کد خبر: ۸۶۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۲۸

کاهش حکم زندان خبرنگار کفش‌پران به یک سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز سه‌شنبه عالی‌ترین دادگاه عراق، حکم خبرنگار عراقی را که کفش‌هایش را به سمت جورج بوش پرتاب کرد، از سه سال به یک سال زندان کاهش داد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، این تصمیم بدان دلیل گرفته شده که خبرنگار مورد نظر هیچ‌گونه سابقه‌ جنایی قبلی نداشته است.

این تصمیم هم‌زمان با اولین حضور رسمی باراک اوباما در عراق به عنوان رییس‌جمهور اتخاذ شده است.

«منتظر الزیدی» پس از آن‌که به اتهام «حمله» به یک رهبر خارجی گناهکار شناخته نشد، در ماه مارس به سه سال حبس محکوم شد. او اقدامش را به عنوان یک «عکس العمل طبیعی به اشغال عراق» توصیف کرد. 

اقدام این خبرنگار 30 ساله در هنگام آخرین بازدید جورج بوش از عراق، او را به یک قهرمان مردمی در دنیای عرب تبدیل کرد، جایی که علیه رییس‌جمهور سابق ایالات متحده به دلیل اشغال عراق در سال 2003، ناسزاهای زیادی گفته می‌شود.

وکیلان مدافع «الزیدی» بارها گفته‌اند که اقدام او نوعی ابراز آزادی بود و نه یک جنایت! وکیلش روز سه‌شنبه گفت که او باید به سرعت آزاد شود.

وکیل مدافع ارشد «الزیدی» در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار می‌دارد: «ما فکر می‌‌کنیم او حتی یک روز هم نباید زندانی شود و این کار شایسته‌ی او نیست. کاری که او انجام داده است در طبقه‌بندی آزادی بیان جای می‌‌گیرد و او قصد داشت تا احساسات خود بر ضد اشغال را بروز دهد».

یکی دیگر از وکیلان «الزیدی» از تصمیم دادگاه استقبال کرد و گفت دادگاه در برابر فشارهای دولت تسلیم نشد و «استقلال و درستی دستگاه قضایی عراق» را منعکس کرد.

اما نخست وزیر، نوری المالکی، همدردی کمی نسبت به خبرنگار از خود نشان داده و گفته است این اتفاق چیزی فراتر از توهین بود. نخست وزیر این اقدام را حمله به یک رهبر مهمان توصیف کرده است.

«الزیدی» از زمانی که در دسامبر 2008، کفش‌هایش را در جریان کنفرانس خبری مشترک جورج بوش با نوری المالکی به سمت او پرتاب کرد، در بازداشت به سر می‌برد.

در حالی که قرار است «الزیدی» در دسامبر 2009 از زندان رهایی یابد، او حتی ممکن است در 5 ماه آینده به دلیل رفتار خوب آزاد شود.

این خبر برای خانواده‌ او شگفت‌آور بوده است و ‌آن‌ها این اتفاق را «یک پیروزی برای مردم عراق» می‌دانند.

برادر «الزیدی» به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس چنین گفته است: «ما انتظار نداشتیم که برادرم زودتر از سه سال آزاد شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین