کد خبر: ۸۶۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۸
علی‌رغم جنجال فراوان رسانه‌های غربی

کره شمالی موشک ماهواره‌بر خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

شورای امنیت امشب جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: سحرگاه امروز به وقت ایران، مقام‌های کره جنوبی گزارش دادند که کره شمالی سامانه راداری پرتاب موشک خود را فعال کرده است. از نظر آن‌ها، به محض اینکه رادار‌ها فعال شوند، باید انتظار داشت که موشک نیز پرتاب شود. همسایگان جنوبی کره شمالی که به نظر می‌رسید هراسان باشند، همچنین خبر از آن دادند که پوشش محافظ کلاهک موشک نیز برداشته شده و سامانه‌های راداری مسئول پیگیری خط سیر موتور موشک نیز فعال شده‌اند.

تنها ساعتی پس از آن بود که مرکز مدیریت بحران ژاپن مستقر در دفتر نخست‌وزیری این کشور که در آستانه پرتاب ماهواره کره شمالی به فضا تشکیل شده است، طی یک هشدار در ساعت یازده و سی و دو دقیقه به وقت محلی معادل دو و سی و دو دقیقه به وقت گرینویچ، اعلام کرد کمی قبل، یک شی پرنده که به نظر می‌رسد از کره شمالی به فضا پرتاب شده مشاهده شده است.

البته دولت ژاپن روز شنبه نیز هشداری مشابه را منتشر کرده ولی بعداً آن‌را تکذیب و اعلام کرده‌بود اطلاعات دریافتی در این باره اشتباه بوده است اما این بار این خبر تکذیب نشد چرا که خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد در چارچوب طرح فن‌آوری صلح‌آمیز توسعه فضایی، دانشمندان و متخصصان این کشور که آزمایش‌‌های موشکی دور برد موفقی را در سال‌‌های 1998 و 2006 هم انجام داده بودند، موفق شده‌اند ماهواره «کوانگمایونگسانگ –دو» (Kwangmyongsong-2) را در مدار زمین قرار دهند.

بنا بر گزارش دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی آزمایش موشکی کره شمالی ساعت دو و سی دقیقه به وقت گرینویچ صورت گرفته است. وزارت خارجه آمریکا هم تایید کرد که کره شمالی در ساعت دو و سی دقیقه به وقت گرینویچ یک موشک به فضا پرتاب کرده است.

خبرگزاری یون‌هاپ کره جنوبی هم به نقل از دولت این کشور تأیید کرد که موشک کره شمالی حامل ماهواره بوده است.

روسیه هم شلیک روز یکشنبه یک موشک حامل ماهواره کره شمالی را تایید کرد. 

«سرگئی روچتچا» (Sergueï Rochtcha)، معاون فرماندهی نیروی هوایی دفاع ضد هوایی در منتهی الیه شرقی روسیه اعلام کرد سامانه دفاع ضد هوایی در این منطقه، شلیک موشک حامل ماهواره کره شمالی را در روز یکشنبه رهگیری کرد.

وی گفت: «این موشک ساعت 6 و 32 دقیقه به وقت مسکو مقارن 2 و 32 دقیقه به وقت گرینویچ شلیک شد و سامانه دفاع ضد هوایی روسیه مسیر آن را تا محو شدن از روی رادار‌ها رهگیری کرد».

همین مسئول نظامی تاکید کرد این موشک دیگر خطری برای روسیه ندارد.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که این ماهواره هم اکنون به طور عادی در مدار خود در حال گردش است. 

رسانه‌‌‌های کره شمالی بدون اشاره به آزمایش موشکی روز یکشنبه این کشور اعلام کردند برنامه پیونگ یانگ برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین از حمایت گسترده خارجی برخوردار بوده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی یک ساعت پس از آزمایش موشکی این کشور اعلام کرد احزاب و گروه‌‌های سیاسی بسیاری از کشور‌ها حمایت خود را از طرح فن‌آوری صلح‌آمیز توسعه فضایی این کشور اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد شمار نامعینی از حامیان خارجی با اشاره به انتقاد‌‌های واشنگتن و متحدانش در استانه آزمایش موشکی کره شمالی در مورد واکنش سریع و بی‌پروای این کشور‌ها به این آزمایش ابراز نگرانی کرده‌اند. 

سقوط دو قطعه مرکزی از شی پرتاب شده به داخل دریای ژاپن
ژاپن اعلام کرد که این کشور به رغم ردیابی موشک کره شمالی از سیستم دفاع موشکی خود استفاده نکرده ولی در عوض خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شده است.

«یاسوهیسا کاوامورا» سخنگوی وزارت خارجه ژاپن ضمن ابراز تاسف از اقدام کره شمالی گفت: «به رغم هشدار‌‌های مکرر ژاپن و دیگر کشور‌ها، پیونگ یانگ اقدام به پرتاب موشک کرد که خلاف قطعنامه‌های 1695 و 1718 شورای امنیت است».

وی ضمن اعلام اعتراض شدید ژاپن به این اقدام کره شمالی تایید کرد دو قطعه مرکزی از شی پرتاب شده به داخل دریای ژاپن فرود آمده است. وی افزود: «کشورش در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر و تجزیه و تحلیل آن است».

کاوامورا گفت: «کشورش به رغم ردیابی پرتاب از سیستم دفاع موشکی خود استفاده نکرد». وی افزود: «ژاپن قصد داشت اگر بخشی از موشک پرتاب شده به داخل خاک‌های این کشور فرود آید اقدام لازم را صورت دهد اما چنین اتفاقی نیفتاد».

وزارت دفاع ژاپن هم با اعلام اینکه موشک کره شمالی که روز یکشنبه پرتاب شد بدون هیچ حادثه‌ای از فراز ژاپن عبور کرد اعلام کرد این کشور تلاشی برای رهگیری این موشک صورت نداده است.

این راکت از فراز مناطق شمال شرقی ژاپن عبور کرد و به فراز اقیانوس آرام رسیده است و هیچ گزارشی از وارد شدن خسارت ناشی از این موشک در ژاپن دریافت نشده است.


شورای امنیت امشب جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد
شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه به درخواست ژاپن و آمریکا به منظور بحث در خصوص پرتاب موشک کره شمالی تشکیل نشست خواهد داد.

«مارکو مورالس» سخنگوی «کلود هلر» نماینده مکزیک در سازمان ملل که ریاست فعلی شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، اعلام کرد قرار است پانزده عضو شورای امنیت در ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی نیویورک (نوزده به وقت گرینویچ و بیست و دو و سی دقیقه به وقت تهران)، پشت درهای بسته در این خصوص رایزنی کنند.

این در حالی است که دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل در نیویورک می‌گویند چین و روسیه، هر دو از اعضای دائم دارای حق وتوی شورای امنیت، احتمالا با هر گونه تلاش آمریکا و متحدان غربی این کشور برای اعمال تحریم‌های تازه بر ضد کره شمالی به علت پرتاب موشک این کشور مخالفت خواهند کرد.

ولی یک دیپلمات غربی که مایل نبود نامش فاش شود، اعلام کرد احتمال می‌رود اعضای شورای امنیت، قطعنامه یا بیانیه غیر الزام‌آوری که بر تحریم‌های موجود تاکید می‌کند، تصویب کنند.

بر اساس قطعنامه 1718 شورای امنیت که در ماه اکتبر سال 2006، در پی پرتاب موشک کره شمالی در پنجم ماه ژوئیه و آزمایش هسته‌ای این کشور در نهم ماه اکتبر همان سال تصویب شد، کره شمالی حق آزمایش موشک بالیستیک ندارد. این قطعنامه همچنین تامین تجهیزاتی که مرتبط با برنامه‌‌‌های بالستیک و دیگر برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی است و همچنین فروش کالا‌‌های لوکس را به سران این کشور ممنوع کرده است. 

از منظر کشور‌‌های غربی فن‌آوری به کار رفته در موشک بالیستیک و ماهواره‌بر یکی است و در صورت این نقض قطعنامه محسوب می‌شود. فن‌آوری برای پرتاب ماهواره‌بر و موشک به هم شباهت دارد با این همه برداشت‌ها از نقض قطعنامه متفاوت است زیرا غرب معقتد است کره شمالی به نقض قطعنامه روی آورده است درحالی که توسعه برنامه فضایی هیچ قطعنامه بین‌المللی را نقض نمی کند و پیونگ یانگ می‌گوید درحال توسعه برنامه فضایی خود است.

کشور‌‌هایی نظیر ژاپن و آمریکا خوا‌هان مجازات‌‌های جدید کره شمالی هستند درحالی که چین خوا‌هان مجازات بیشتر پیونگ یانگ نیست. طی روز‌‌های اخیر دیپلمات‌ها تلاش‌‌های خود را معطوف محکوم کردن رفتار کره شمالی کرده‌اند و به جای تصویب مجازات‌‌های جدید تلاش خواهند کرد مجازات‌‌های قبلی سال 2006 را تقویت کنند. 

بان‌کی مون و اتحادیه اروپا هم محکوم کردند
بان کی مون با صدور بیانیه‌ای از پیونگ یانگ خواست به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. وی همچنین گفت: «با توجه به بی ثباتی این منطقه پرتاب این راکت به تلاش‌هایی که برای گفتگو و تقویت صلح منطقه‌ای و ثبات آن صورت می‌گیرد کمکی نمی‌کند».

ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا هم روز یکشنبه پرتاب موشک دور برد از سوی کره شمالی را به شدت محکوم و آن را عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه دانست.

ریاست جمهوری چک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این عملیات در لحظه‌ای که مسأله هسته‌ای کره شمالی نیازمند یک اعتماد دو جانبه است، منجر به بی ثباتی منطقه خواهد شد».

این بیانیه افزود: «این گونه رفتار‌‌های کره شمالی به علت مخالفت ‌‌های جهانی با برنامه ‌‌های هسته‌ای این کشور نیز یک منبع نگرانی به شمار می‌رود».

ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد: «پرتاب موشک با نقض قطعنامه 1718 شورای امنیت صورت گرفت».

اتحادیه اروپا همچنین کره شمالی را به انطباق با قطعنامه شورای امنیت، توقف تمامی برنامه‌‌‌های موشکی، چشم پوشی از برنامه‌های ساخت سلاح‌های هسته‌ای و دیگر برنامه‌های هسته‌ای فراخواند. 

اوباما: پرتاب موشک کره شمالی اقدامی تحریک‌آمیز است
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در واکنش به پرتاب موشک کره شمالی خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد پرتاب موشک کره شمالی اقدامی تحریک‌آمیز است که برابر با آزمایش موشک دور برد «تائپودونگ-دو» (Taepodong-2)، است.

وی با انتشار بیانیه‌ای از پراگ با اعلام این مطلب، خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل شد.

اوباما تاکید کرد اقدام امروز کره شمالی در پرتاب موشک «تائپودونگ-دو»، قطعنامه 1718 شورای امنیت سازمان ملل را آشکارا نقض می‌کند.

اوباما خاطر نشان کرد این قطعنامه، کره شمالی را از هر گونه فعالیتی مرتبط با موشک‌‌‌های بالستیک منع می‌کند.

وی گفت: «کره شمالی با این اقدام تحریک‌آمیز خود، به تعهدات بین‌المللی بی توجهی کرده است، درخواست‌های صریح را برای خویشتنداری رد و این کشور را بیش از پیش در جامعه بین‌المللی منزوی کرده است».

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد ما فوراً با متحدان خود در منطقه از جمله ژاپن و کره جنوبی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل رایزنی خواهیم کرد تا این مسئله را در شورای امنیت مطرح کنیم.

اوباما گفت: «من از کره شمالی می‌خواهم به طور کامل از قطعنامه ‌‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی و از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز دیگری اجتناب کند».

در ادامه این بیانیه آمده است که جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی و ابزار اجرای آن یکی از اولویت ‌‌های اصلی دولت من است.

در این بیانیه تاکید شده است آمریکا به طور کامل به حفظ امنیت و ثبات در شمال شرقی آسیا متهد است و به تلاش‌‌های خود برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره از طریق گفتگو‌‌های شش جانبه ادامه خواهد داد.

اوباما می‌افزاید: «گفتگو‌‌های شش‌جانبه تریبونی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای، کاهش تنش‌ها و حل و فصل دیگر موضوعات مورد نگرانی بین کره شمالی، چهار همسایه این کشور و آمریکا است».

رییس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: «کره شمالی راهی برای پذیرش در جامعه بین‌المللی دارد ولی تنها در صورتیکه پیگیری تسلیحات کشتار جمعی را کنار بگذارد و به تعهدات و مسئولیت ‌‌های بین‌المللی خود پایبند باشد، در جامعه بین‌المللی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت».

فرد لاش Fred Lash سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت:‌ «‌ما این موضوع را نوعی اقدام تحریک‌آمیز در نظر می‌گیریم و آمریکا قطعا تدابیر مناسبی اتخاذ خواهد کرد تا به کره شمالی اعلام کند این کشور نمی تواند بدون مجازات امنیت و آرامش خاطر کشور‌‌های دیگر را تهدید کند».

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد کره شمالی با پرتاب این موشک که به نظر می‌رسد بر اساس اعلام سئول حامل ماهواره باشد،‌ قطعنامه 1718 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین روز یکشنبه از گفتگوی تلفنی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور با «هیروفومی ناکاسونه» همتای ژاپنی وی به منظور بحث در خصوص پرتاب موشک کره شمالی، خبر داد.

کره جنوبی: اقدام کره شمالی غیرمسئولانه است
کره جنوبی روز یکشنبه پرتاب موشک به فضای کره شمالی را اقدام غیرمسئولانه خواند و نسبت به آن ابراز تاسف کرد.

«لی دونگ کوان» سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: «سئول درباره اقدام گستاخانه و غیر مسئولانه کره شمالی در پرتاب موشک به فضا که تهدیدی جدی برای امنیت شبه جزیره کره و جهان به شمار می‌رود تن‌ها ابراز تاسف و ناامیدی می‌کند».

این سخنگو بدون اشاره به جزییات واکنش آتی کره جنوبی به پرتاب موشک کره شمالی گفت: «کشورش واکنشی شدید و قاطعانه به این اقدام تحریک آمیز نشان خواهد داد».

این سخنگو افزود: «سئول با این حال منتظر خواهد بود که کره شمالی رویکرد خود را تغییر دهد».

وزیر خارجه کره جنوبی هم روز یکشنبه اعلام کرد پرتاب موشک کره شمالی اقدامی تحریک آمیز است و قطعنامه سازمان ملل را آشکارا نقض می‌کند.

«یو میونگ هوان» وزیر خارجه کره جنوبی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «پرتاب موشک کره شمالی ناقض قطعنامه 1718 سازمان ملل است که پس از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی در سال دو هزار و شش به تصویب رسید و این کشور را از آزمایش موشک ‌‌های بالستیک منع می‌کند».

این مقام کره جنوبی تاکید کرد: «پرتاب موشک کره شمالی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را آشکارا نقض می‌کند و بدون توجه به ادعا‌‌های کره شمالی، این اقدامی تحریک‌آمیز است که صلح و ثبات را در شبه جزیره کره و شمال شرقی آسیا تهدید می‌کند».

وی تصریح کرد: «دولت کره جنوبی نگرانی جدی خود را از اقدام کره شمالی، به رغم درخواست دولت‌های کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، چین و روسیه برای لغو طرح پرتاب موشک، ابراز می‌دارد».

وزیر خارجه کره جنوبی می‌افزاید: «دولت این کشور در عین اتخاذ هر گونه اقدام ضروری به منظور خنثی کردن اقدامات تحریک آمیز کره شمالی در اینده، اقدامات عینی متقابلی بر ضد پرتاب موشک این کشور از طریق رایزنی‌های نزدیک با سازمان ملل و کشور‌‌های مرتبط انجام خواهد داد».

وی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد. 

چین همه را به خویشتنداری فراخواند
چین که از متحدان نزدیک این کشور به شمار می‌رود و برای منصرف کردن پیونگ یانگ از پرتاب این موشک هیچ اقدامی انجام نداد، از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری کنند و از اقداماتی که باعث تشدید تنش در منطقه می‌شوند، خودداری نمایند.

«جیانگ یو» (Jiang Yu)، سخنگوی وزارت خارجه چین که در ابتدا واکنش این کشور به پرتاب موشک کره شمالی را به آینده موکول کرده بود، ساعتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از موضوع پرتاب موشک کره شمالی مطلع شده‌ایم و همچنین از واکنش‌‌های طرف‌‌های درگیر خبر داریم».

جیانگ یو در همین بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین منتشر شده اعلام کرد: «ما امیدواریم طرف‌‌های ذیربط به منظور مدیریت اوضاع به شیوه‌ای مناسب و برقراری صلح و ثبات در منطقه آرامش و خویشتن‌داری از خود نشان بدهند».

پکن بر خلاف سئول و توکیو با این اقدام کره شمالی با احتیاط زیادی برخورد می‌کند. مقامات چینی در سخنان خود از اصطلاح موشک کره شمالی استفاده نمی کردند، بلکه به جای آن اصطلاح پرتاب ماهواره را به کار می‌بردند.

چین نمی خواهد کره شمالی را به عنوان متحد خود ناراضی کند. به نظر می‌رسد مسئولان کره شمالی از شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای این اقدام خود بهره‌برداری کردند.

با وجود این، چین از طریق خبرگزاری رسمی خود تنها به انعکاس خبر‌‌های مربوط به پرتاب ماهواره اکتفا کرده است.

شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، در گزارشی از سئول جهت گیری یک خبر خبرگزاری یون‌هاپ کره جنوبی را ادامه داده است که در آن به جای شلیک موشک از پرتاب ماهواره خبر داده شده بود.

شین هوا همچنین بخشی از اعلام منابع دولتی ژاپن را که مربوط به وارد نیامدن خسارت می‌باشد، انعکاس داده است.

چین و کره شمالی در سال 1961 (‌1340) توافقنامه‌ای دفاعی امضا کردند.

چین ده‌ها هزار نیروی داوطلب را برای مبارزه در کنار نیرو‌‌های کره شمالی که قصد داشتند جنوب شبه جزیره کره را در سال 1950 تصرف کنند اعزام کرد.

پکن و پیونگ یانگ با داشتن بیش از 1400 کیلومتر مرز مشترک مناسبات تنگاتنگی دارند.

چین همچنین در مذاکرات بین‌المللی مربوط به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی که در سال 2003 آغاز شد نقش میانجی را ایفا کرد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که چپن از اعمال تحریم‌‌های شدید علیه کره شمالی در شورای امنیت و فشار بیشتر بر پیونگ یانگ جلوگیری خواهد کرد.

موضع چین بسیار به موضع روسیه نزدیک است. پکن با اعمالی تحریم‌‌های شدید بر کره شمالی موافقت نخواهد کرد. اما ممکن است با محکومیت این اقدام کره شمالی در شورای امنیت موافقت کند.

کره شمالی در گفتگو‌‌های شش جانبه آینده با توجه به این موفقیت خود، خواسته ‌‌های بیشتری را مطرح خواهد کرد.

به ویژه که دولت آمریکا به علت بحران مالی در شرایط خوبی قرار ندارد. چپن برای جلوگیری از پیامد‌‌های احتمالی این اقدام کره شمالی تلاش خواهد کرد.








بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین