کد خبر: ۸۶۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷
در پی پرتاب ماهواره مخابراتی «یونها 2» توسط کره‌شمالی:

گفتگوی وزیر امور خارجه ژاپن با همتای کره‌ای خود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه ژاپن درباره موشک پرتاب شده کره‌شمالی با همتای کره‌ای خود گفتگو کرد. 

به گزارش خبرنگار آفتاب از توکیو، در ساعت 1:15 عصر روز یکشنبه 16 فروردین ماه بخش مطبوعات وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد: «وزیر امور خارجه ژاپن درباره موشک پرتاب شده توسط کره‌شمالی با همتای کره‌ای خود تلفنی گفتگو کرد».

در این دیدار هی.رو.فو.می نا.کا.سو.نه (Hirofumi Nakasone ) وزیر امور خارجه ژاپن ابراز تاسف شدید کشورش را از برخورد و تلاشهای کینه ورزانه کره‌شمالی نسبت به ژاپن به اطلاع همتایش رساند و در این باره گفت: «با وجود مخالفت‌های شدید دیگر کشورها از منصرف کردن کره‌شمالی برای پرتاب موشک به فضا، شوربختانه شاهد این بودیم که کره‌شمالی به این درخواست‌ها توجهی نکرده است و سرانجام موشک خود را به فضا پرتاب کرد».

وی در ادامه افزود: «این موضوع با بیانیه کشورهای عضو گروه شش ناسازگاری آشکاری دارد و تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه شمال‌شرقی آسیا به شمار می‌رود».

یو (Yu Myung-hwan) وزیر خارجه کره‌شمالی نیز در این دیدار تلفنی به بیان دیدگاههای مسئولین کشورش پرداخت و گفت: «یکی از دلایلی که کره‌شمالی خواستار پرتاب موشک به فضا هست شاخص‌هایی است که برای امنیت تردد هواپیماها و کشتی‌ها از سوی این کشور بایسته است و این موضوع پیش از این نیز به اطلاع سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مربوط رسیده بود».

گفتنی است خبرگزاری کره‌شمالی دیروز خبر داد که این کشور در ساعت 11 و 20 دقیقه 16 فروردین ماهواره مخابراتی «یونها 2» خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. در برابر این اقدام کره‌شمالی برخی از اعضای جامعه جهانی بی‌درنگ واکنش‌هایی را به این اقدام نشان دادند، از آن جمله یو میونگ‌هوان وزیر خارجه کره‌جنوبی در همین روز از پرتاب ماهواره کره‌شمالی ابراز تاسف و اعلام کرد: «کره جنوبی در حال بررسی اقدامات واکنشی با سازمان ملل و کشورهای مربوط است. وزارت خارجه روسیه نیز دو کشور ژاپن و کره‌شمالی را به خویشتن‌داری و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع شبه جزیره کره دعوت کرد».

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که آمریکا خواستار حل مساله شبه جزیزه کره در چارچوب گفتگوهای شش‌جانبه است. شورای امنیت عصر  یکشنبه 16 فروردین ماه قرار بود در نشستی اضطراری پرتاب ماهواره توسط کره‌شمالی را بررسی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین