کد خبر: ۸۶۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۰
اولین رویارویی موسوی با خبرنگاران؛

موسوی: به آزادی‌های قانون اساسی خواهم پرداخت

افراط و تفریط در سیاست خارجی به منافع ملی لطمه زده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین موسوی، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دقایقی پیش نخستین نشست مطبوعاتی خود را پس از سال‌ها با خبرنگاران آغاز کرد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حامیان موسوی، میرحسین موسوی در این نشست خبری که با حضور صدها نفر از خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن همایش‌های موسسه اطلاعات برگزار شد، با تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه و تبریک نوروز در مقدمه جلسه گفت: «انتخابات در کشور ما فرصتی است برای ملت از جهت نگاه کردن به آنچه گذشته و فرصتی است برای تجدید نظر درباره این تصمیمات بر اساس نقدی که نسبت به گذشته وجود دارد و نگاهی که به آینده می‌توان داشت».

وی افزود: «نگاه به گذشته و آینده متاثر از شرایط موجود جهانی و شرایط داخلی کشور نیز هست. جامعه ما ظرف چهارسال تغییراتی کرده و دگرگونی‌هاییی در همه فعالیت‌ها داشته‌ایم که همه این‌ها به اضافه حمایت‌هایی که از دستگاه‌های مختلف صورت گرفته در تصمیم‌گیری مردم می‌تواند موثر باشد». 

موسوی تاکید کرد، این تاثیر هنگامی است که با تکیه بر کرامت انسانی که از بزرگترین تجلی‌های آن در چارچوب انتخابات آزاد رقابتی و منصفانه ظهور می‌یابد وجود دارد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: «این جزء اساسی همه نهادها، ارگان‌ها و مطبوعات است که از یک انتخابات آزاد رقابتی و منصفانه پاسداری کنند».

وی درباره نقد وضع موجود گفت: «سال 68 که کار من در دولت تمام شد و در آن دوره تجدیدنظری در قانون اساسی صورت گرفت و نخست وزیر حذف شد بنده نه تنها در آن مقطع بلکه پیش از آن هم فکر می‌کردم ما انقلاب کردیم که افراد در یک پست همیشگی و جاودانی نباشد. طبیعی بود قواعدی را طراحی کرده بودیم که بر اساس آن امید داشتیم که با رعایت این قوانین سلیقه‌های گوناگونی به صحنه بیاید و من معتقد بودم اگر قوانین رعایت شوند سیاست‌های مختلف اعم از راست و چپ و ... فرع می‌باشد چرا که یک نظام در این چارچوب می‌توانست شکل بگیرد و می‌تواند به اهداف خود نایل شود».

وی افزود: «وقتی آقایان هاشمی و خاتمی تشریف آوردند این نگرانی در وجودم نبود که آیا کسی از جناح راست یا چپ روی کار خواهد آمد گرچه ممکن بود خودم گرایشی سیاسی داشته باشم اصل را بر این می‌دانستم که نظام حفظ شود و قواعد رعایت شود به گونه‌ای که کشور به جلو رفت. اگر کسی می‌آمد و افراطی می‌کرد دولت بعدی این افراط‌ها را تعدیل می‌کرد».

وی ادامه داد: «در جریان انتخابات نهم هم همین شرایط حاکم بود و افراد شایسته‌ای حضور داشتند و اعتماد به مردم وجود داشت. اما وقتی از 7 ماه پیش از من سوال می‌شد که شرکت می‌کنم یا نه بر خلاف دفعات قبل جواب نه ندادم چرا که آنچه به تدریج در دوره جدید مرا به تصمیم گیری وادار کرد این بود که احساس کردم این قواعد در حال برهم خوردن است و این انگیزه من برای حضور در این انتخابات بود و این مساله در یک یا دو ماه گذشته در من شکل نگرفته است و از ماه‌ها پیش در این فکر بودم».

وی در مورد دلایل حضورش در انتخابات، گفت: «یکی از مهمترین این دلایل مساله قانون گریزی است. من معتقدم اجرای قانون هر چند در شکل صوری آن قدم اول برای هر برنامه و سیاستگذاری درست و حفظ کرامت انسانی و حفظ منافع ملی است. وقتی قانون گریزی نه یک بار بلکه به دفعات به رویه تبدیل شود باید درباره نظام احساس خطر کنیم».

موسوی با بیان اینکه من با انگیزه‌های قانون گریزی کاری ندارم تاکید کرد: «هیچ مساله‌ای و اولویتی بالاتر از رعایت قانون وجود ندارد».

وی دومین دلیل حضور را بر هم خوردن ساختارها در سیستم تصمیم‌گیری عنوان کرد و افزود: «بر هم زدن ساختار‌ها امکان تصمیم گیری‌های عقلانی را از بین می‌برد و امکان تصمیم گیری درست در شرایط پیچیده داخلی و جهانی را از ما می‌گیرد ما را به قهقرا می‌برد». 

موسوی سومین دلیل کاندیداتوری در این دوره را عدم شفافیت گردش اطلاعات در کشور عنوان کرد و گفت: «من به کرات مواجه شدم که ملت ما، کشور ما، جوانان ما و ایران ما با آمار و اطلاعات متفاوتی مواجه‌اند که امکان یافتن حقیقت را در این میان ندارند در شرایط مبهم که امکان گردش اطلاعات درست وجود ندارد باید گفت که در واقع یکی از اساسی‌ترین حقوق ملت سلب شده است».

وی افراط و تفریط را نگرانی دیگری دانست که از دلایل کاندیداتوری او بوده است و ادامه داد: «افراط و تفریط در کارها هزینه گزافی دارد به طوری که تفریط ما را به جایی می‌کشاند که بحث دوستداری ملت اسراییل را مطرح می‌کنیم و از سوی دیگر در جاهایی آنچنان غرب ستیزی در شعارهای ما اوج می‌گیرد که برای جبران آن به فرستادن پیام‌ها و نامه‌های بی حاصل می‌پردازیم و شبیه آن را در مسایل اقتصادی هم داریم».

موسوی ادامه داد: «مهمتر از آن نحوه برخورد ما با سرمایه اجتماعی. این سرمایه عزت و کرامت ملت ماست که بر اساس آن انقلاب پیروز شد و دوام یافت و ادامه دارد اگر شبهه به وجود بیاید که به این عزت نفس با دادن پول، صدقه و گونی سیب زمینی لطمه می‌زنیم و مردم را تحقیر می‌کنیم نمی‌توانیم امید داشته باشم که عزت نفس ملتمان را برای روزهای سخت ذخیره کنیم و نگاه داریم». 

وی تاکید کرد: «در این زمینه شبهاتی هست و نشان می‌دهد در این زمینه خوب عمل نکردیم چرا که اگر لازم است به مردم کمک شود این کمک حق مردم است و نباید انتظار محبت ویژه ای از آنها داشته باشیم. اگر قرار است کاری انجام دهیم باید نهادینه شود و مشخص شود این کار مطابق کدام قانون انحام شده او نبود این ساز و کار را از نشانه های سرنوشتی دانست که امروز در مورد لایحه ای مانند تحول اقتصادی وجود دارد».

موسوی با بیان برنامه‌های آتی خود در صورت پیروزی در انتخابات افزود: «بنده تصمیم دارم در صورت انتخاب در اولین قدم آسیبی که به دستگاه‌های تصمیم‌گیری رسیده جبران کنم گرچه برخی خسارت‌ها آثار دامنه داری دارند». 

وی ادامه داد: «بنده تصمیم دارم فضای آزادی گردش اطلاعات را فراهم کنم که این حق مردم و وسیله‌ای برای مقابله با فساد است». 

موسوی اظهار کرد: «در صورت انتخاب شدن قصد دارم بر عزت نفس و کرامت مردم در همه برنامه‌ها تکیه کنم و صادقانه به آنها برای پیشرد برنامه‌ها اعتماد داشته باشم و برای ایجاد ثبات تلاش خواهم کرد».

موسوی در بیان شرایط موجود گفت: «در این سال‌ها بسیار لغزان بودیم و دایم سیاست‌هایمان در حال تغییر بوده و بسیاری از ضایعات امروز مخصوصا اقتصادی در این رابطه است».

موسوی ادامه داد: «بنده سعی خواهم کرد به آزادی‌های مصرح در قانون اساسی بپردازم و این را برای بقای نظام خودمان حیاتی می‌دانم». 

وی افزود: «در جهت آزادی بیان و عقیده، آزادی مطبوعات و آزادی در نشر کتاب‌ها در چارچوب قوانین موجود، اگرچه به آن قانون اعتقاد نداشته باشیم تلاش می‌کنیم و اگر بخواهیم تغییری ایجاد کنیم آن را از راه قانونی انجام دهیم».

وی ادامه داد: «من از منابع کم‌یاب در جهت اهداف راهبردی استفاده خواهم کرد». 

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری درباره سال الگوی مصرف و اصلاح آن گفت: «یکی از مهمترین اقدامات، اصلاح الگوی مصرف منابع کم یابی است که در دست دولت قرار دارد مخصوصا منابع کمیابی مانند ارز بودجه و ...».
 
وی پرداختن به یک سیاست خارجی فعال برای نیل به اهدافی که بر اساس منافع ملی ما تعریف شده با پایبندی به اصول و حرکتی که منجر به تنش زدایی شود درباره کشورهایی که دوست دارند با ما رفاقت و همکاری داشته باشند را یکی دیگر از برنامه‌های خود در زمینه سیاست خارجی دانست و تصریح کرد: «افراط و تفریط‌ها در این زمینه به ما لطمه زده و باید تلاش زیادی کنیم که اعتمادی را که در سطح جهانی از دست دادیم دوباره ایجاد کنیم و ایجاد این اعتماد به نفع مصالح داخلی ما و منافع ملی ما در سطح جهانی است».

گفتنی است پس از ارائه سخنرانی میرحسین موسوی،‌ خبرنگاران سوالات خود را آغاز کرده‌اند که اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
0
0
درباره سيب زميني كه شعار تبليغات است لطفا با دقت صحبت كنيد اگر اطلاع داشتيد كه چرا سيب زميني رايگان توزيع شد انگاه ازگفته هاي خود اگر با ايمان بوديد توبه مي كرديد واي برشما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۸
0
0
اين اقاي مير حسين تون كه چيزي از خودش نداره وهمه حر فهاو بر نامه هاي دكتر احمدي نژاد رو واكس مي زنه تا بود طرح سفر هاي استاني رييس جمهور محبوبمون ازنظر شما اصلاح طلب ها كار خوبي نبود حالا چي شده اقاي موسوي براي جمع اوري راي از اين تصميمها داره سياست خارجي دولت كه به تعبير مقام عظماي ولايت سياست عزت مدارانه است چگونه به خودش جرات داده بگه تنش زا در ضمن يه نصيحتم به موسوي دارم بازيچه دست اقاي رفسنجاني نشو
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین