کد خبر: ۸۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳

ترکان: توسعه ‌٣ فاز پارس جنوبی متوقف شده است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: درحال حاضر توسعه فازهای 11، 13 و 14 پارس جنوبی مربوط به طرح‌های پارس و پرشین ال.ان.جی که قرار بود توسط شرکت توتال و مشارکت شل و رپسول انجام شود، متوقف است.

به گزارش سرویس اقتصادی آفتاب، اکبر ترکان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این مطلب اظهار کرد: «شرکت‌های خارجی در این طرح‌ها حرکت جدی انجام نداده‌اند».

وی افزود: «هدف از توسعه فاز 11 پارس جنوبی تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز برای تامین خوراک پروژه پارس ال. ان.جی و هدف از توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز برای تامین خوراک پروژه پرشین ال.ان.جی است».

این در حالی است که شرکت نفتی فرانسوی توتال به تازگی اعلام کرده که سرمایه‌گذاری در میدان گازی ایران برای این شرکت جذاب نیست. 

تولید کمتر از 10 میلیارد فوت مکعب گاز از پنج پالایشگاه
به گفته او اگر چه طراحی هر یک از فازهای پارس جنوبی برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز بوده است، ولی با وجود راه‌اندازی 10 فاز و پنج پالایشگاه، هم ‌اکنون تولید ایران کمتر از 10میلیارد فوت مکعب است. در این زمینه نخستین فاز گازی ایران برای برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 2001 میلادی و در طرف قطر سال 1990 بوده که بیانگر 11 سال عقب‌افتادگی در برداشت گاز از میدان پارس جنوبی است. 

تولید روزانه 12.2 میلیارد فوت مکعبی گاز در سمت قطر
ترکان با تاکید بر تولید روزانه 12.2 میلیارد فوت مکعبی گاز در سمت قطر خاطرنشان کرد: «قطر در حال تکمیل دو پروژه دیگر در میدان پارس جنوبی است که به این ترتیب میزان برداشت گاز این کشور از میدان مشترک بیشتر خواهد شد. البته در این زمینه در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای جبران عقب‌ماندگی برداشت گاز در کشور شده است». 

مراحل مختلف توسعه 18 فاز پارس جنوبی
وی با اشاره به برنامه راه‌اندازی 28 فاز در میدان پارس جنوبی در بخش ایران، یادآوری کرد: 18« فاز دیگر در مراحل مختلف توسعه قرار دارد؛ به‌طوری‌که فازهای 15 و 16 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و فازهای 17 و 18 پارس جنوبی توسط مشارکت شرکت‌های اویک (O1) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال اجراست. همچنین توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نیز قرار است توسط ترکیه انجام شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
0
0
این [...] هنوز سرکار است درحالیکه از اول انقلاب دارای مسئولیتهای متعدد وبیشماری بوده که هیچ ارتباطی باهم نداشته اند مثل وزیر دفاع ووزیر راه وترابری معلوم نیست چرا هنوز درجاهای مختلف ازاین شخص استفاده میکنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین