کد خبر: ۸۶۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳

آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران نماند

سرمقاله نیویورک تایمز
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: هفته گذشته رویکرد محتاطانه اوباما نسبت به ایران گام‌هایی به جلو برداشت. در کنفرانس بین‌المللی افغانستان، «ریچارد هالبروک» یکی از دیپلمات‌های ارشد رئیس‌جمهور آمریکا گفتگوی کوتاهی با همتای ایرانی خود داشت. در همین زمان، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز خبر داد کشورش در نامه‌ای به دولت ایران خواهان آزادی سه آمریکایی زندانی در این کشور شده است. (معمولاً واشنگتن چنین تماس‌هایی را از طریق طرف‌های ثالث پی می‌گرفت).

پس از 30 سال قطع روابط دو کشور، ما با قاطعیت از لحن سازنده و تلاش‌های اوباما برای مذاکره با حکومت تحت رهبری روحانیون ایران حمایت می‌کنیم اما اطمینان نداریم که این رویکرد فزاینده به ظاهر بی‌برنامه بهترین اقدام ممکن باشد.

وقتی بحث بر سر چالش‌های بنیادین از قبیل تأسیسات هسته‌ای ایران و توانایی‌های فنی روزافزون این کشور در این زمینه باشد، توپ در زمین ایران است. حتی زمانی که دولت بوش از روی بی‌میلی با همراهی اروپا، روسیه و چین معامله‌ای را به ایران پیشنهاد داد (مشوق‌های اقتصادی و سیاسی در صورت توقف تولید سوخت هسته‌ای و تحریم در صورت امتناع از این کار)، دولت ایران با لجاجت به افزایش توانایی خود در تولید سوخت هسته‌ای پرداخت. این کشور آشکارا از دو دستگی بین‌المللی بهره جست تا خطر تحریم‌های گسترده را از خود دور سازد.

اکنون تغییری که ایجاد شده این است که اوباما به تلاشی جدی برای یافتن زمینه‌های مشترک با ایران در افغانستان و عراق دست زده و طرح دولت بوش را برای تغییر رژیم ایران کنار گذاشته است.

تصمیم دولت آمریکا در مورد دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس افغانستان اقدام هوشمندانه‌ای بود. این موضوع که ایران پیشنهاد همراهی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در افغانستان ارائه نمود مایه امیدواری است. امیدوارکننده‌تر هم خواهد بود اگر ایران تعهد دهد که دست از حمایت از طالبان برخواهد داشت. 

شواهد حاکی از این موضوع است که مردم ایران اشتیاق زیادی برای برقراری رابطه دارند اما به نظر می‌رسد مقامات این کشور که مدت‌ها است از عباراتی نظیری «شیطان بزرگ» برای توجیه ناکامی‌ها و شکست سیاست‌های خود استفاده می‌کنند، در بهترین حالت مردد باشند. مسئولین ایرانی تلاش فراوانی به خرج دادند تا ملاقات با «هالبروک» را بی‌اهمیت جلوه دهند و همچنین تغییر رویکرد از سوی اوباما را بسیار مختصر معرفی نموده و رد می‌کنند.

انتخابات ایران در ماه ژوئن برگزار می‌شود و ممکن است عده‌ای معتقد باشند که باید تا پس از انتخابات صبر کنیم ولی ما معتقدیم که رویکردهای ظریف و حساس ایران تغییر چندانی نخواهد کرد.

اوباما به زودی ناچار است تصمیم بگیرد که آیا خواهان تغییر عمده‌ای در رویکردها نسبت به ایران همچون افتتاح یک دفتر حفظ منافع در ایران یا فرستادن وزیر امور خارجه‌اش به این کشور هست یا خیر. این اقدام، رهبران ایران را وادار می‌سازد که تصمیمی اتخاذ کنند و در ذهن ایرانیان و سایرین جای شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد.

«رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا عنوان کرده که ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک نیست و تا ساخت آن یک سال یا بیشتر فاصله دارد اما اسرائیل پیش‌بینی کرده است که ایران تا پایان سال جاری میلادی سوخت کافی برای تولید سلاح خواهد داشت. در هر صورت، زمان‌سنج دارد به حرکت خود ادامه می‌دهد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین