کد خبر: ۸۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۶

توافق سران ناتو برای بهبود روابط با روسيه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سران کشورهای عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی روز شنبه موافقت کردند که روابط بهتری با روسيه برقرار کنند و برای تقويت شورای روسيه - ناتو گام‌های جدی بردارند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، گفتگوهای شورای روسيه ناتو سال گذشته پس از حمله روسيه به گرجستان برسر مناقشه اوستيای جنوبی متوقف شد.

سران ناتو در جريان نشست خود در استراسبورگ فرانسه که فردا در کهل آلمان پيگيری می‌شود در بيانيه‌ای اعلام کردند برغم اختلافات جاری ميان روسيه و ناتو، روسيه يک شريک مهم برای ناتو است.

سران ناتو متعهد شدند که گفتگوهای خود را با روسيه در قالب شورای روسيه ناتو ازسرگيرند.
روسيه نيز اعلام کرده که آماده است برای بهبود روابط تيره شده با سازمان پيمان آتلانتيک اختلاف هستند.

ديميتری روگوزين نماينده روسيه در ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت ما پيشنهاد برگزاری نشست ويژه شورای روسيه ناتو را مطرح کرده‌ايم. وی گفت محور اين نشست می‌تواند طرح روسيه برای استقرار پايگاه در آبخازی و اوستيای جنوبی باشد.

گفتگوهای روسيه و ناتو از زمان جنگ گرجستان متوقف شده است.

اين درحالی است که يک مقام آمریکايی تاکيد کرده است گفگتوها درباره بهبود امنيت گرجستان و مناطق جدايی طلب آن در صورتی که مسئله استقلال آبخازی و اوستيای جنوبی کنار گذاشته نشود شکست خواهد خورد.

متيو جی برايزا معاون وزير خارجه آمریکا در امور اروپا و آسيا گفت: «آمریکا خودداری روسيه از عقب کشيدن نيروهايش تا مواضع قبل از جنگ گرجستان نقض توافقنامه آتش بس دوازده
اوت است».
 
وی گفت: «آمریکا قصد ندارد مواضعش را درباره تماميت ارضی گرجستان تغيير دهد». 

برايزا گفت: «اما هر راه حلی بايد نگرانيهای امنيتی گرجستان و روسيه را برطرف کند».

 گرجستان چندی پيش با آمریکا يک توافقنامه همکاری راهبردی امضا کرد که تحليلگران معتقدند هدف از اين توافقنامه هشدار به روسيه است که نمی‌تواند مانع يکپارچگی گرجستان اما در عين حال گرجستان نمی‌تواند اطمينان داشته باشد که چنين توافقنامه‌ای امنيت گرجستان را در برابر روسيه تقويت کند.

اين توافقنامه که منشور مشارکت راهبردی نام دارد نشانه حمايت قوی واشنگتن از تفليس است اما از سوی ديگر اين توافقنامه موجب خشم فزاينده روسيه شد. اين درحالی است که معلوم نيست باراک اوباما رييس جمهور جديد آمریکا تضمين کند همان ميزان حمايتی را که دولت جرج بوش از گرجستان به عمل می اورد ادامه دهد.

اين توافقنامه راهبردی ميان آمریکا و گرجستان همچنين بعيد است که باعث شود اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ناتو با پذيرش گرجستان در اين سازمان موافقت کنند. اقدامی که واکنش خشمگينانه روسيه را در پی خواهد داشت و بسياری از اعضای ناتو از بيم همين مسئله تمايلی به پذيرش فوری عضويت گرجستان ندارند.

آمریکا پيشتر نيز با اوکراين توافقنامه مشابهی امضا کرده بود. متيو برايزا معاون وزير خارجه آمریکا گفت اين منشور کمک خواهد کرد که گرجستان در نهادهای اروپايی ادغام شود. 

اين اقدام آمریکا و گرجستان مسلما خشم روسيه را برخواهد انگيخت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است اميدوار است اين منشور جديد به توسعه اصلاحات امنيتی  دموکراتيک و اقتصادی در گرجستان و همچنين تقويت همکاريهای دو کشور کمک کند. آمریکا نوزدهم دسامبر توافقنامه مشابهی با اوکراين امضا کرد.

روسيه در ماه اوت به داخل خاک گرجستان متحد آمریکا نيرو فرستاد تا انچه را که تلاش نظامی گرجستان برای بازپس گيری منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی خوانده بود دفع کند. نيروهای روسيه بعدا به داخل اوستيای جنوبی و ابخازی دو منطقه جدايی طلب که اعلام استقلال کردند عقب نشينی کرد. روسيه استقلال آبخازی و اوستيای جنوبی را از گرجستان برسميت شناخته است.

آمریکا در تلاش برای فرونشاندن خشم روسيه از اين توافقنامه اعلام کرده است که هدف آمریکا از تقويت روابط با گرجستان تحريک روسيه نيست. پس از مناقشه گرجستان و روسيه برسر اوستيای جنوبی و ابخازی که به جنگ ميان روسيه و گرجستان منجر شد روابط روسيه با غرب به ويژه آمریکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ناتو به پايين ترين سطح از زمان جنگ سرد تنزل يافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین