کد خبر: ۸۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۴۶

نتایج نخستین سفر عباس به عراقِ بدون صدام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که روز یکشنبه وارد عراق شده بود، در بغداد با مقامات ارشد عراق از جمله جلال طالبانی رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، طالبانی در کاخ ریاست جمهوری عراق با محمود عباس و هیئت همراه وی دیدار کرد. محمود عباس سپس با دیگر مقامات ارشد عراق از جمله نوری المالکی نخست وزیر این کشور دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و سایر مسائل مورد توجه دو طرف گفتگو کرد.

عباس پس از دیدار با طالبانی به خبرنگاران گفت: «با رئیس جمهور عراق در خصوص روابط دو جانبه و آینده روند صلح خاورمیانه و همچنین راه‌ها برای تعامل با دولت جدید اسرائیل گفتگو کردم».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور عراق گفت: «ما موضعی ثابت در برخورد با دولت جدید اسرائیل داریم و خواستار آن هستیم که این دولت، تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد و فعالیت‌های شهرک سازی را به منظور رسیدن به راه حلی سیاسی متوقف کند».

وی افزود:‌ «ما همچنین در خصوص چگونگی پرداختن به طرح صلح عربی که در سال دو هزار و دو پیشن‌هاد شد، گفتگو کردیم». عربستان این طرح صلح را ابتدا در سال 2002 میلادی در نشست سران اتحادیه عرب در بیروت پیشنهاد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز یکشنبه همچنین با طارق الهاشمی یکی از معاونان رئیس جمهور عراق دیدار کرد.

«دلیل القسوس» سفیر فلسطین در عراق گفت: «محمود عباس بخش زیادی از مذاکرات خود را با طالبانی و الهاشمی به موضوع فلسطینیان مقیم عراق اختصاص داد».

وی افزود: «در این مذاکرات همچنین درباره روابط دوجانبه و دو ملت و مسائل دیگر بحث و تبادل نظر شد».

یک منبع رسمی اعلام کرد سفر محمود عباس به بغداد از پیش اعلام شده اما تا امروز به تعویق افتاده بود. عباس قرار بود روز پنج شنبه گذشته به عراق سفر کند اما به علل نامشخصی این سفر به تعویق افتاد. این نخستین دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از هنگام سرنگونی صدام در سال 2003 میلادی و ورود نیرو‌های آمریکایی به بغداد است.

یاسر عرفات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از معدود سران عرب بود که از حمله صدام به کویت در سال 1990 حمایت کرد. عباس فوریه سال 2007 پس از آن که «جنایت» علیه آوارگان فلسطینی را در عراق محکوم کرد یک فرستاده به بغداد فرستاد.

پیش از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 حدود 34 هزار فلسطینی در این کشور اقامت داشتند اما این روز‌ها درباره وضع آن‌ها در این کشور مسائلی وجود دارد. سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در سپتامبر سال 2007 «بدرفتاری فاحش» با هزاران آواره فلسطینی را در عراق محکوم و درخواست کرد از آن‌ها حمایت شود.

یکی از اعضای پارلمان عراق در همین زمینه اظهار داشت که در سفر محمود عباس به بغداد موضوع فلسطینی‌های مقیم عراق و روابط فلسطین و عراق بررسی خواهد شد.

«کمال الساعدی» درباره سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عراق، گفت: «ما قطعا از این سفر استقبال می‌کنیم و به نظر من در این سفر دو پرونده اساسی یکی موضوع فلسطینی‌های مقیم عراق و دیگری روابط فلسطین و عراق بررسی خواهد شد».

وی درباره تاثیر این سفر بر اوضاع فلسطینی‌‌ها در عراق، اظهار داشت: «موضع دولت عراق در قبال فلسطینی‌ها ثابت است و تغییر نمی‌کند آن‌ها در عراق مهمان هستند و در عراق قانون حاکم است و به نظر من دولت عراق به این موضوع توجه دارد و نمی پذیرد که فلسطینی‌ها یا اعراب در خاک عراق مورد تعرض قرار گیرند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین