کد خبر: ۸۶۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۵
دراولین جلسه سال عنوان شد:

تاکید لاریجانی بر تدوین قوانین برای تحقق اصلاح الگوی مصرف

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیام رهبری در آغاز سال نو حاوی حکمت‌های راهگشا بود، از کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواست ظرف 45 روز پیشنهادات قانونی در خصوص تحقق اصلاح الگوی مصرف را تدوین و به هیئت رئیسه ارائه دهند. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز ولادت امام حسن عسگری(ع) را گرامی داشت و همچنین سالگرد رحلت حضرت معصومه (س) را به نمایندگان ملت ایران تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه سال 88 با پیام رهبر معظم انقلاب مزین گشت، ابراز امیدواری کرد: «سال جدید مملو از برکات الهی برای ملت و نظام جمهوری اسلامی باشد».

لاریجانی تصریح کرد: «سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال نو چه در موضوع اصلاح الگوی مصرف و چه در انتخابات پیش رو و چه موضوع آمریکا حاوی حکمت‌های راهگشا برای رهروان انقلاب بود».

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه دنیای امروز از رفتار استعماری و خشونت آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی رویگردان است، گفت: «رهبران آمریکا دوران فرا صنعتی را طلیعه فراگیری دموکراسی و رونق اقتصادی و تحقق حقوق بشر معرفی می نمودند اما رفتار آنان به شبگردان سیاسی می‌ماند که تخریب حقوق انسانها و دیکتاتوری فراگیر و آشفتگی اقتصادی نمادهای آن است».

وی خاطر نشان کرد: «اگر امروز سخن از تغییر به زبان می‌آید، تحمیل واقعیت جهانی به آنان است و بیش از هر چیز نیاز آمریکا به بازسازی چهره خود است و شواهد تغییر را باید انتظار کشید تا در رفتار آنان یافت».

لاریجانی گفت: «ملت بزرگ ایران هوشمندانه به اقدامات آمریکا توجه دارد که آیا سخن از تغییر یک بازی زبانی است یا از جوهره‌ای برخوردار است».

وی افزود: «فهم نشانه‌های تغییر ماهوی چندان مشکل نیست، دست برداشتن از ستیز با ملت ایران، نه اینکه همزمان با تبریک سال نو، تحریم‌ها را تمدید کنند. تغییر ماهوی یعنی در عراق و افغانستان دست از خشونت بردارند و بگذارند دولت عراق و ملت افغانستان سرنوشت خود را مشخص کنند».

رئیس مجلس همچنین گفت: «تغییر ماهوی یعنی در فلسطین در مقابل گرگ‌های صهیونیست از ملت فلسطین حمایت شود نه اینکه سلاح‌های مخرب به رژیم صهیونیستی هدیه دهند».

لاریجانی یادآور شد: «بیداری اسلامی در منطقه، امروز اجازه سبک سری سیاسی و تحصیل آشفتگی اقتصادی به ملت ها را نمی‌دهد. اصلاح الگوی مصرف را باید در چنین متنی معنا نمود که در مجموع شرایط جهانی امروز، استقلال کشور در بعد اقتصادی، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و مصرف درست آن است تا در دنیای فراصنعتی، کشور پیشتاز و متکی برخود باشد نه پیرو».

رئیس مجلس تصریح کرد: «مجلس شورای اسلامی این حرکت را نه یک شعار نمادین و نه یک پیام سالیانه تلقی می‌کند؛ بلکه یک هدف استراتژیک برای دوران جدید می‌پندارد که سعادت آینده ملت در تحقق آن است و به همین میزان اهمیت برای این فکر بنیادین قائل است».

لاریجانی با تاکید بر اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دوران ریاست جمهوری خود این تفکر را دنبال نمودند و در برنامه 5 ساله اول مبانی آن طراحی گردید، اظهار داشت: «مدتها در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، دکتر حبیبی معاون اول جلساتی برای تدوین الگوی مصرف برگزار کرد و ابعاد اجرایی این فکر را مشخص تر نمود. اکنون زمان اجراست و مبادا که سال را طی کنیم و همچنان در کلیات آن سخن گفته شود».

وی افزود: «مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل دارد تا چنانچه دولت در اجرای الگوی مصرف به قانون نیازمند بود رفع مشکل کند».

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه برنامه 5 ساله آتی باید در مجلس تصویب و بر اساس آن بودجه 89 تدوین گردد از دولت می خواهیم ابعاد مختلف این فکر بلند را در برنامه- که قاعدتا باید در ماه‌های آینده به مجلس داده شود- لحاظ نماید».

وی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواست ظرف 45 روز آینده در حوزه کاری خود با حضور نمایندگان دولت، کارشناسان و صاحبنظران وقت کافی گذاشته و پیشنهادات قانونی را تدوین و به هیئت رئیسه ارائه کنند.

لاریجانی گفت: «طبعا در این بررسی تمامی اقدامات قانونی و کارشناسی انجام گرفته در دوره‌های قبل باید مطالعه گردد تا با دقت کافی پیشنهادات جهت تصویب ارائه گردد».

وی از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست در این زمینه مطالعات تخصصی خود را ارائه کند.

رئیس مجلس گفت: «هیئت رئیسه پس از دریافت نظرات کمیسیون‌های تخصصی بر حسب نوع کار یا به صورت تلفیقی یا مجزا آنها را در دستور کار مجلس قرار خواهد داد».

لاریجانی از کمیسیون‌های تخصصی تقاضا کرد با توجه به ابعاد گسترده این امر بررسی‌های خود را در سطح اقدامات کوتاه و میان مدت در نظر بگیرند و برخی اصلاحات الگوی مصرف که مبتنی بر تجربه و تحقیقات گذشته می‌تواند سریع تر محقق گردد در بستر اقدامات کوتاه مدت قرار دهند تا از زمان استفاده بهینه گردد.

رئیس مجلس همچنین از کمیسیون ویژه خواست تا بررسی‌ها در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را سریع تر تکمیل و به مجلس ارائه نماید.

وی ابراز امیدواری کرد در سال جدید تمامی دستگاه‌ها با انضباط قانونی عمل خویش را همراه نمایند و بر اساس آیین نامه جدید، کمیسیون‌های مختلف بر تحقق این امر نظارت داشته و گزارشات خود را به مجلس ارائه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین