که امیدوارم به عنوان میراث دولت من باقی بماند این است که ائتلاف تاریخی آمریکا و اروپا بار دیگر به گونه‌ای بسیار کارآمدتر احیاء شود. این به معنای آن نیست که ما اختلاف‌هایی نخواهیم داشت زیرا همه کشور‌ها با یکدیگر اختلاف‌هایی دارند.
 
اما به نظر من، ما می‌توانیم به گونه‌ای بسیار کارآمدتر، و با هماهنگی بیشتر فعالیت کنیم و اعتماد اساسی را که درخصوص یکدیگر داریم حفظ کنیم».

او گفت: «تردید‌های اروپا و آمریکا به یکدیگر در هیچ حوزه‌ای به اندازه موضوع جنگ و صلح و نحوه مقابله با تروریسم نبوده است. وقتی حملات یازده سپتامبر اتفاق افتاد اروپا همانند دوستی واقعی واکنش نشان داد و اعلام کرد همه اروپایی ‌ها، آمریکایی هستند. کشتار افراد بیگناه برای همه مهم است. منافع همه ما در جلوگیری از آن‌گونه اقدامات وحشیانه و شیطانی نهفته است. اما پس از حضور اولیه ناتو در افغانستان، مسائل عراق ما را منحرف کرد و هنوز هم نتوانسته‌ایم این نگرش را احیاء کنیم که جلوگیری از فعالیت سازمان‌هایی از قبیل القاعده به نفع‌مان است».

باراک اوباما در ادامه افزود: «اروپا باید بداند حتی حال که جرج بوش دیگر رئیس جمهور نیست و حتی اگر من هم رئیس جمهور نبودم، القاعده هنوز هم تهدیدآمیز است و نمی‌توانیم وانمود کنیم از آنجا که باراک حسین اوباما به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده است، اوضاع روبه روال خواهد خواهد بود.
 
این مسأله، چالشی بسیار دشوار است. القاعده هنوز مصمم است فعالیت‌های تروریستی انجام بدهد. نباید خودمان را به "حماقت" بزنیم زیرا برخی می‌گویند از آنجا که رویکرد ما در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌‌ها تغییر کرده است و ما به جهان اسلام با احترام بیشتری نگاه می‌کنیم، در نتیجه سازمان‌های مذکور ناگهان از تهدیدشان برضد ما دست خواهند کشید. این طور نیست. 

درست است که ما باید رفتارمان را تغییر دهیم و برای جهان اسلام احترام بیشتری قائل باشیم و زبان و لحنمان را تغییر دهیم. درست است که ما باید برای روند صلح اسرائیل و فلسطینی ‌ها بسیار تلاش کنیم اما نکته دیگری هم که درست است این است که سازمان‌های مذکور (از قبیل القاعده) می‌خواهند افراد بی‌گناه را به خاطر ایدئولوژی تحریف شده و منحرفشان بکشند. ما در مقام کشور‌های دارای نظام دموکراسی و کسانی که برای زندگی انسان‌ها ارزش قائل هستیم، نمی‌توانیم به این سازمان‌ها اجازه فعالیت بدهیم».

باراک اوباما در ادامه افزود: «آمریکا رویکرد خود را در قبال افغانستان مورد بازنگری قرار داده و آن را دوباره طراحی کرده است. ما معتقدیم که در افغانستان فقط نمی‌توان از طریق نظامی به پیروزی رسید. ما باید از طریق اعطای کمک‌های توسعه‌ای در افغانستان فعالیت کنیم. ما باید از طریق افزایش ظرفیت دولت افغانستان برای ارائه خدمات اساسی به مردمش و حاکم کردن قانون باید به پیروزی برسیم. ما باید با دولت پاکستان همکاری داشته باشیم تا اینکه مردم پاکستان بیشتر به دولتمردانشان اعتماد کنند و ان‌ها بتوانند کنترل بیشتری بر اداره امور داشته باشند تا اینکه ان‌ها بتوانند به ما در تعقیب تروریست‌ها کمک کنند. باید فعالیت‌های دیپلماتیک در منطقه افزایش پیدا کند. راهبرد ما در افغانستان نمی تواند فقط راهبردی نظامی باشد».

اوباما تصریح کرد: «ما با اروپادر حوزه‌های دیپلماتیک و توسعه همکاری خواهیم داشت اما به هر حال، رویکرد ما در افغانستان بعد نظامی هم خواهد داشت».

رئیس‌جمهور ایالات متحده ادامه داد: «اروپا نمی تواند انتظار داشته باشد که آمریکا به تنهایی این مسوولیت رادر افغانستان متحمل شود. آمریکا نباید این کار را انجام بدهد زیرا مشکل افغانستان، مشکلی مشترک است و مستلزم تلاش‌های مشترک است. در مبارزه با تروریسم نمی توانیم به ارزش‌هایمان بی توجه باشیم. به همین علت زندان گوانتانامو را تعطیل می‌کنم و به همین علت با صراحت اعلام کرده‌ام که ما از برخی شیوه ‌های بازجویی خاص استفاده نخواهیم کرد».

اوباما گفت: «من فکر نمی‌کنم میان امنیت ما و ارزش‌هایمان تناقضی وجود داشته باشد. وقتی ارزش‌هایمان فدا شوند، در بلند مدت امنیتمان کاهش خواهد یافت. اتفاق‌هایی که در زندان ابوغریب (عراق) اتفاق افتاد به نفع امنیت ما نبود بلکه به ابزاری برای جلب تروریست‌ها تبدیل شد. تحقیر افراد هرگز راهبرد خوبی برای مقابله با تروریسم نبوده است بنابراین ما می‌خواهیم به گونه‌ای عمل کنیم که نشان دهنده ارزش‌هایمان باشد و اطمینان حاصل کنیم که به کار‌هایمان افتخار می‌کنیم».

او تصریح کرد: «اروپایی ‌ها نیز از این عملکرد مشترک حس خوبی خواهند داشت و بر همین اساس هیچ بهانه‌ای برای خودداری از مشارکت در این اقدام مشترک نخواهند داشت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین