کد خبر: ۸۶۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۳

نگرانی بین‌المللی از ایجاد محدودیت برای زنان شیعه افغانستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امضای یک قانون جدید توسط رئیس‌ جمهور افغانستان که حقوق زنان شیعه این کشور را محدود می‌کند با واکنش شدید جامعه بین‌المللی مواجه شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این قانون جدید به امضای رئیس جمهور افغانستان رسیده اما هنوز اجرایی نشده است. قرار است این قانون شامل اقلیت 15 درصدی شیعیان افغانستان باشد.

در ماده 132 این قانون که مورد اعتراض سازمان ملل و برخی کشورها قرار گرفته، آمده است: «زن ملزم به تأمین نیازهای جنسی شوهرش است».

همچنین در این قانون، مرد موظف شده است دست‌کم در هر چهار شب، یک شب را با همسرش به سر ببرد و در هر چهار ماه، یک بار با او آمیزش جنسی داشته باشد. به زنان نیز تکلیف شده است که در صورت خواست شوهرشان برای او آرایش کنند.

در ماده 137 این قانون نیز ذکر شده است که به زن پس از فوت شوهر ارثی تعلق نمی‌گیرد.

سازمان ملل، نانو، آمریکا، کانادا و بریتانیا نگرانی خود را در مورد این قانون ابراز کرده‌اند. این قانون همچنین موجب نارضایتی و انتقاد گسترده فعالان حقوق زنان در افغانستان نیز شده است.

با این وجود، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان از تصویب قانون مجادله برانگیز خانواده برای اقلیت هزاره در افغانستان دفاع کرد و در عین حال برای پایان دادن به مجادله‌ها خواستار بازنگری در آن شد.

کرزای در گفتگو با خبرنگاران علت "واکنش منفی مطبوعات غربی و آن‌هایی را که از تصویب چنین قانونی ابراز نگرانی کرده‌اند ترجمه نادرست یا تفسیر اشتباه، متن این قانون " دانست.

کرزای در ادامه افزود: «ابهام و دلیلی برای نگرانی درباره این قانون وجود ندارد ولی برای برطرف کردن برخی نگرانی‌ها، وزارت دادگستری موظف شده است همه بندهای آن را با جزئیات کامل دوباره بررسی کند، اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، با علمای دینی در این مورد مشورت می کنیم و انرا به پارلمان برمی گردانیم».

نمایندگان پارلمان افغانستان روز جمعه اعلام کردند متن قانونی که رئیس جمهور آن را امضاء کرده است، اصلاح شده متن اولیه پیشنهادی نمایندگان است.

اقلیت هزاره که شیعه مذهب و پانزده درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهد، مدتها است برای داشتن قانون خانواده خاص خود که با قانون خانواده اهل تسنن متفاوت است تلاش می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین