کد خبر: ۸۶۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
شبه‌جزیره کره متشنج است

اخبار ضد و نقیض از پرتاب موشک ماهواره‌بر کره شمالی

ناوهای جنگی کره شمالی در دریای ژاپن مستقر شدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت ژاپن که بامداد امروز شنبه اعلام کرده بود کره شمالی احتمالاً آزمایش موشکی خود را انجام داده است‌ اندکی بعد اعلام کرد اطلاعات منتشره در این زمینه نادرست بوده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، کره شمالی امروز از تکمیل تدارکات برای پرتاب ماهواره مخابراتی خبر داده و اعلام کرده بود این اقدام به زودی انجام می‌شود. کره شمالی همچنین پیشتر از قصد خود برای پرتاب این ماهواره مخابراتی بین چهارم تا هشتم ماه آوریل (پانزدهم تا نوزدهم ماه فروردین)، بین ساعت یازده صبح تا چهار بعداز ظهر به وقت محلی خبر داده بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز تاکید کرده است که هشدار‌‌‌های پیشین به نهاد‌‌‌های کشتیرانی و هواپیمایی بین‌المللی در خصوص پرتاب موشک این کشور هیچ تغییری نکرده است.

مرکز مدیریت بحران ژاپن واقع در دفتر نخست‌وزیری ژاپن که در آستانه پرتاب موشک کره شمالی تشکیل شده است اعلام کرد اطلاعاتی که ‌اندکی پیش در مورد آزمایش موشکی کره شمالی منتشر شده است نادرست است.

این مرکز اعلام کرد پرتاب شیئی پرنده مورد تایید قرار نگرفته است.

راکت «اون‌ها-دو» (Unha-2) کره شمالی، در غرب به نام «تائپودونگ-دو» (Taepodong-2) شهرت دارد و می‌تواند از لحاظ نظری به آلاسکا یا ‌هاوایی برسد.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای دال بر آزمایش موشکی کره شمالی وجود ندارد.

«فرد لاش» گفت: «هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم و ما نیز همانند شما منتظریم تا ببینیم چه پیش می‌آید». 

هواشناسان کره جنوبی: شرایط جوی برای پرتاب ماهواره مناسب نیست
کارشناسان کره جنوبی هم روز شنبه اعلام کردند که به رغم‌ اینکه کره شمالی از کامل شدن تدارکات برای پرتاب موشک خبر داده است ولی شرایط جوی برای پرتاب ماهواره کره شمالی مناسب نیست.

سخنگوی سازمان هواشناسی کره جنوبی اعلام کرد باد‌‌‌های به سرعت هفت تا ده متر در هر ثانیه امروز بعد از ظهر در حال وزیدن در محل پرتاب موشک کره شمالی واقع در شمال شرقی این کشور است.

سخنگوی سازمان هواشناسی کره جنوبی اعلام کرد آسمان بر فراز سکوی پرتاب «موسودان-ری» (Musudan-ri) تقریبا ابری است به طوری‌که سی تا پنجاه درصد آسمان را ابر فرا گرفته است.

وی در عین حال افزود انتظار می‌رود شرایط جوی فردا صبح بهبود و سرعت باد به پنج تا هشت متر در ثانیه کاهش یابد ولی آسمان همچنان کمی تا قسمتی ابری باقی خواهد ماند.

یک کارشناس در موسسه هوافضای کره نیز که مایل نبود نامش فاش شود، اعلام کرد به طور حتم، شرایط جوی برای پرتاب ماهواره کره شمالی مناسب نیست.

وی خاطر نشان کرد پرتاب ماهواره در شرایطی که وزش باد تا حداکثر پانزده متر در هر ثانیه باشد، امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی «وای-تی-ان» (YTN) کره جنوبی روز شنبه به نقل از منابع نظامی این کشور اعلام کرد کره شمالی هنوز سامانه‌های راداری خود را در پایگاه موشکی این کشور روشن نکرده است.

این شبکه تلویزیونی کر‌ه‌ای با اعلام این مطلب، خاطر نشان کرد این مسأله نشان می‌دهد پرتاب موشکی کره شمالی احتمالا قریب‌الوقوع نیست.

در ادامه این گزارش آمده است که چنین سیگنال‌های راداری چندین ساعت پیش از پرتاب‌های موشکی پیشین کره شمالی مشاهده شده بود.

مقامات دفاعی کره جنوبی از اظهار نظر در خصوص این گزارش خودداری کرده‌اند.

در همین حال، روزنامه‌های ژاپنی روز شنبه نوشتند کره شمالی در آستانه شلیک موشک ماهواره‌بر خود، چند ناو جنگی در دریای ژاپن مستقر کرده است.

روزنامه «یومیوری شیمبون» و روزنامه «سانکای شیمبون»‌ به نقل از منابعی دولتی و دفاعی ژاپن اعلام کردند این ناو‌ها نزدیک سواحل منطقه «اکیتا» در شمال ژاپن مستقر شده‌اند.

این دو روزنامه افزودند به نظر می‌رسد ماموریت این کشتی‌ها جمع‌آوری بقایای موشک کره شمالی است که قطعه‌‌هایی از آن دقایقی پس از شلیک در دریای ژاپن سقوط خواهد کرد.

روزنامه یومیوری افزود جنگنده‌های میگ 23 کره شمالی بر فراز منطقه شلیک موشک به پرواز در آمده‌اند. 

بولتون: شاید وارد جنگ با کره شویم
آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور مدعی هستند پرتاب ماهواره کره شمالی بهانه‌ای برای آزمایش یک موشک دور برد بدون توجه به قطعنامه ‌‌‌های سازمان ملل است. 

فرستاده آمریکا به کره شمالی از پیونگ یانگ خواست از شلیک موشک صرف نظر کند. «استفان بوسورث» شلیک موشک را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

بوسورث تاکید کرد: «باید به شلیک موشک توسط کره شمالی واکنش نشان داده شود اما این موضوع نباید بر روند مذاکرات شش جانبه بین آمریکا، روسیه، چین، کره شمالی، کره جنوبی و ژاپن در خصوص پرونده پیونگ یانگ تاثیر بگذارد».

بوسورث گفت: «معتقدم مخالفت با قطعنامه شورای امنیت، موضوعی است که باید عواقب داشته باشد و این هدف ما خواهد بود. در عین حال باید بگویم ما به ازسرگیری مذاکرات شش جانبه با هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاحهای هسته‌ای اولویت می دهیم».

جان بولتون سیاستمدار نومحافظه‌کار و پیشین آمریکایی روز جمعه گفت: «اگر کره شمالی در آزمایش موشکی قریب‌الوقوع خود ژاپن را هدف قرار دهد، در این صورت آمریکا باید موضوع اقدام نظامی برضد این کشور را بررسی کند».

بولتون که در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، نماینده آمریکا در سازمان ملل بود در عین حال گفت : «از "ضربه پیشگیرانه " حمایت نمی کند زیرا مشخص نیست آزمایش موشکی پیونگ یانگ تا چه ‌اندازه جدی خواهد بود».

بولتون گفت: «اما اگر این احتمال واقعی وجود داشته باشد که این موشک در ژاپن یا هر منطقه جمعیتی فرود ‌آید، آن گاه مجبور خواهیم بود این مسئله را با دقت مورد توجه و بررسی قرار دهیم».

بولتون که اکنون از اعضای برجسته یک موسسه اقتصادی آمریکایی است، یکی از مخالفان صریح‌اللهجه آن چیزی است که خود آن را "سیاست پاداش به کره شمالی" می‌داند. مذاکره کنندگان وزارت امور خارجه آمریکا در زمان بوش و باراک اوباما رئیس جمهور جدید این کشور، هر دو از این سیاست حمایت می‌کنند.

بولتون افزود: «من چیز زیادی از این دولت انتظار ندارم و به نظر نمی‌رسد طرحی در این خصوص به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شود. ... تن‌ها چیزی که ما داریم قطعنامه شورای امنیت است که پرتاب این موشک را محکوم می‌کند و قرار نیست فراتر از آن اقدام دیگری صورت گیرد».

بولتون در ادامه گفت: «بهترین روش برای تحت تاثیر قرار دادن کره شمالی این است که چین را به عنوان متحد اصلی کره شمالی برای مهار پیونگ یانگ، تحت فشار قرار دهیم».

کره شمالی در سال دو هزار و شش یک بمب اتمی را آزمایش کرد. این کشور بعدا با قرارداد پیشنهادی آمریکا مبنی بر خلع سلاح در قبال ارائه کمک موافقت کرد که البته به علت اختلاف بر سر این مسأله که چگونه پیونگ یانگ مشخص کند که به برنامه هسته‌ای خود پایان می‌دهد، با بن بست مواجه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین