کد خبر: ۸۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۵

زنان سیاه‌پوست در معرض خطر بیشتری برای سرطان سینه مهاجم هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زنان سیاه پوست سه برابر بیشتر از دیگر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان‌‌های سینه مهاجم قرار دارند.

به گزارش سرویس علم و فن‌اوری آفتاب، محققان علوم پزشکی اعلام کردند این نوع از سرطان سینه، بسیار کشنده است زیرا گیرنده‌‌های مخصوص برای هورمون‌‌های استروژن و پروژسترون ندارد و نمی‌توان به روش هورمونی آن‌ها را درمان کرد.

بر این اساس برای این دسته از بیماران سرطانی نمی‌توان از دارو‌هایی همچون تاموکسیفن و مهار کننده‌‌های آنزیم آروماتاز استفاده کرد.

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول‌‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌‌دهند و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌‌های سالم می‌‌شود. از اجتماع این سلول‌‌های سرطانی و تخریب سلول‌‌های بافت‌‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.

برخی از شکل‌‌های سرطان متاستاز (Metastasize) می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌‌های بدن، عمدتا از طریق خون و لنف، سرایت می‌کنند و تومور‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند.

بیش از یکصد نوع سرطان شناسایی شده است و این سرطان ‌ها در هر قسمتی از بدن می‌تواند تظاهر پیدا کنند.

مرگ ناشی از سرطان در سال 2005، 7 میلیون و 600 هزار نفر بوده است که 13 درصد از کل 58 میلیون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بیش از 70 درصد از تمام مرگ‌‌های ناشی از کانسر در کشور‌های کم درآمد یا با در آمد متوسط اتفاق می‌افتد.

پنج سرطان شایع و کشنده در مردان در سراسر جهان عبارتند از ریه، معده، کبد، کولورکتال و مری؛ در حالی‌که پنج سرطان شایع و کشنده در زنان به ترتیب عبارتند از سرطان سینه، ریه، معده، کولورکتال و دهانه رحم.

یک پنجم کل سرطان‌های سراسر جهان با یک عفونت مزمن، برای مثال ویروس پاپیلو‌مای انسانی (HPV) که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود و ویروس هپاتیت B (HBV)که باعث سرطان کبد می‌شود در ارتباط است.

یک سوم سرطان‌‌ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده و به اندازه کافی درمان شوند، قابل درمان می‌باشند.

درصورتیکه دانش فعلی در رابطه با کنترل درد و درمان نگهدارنده یک سرطان وجود دارد، باید نسبت به تسکین درد آن‌ها کمک شود. چهل درصد از سرطان‌‌ها عمدتاً به وسیله عدم مصرف دخانیات، داشتن تغذیه سالم، انجام فعالیت بدنی و پیشگیری از عفونت‌‌هایی که ممکن است منجر به سرطان شوند، قابل پیشگیری هستند.

بدخیم شدن یک سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از سلول‌‌ها به طور غیرقابل کنترل شروع به تکثیر کنند و یا بخش‌‌‌هایی که به طور طبیعی عهده‌ دار دفاع از بدن هستند مانند سیستم ایمنی بدن قادر به پیشگیری از تقسیم بی ‌رویه نباشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین