کد خبر: ۸۶۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
علی‌رغم خواسته آمریکا، ژاپن، فرانسه و انگلیس

نشست شورای امنیت درباره کره شمالی بدون نتیجه پایان یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست فوق العاده شورای امنیت که شامگاه دیشب به وقت تهران برگزار شد، درباره چگونگی واکنش به اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره بدون نتیجه پایان یافت و مذاکرات در این باره به وقت دیگری موکول شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در این نشست سه ساعته برخی نمایندگان آمریکا، فرانسه و ژاپن از اعضای شورای امنیت با محکوم کردن پرتاب موشک کره شمالی آن را اقدامی تحریک آمیز دانستند و مجازات کره شمالی را در شورای امنیت خواستار شدند.

آمریکایی‌‌ها می‌گویند کره شمالی در پرتاب ماهواره خود به فضا از موشکی استفاده کرده که براساس قطعنامه های شورای امنیت اجازه ساخت آن را نداشته است.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مجازات کره شمالی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: «به نظر آمریکا صدور قطعنامه واکنشی مناسب به اقدام کره شمالی در پرتاب موشک به شمار می‌آید».

وی تصریح کرد: «ما همچنان به رایزنی‌هایمان با شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل و متحدانمان در بیرون از شورای امنیت که نگرانند ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم».

نماینده آمریکا درباره اختلاف آمریکا و متحدانش با روسیه و چین در این خصوص گفت: «اعضای شورای امنیت دیدگاه های مختلفی در این خصوص دارند، تقریبا همه نگرانند و اکنون وارد فرایندی شده‌ایم که به صورت خاص به بررسی چگونگی توصیف این نگرانی می‌پردازد».

نماینده فرانسه در سازمان ملل هم گفت: «دولت فرانسه پرتاب ماهواره کره شمالی محکوم می‌کند و باور ما این است که شورای امنیت باید به صورتی متحد واکنش نشان دهد و به صورت متفق آنچه را که روی داده است محکوم کند و به این نقض قوانین بین‌المللی و اقدام تحریک آمیز واکنش نشان دهد».

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا فرانسه از افزایش تحریم‌ها ضد کره شمالی حمایت می‌کند یا نه گفت: «من در شورا با همکاران خود دیدار می‌کنم تا درباره چگونگی واکنش قوی و یکپارچه در صورت امکان بحث کنیم».

نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز اقدام کره شمالی به پرتاب موشک را تهدیدی مستقیم علیه ژاپن دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش تحریم‌های کره شمالی گفت: «ما در رایزنی‌های خود درباره چگونگی واکنش به این اقدام بحث خواهیم کرد».

در این حال وزرای امور خارجه روسیه و چین بر ادامه گفتگو با کره شمالی برای حل تنش به وجود آمده در شبه جزیره کره تاکید کردند.

سفیر چین در شورای امنیت خواستار خویشتنداری و خودداری از اقدامات تنش آمیز در برابر کره شمالی شد.

«ژانگ یسوئی» درباره نشست اضطراری شورای امنیت گفت: «ما در این جلسه درباره این اقدام کره شمالی و نگرانی کشورها صحبت کردیم و موضع ما این است که همه کشورها خویشتن‌داری و از هرگونه اقدامی که ممکن است به افزایش تنش‌ها منجر شود، خودداری کنند».

وی افزود: «ما به برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا و فرآیند مذاکرات شش جانبه متعهد هستیم و موضع ما همچنان در شورای امنیت این است که هرگونه اقدامی باید محتاطانه و متناسب باشد».

در این حال مقامات کره شمالی استفاده صلح آمیز ازفضا را حق طبیعی مردم کشورشان دانستند وتاکید کردند این ماهواره نقشی تعیین کننده در ارتقا سطح علمی این کشور برای دستیابی به علوم فضایی خواهد داشت.

پس از چند روز جنجال کشورهای غربی، سرانجام کره شمالی بامداد یکشنبه موشک کوانگ میونگ سونگ دو را به فضا پرتاب کرد.

این اقدام کره شمالی، آمریکا و همپیمانانش را به شدت نگران کرده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین