کد خبر: ۸۶۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱

عبدی: خاتمی رفتارش را به چیزی وصل كرد كه نمی‌دانست چه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عباس عبدی گفت: «در حال حاضر نگرانی از وضع موجود اشتراک همه جریانات سیاسی به ویژه اصلاح‌طلبان است و شاید حضور بسیاری از دوستان در انتخابات به دلیل همین وجه سلبی است كه می‌خواهند بهبودی در شرایط صورت گیرد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه خبری حزب اعتماد ملی، عبدی كه به نمایندگی از ستاد مهدی كروبی در گردهمایی مشترك روسای ستاد 88 سخن می‌گفت، تصریح كرد: «نگرانی از شرایط موجود می‌تواند انگیزه‌ای برای شركت در انتخابات باشد اما قابل دفاع و قابل موجه بودن امری جداگانه است و ربطی به انگیزه ندارد. پس به نظر می‌رسد فارغ از این مسائل، حضور در انتخابات و حمایت از یك كاندیدا احتیاج به تحلیل دارد».

وی خطاب به جوانان ستاد 88، افزود: «مجموعه شما جوان است و شما نمی‌توانید 2 شكست را تحمل كنید. پس دلیلی ندارد كه گام بعدی خود را هم بر همان اساسی بردارید كه گام قبلی را برداشته بودید. البته این به معنی این نیست كه گام شما غلط است بلكه به این معنی است كه تحلیل ندارد».

عبدی یادآور شد: «به نظر من نقطه اشتباه انتخابات رفتن به سمت كسی است كه صرفا رأی دارد. در حالی كه این انتخابات بین مرگ و زندگی است و آخریش هم مرگ سیاسی را در پی دارد. در كشور ما اگر فكر كنند كسی 100 درصد رأی آور است كاری می‌كنند كه آن فرد از ابتدا كله پا شود».

وی ادامه داد: «من هم به اندازه شما متوجه خرابی اوضاع هستم اما ما هرجا كه هدف را پیروزی صرف گذاشتیم بدون تردید شكست خورده‌ایم. مثلا در انتخابات سال 76 هدف ما رأی نبود بلكه می‌خواستیم بر اساس درک خود از وضعیت به حكومت نشان دهیم كه چه می‌خواهیم. در آن زمان حتی یک نفر هم به ذهنش نمی‌آمد كه خاتمی رأی بیاورد بلكه این حركت را گامی برای آینده می‌دانستیم».

عضو ستاد انتخاباتی مهدی كروبی خاطرنشان كرد: «این ایده كه به دنبال كسی برویم كه رأی دارد، خطای فاحش است و ضررهای زیادی را برای ما در پی دارد چرا كه در حقیقت بازی وجود ندارد و ما باید اول بازی را درست كنیم».

وی اضافه كرد: «اگر حكومت می‌تواند با همین وضعیت، اهدافش را ادامه دهد و جلو برود ما هم می‌پذیریم و به خانه‌هایمان می‌رویم. اما اینطور نیست و من یقین دارم كه حكومت به بن بست می‌رسد. در حالی كه اگر این یقین وجود نداشت مبارزه سیاسی كار احمقانه‌ای به نظر می‌آمد. البته كاری كه اصلاح طلبان می‌تواند بكنند جلوگیری از به بن بست رسیدن سیستم نیست بلكه گذاشتن یک بدیل كم هزینه است».

عبدی اظهار داشت: «سوال اینجاست كه چطور می‌شود راهی وجود داشته باشد كه به صورت مسالمت‌آمیز از بن بست بیرون بیاییم؟ به نظر می‌رسد كه نهادینه شدن انتخابات بهترین راه است و باید بتوانیم سیستم انتخابات را تقویت كنیم. به نظر من مهمترین مسأله در این باره تقلب است و باید جلوی آن ایستاد».

وی گفت: «هدف دوم كه ما برای خود انتخاب می‌كنیم ورزیدگی سیاسی است زیرا اگر ما كنش سیاسی داشته باشیم اما فعالیت سیاسی نكنیم موفق نخواهیم شد. در كنار این مسأله باید سطح بازی را بالا ببریم. باید شعار بدهیم تا سطح مطالبات بالا برود، البته منظور من این نیست كه از راه بالا بردن مطالبه رأی بیاوریم».

عضو مؤسس حزب مشاركت در ادامه اعتمادسازی درون اصلاح‌طلبان را از دیگر اهداف مورد نظر در انتخابات عنوان كرد و افزود: «من معتقدم شرایط باید به نحوی فراهم شود كه بتواند تحول اصلاح‌طلبانه را فراهم كند. شرط لازم این است كه در بین اصلاحات وفاق نسبی ایجاد شود و این انتخابات بهترین فرصت برای این كار است».

وی تأكید كرد: «به نظر من اگر در این انتخابات مسیری طی كنیم كه براساس آن در 22 خرداد فارغ از اینكه چه كسی رأی می‌آورد، اتحادی پیدا كنیم، اثر اصلاح‌طلبانه آن برای اصلاح سیستم بیشتر است. شجاعت و شهامت سیاسی در این است كه اول به خود بنگریم و این یک مسأله كلیدی است».

عبدی افزود: «هدف چهارم و آخرین هدف ما باید رأی آوردن باشد. این هرمی است كه برخی آن را وارونه كرده‌اند. اصرار به وحدت و یكی شدن نامزدها اولین اشتباهی است كه در این جا صورت می‌گیرد. به نظر من پیش از همه وحدت در بخش اجتماعی باید صورت گیرد. اما متأسفانه به جای این، از اینجا وارد می‌شویم كه یكی به نفع دیگری كنار برود».

وی ادامه داد: «در حالیكه هركس باید شعار و مطالبات خود را بگوید. در آن صورت اگر یكی از كاندیداها ببیند كه وحدت اجتماعی پشت سر یک نفر شكل گرفته طبعا كنار می‌رود. اما مسأله مهم این است كه 2 ستاد مراقب باشند كوچكترین اختلافی بوجود نیاید».

عبدی خطاب به جوانان ستاد 88 گفت: «حمایت از یكی از 2 كاندیدا برای شما اشتباه است، زیرا یک بار این كار را كرده‌اید. بگذارید رقابت سیاسی صورت گیرد و سطح این دو كاندیدا بالا بیاید شما اشتباه آقای خاتمی را مرتكب نشوید كه رفتارش را به چیزی وصل كرد كه نمی‌دانست چه می‌شود».

وی تصریح كرد: «برای من فرقی نمی‌كند كه در 22 خرداد چه كسی برنده شود، هدف من چیز دیگری است و اگر پیروزی هم اتفاق افتاد كه عالی می‌شود. اما اگر به دنبال سه هدف نهادینه كردن انتخابات، ورزیدگی سیاسی و اعتمادسازی بین اصلاح‌طلبان بودیم، هدف پیروزی هم حاصل می‌شود».

عضو ستاد مهدی كروبی در ادامه اظهار كرد: «برای ما بالا رفتن پتانسیل و درک سیاسی باید مهم باشد. البته اگر اینجا آمریكا بود و ما انتخابات در پی داشتیم، قواعد آن هم مشخص بود و معلوم است در این شرایط هركسی كه می‌آید باید به دنبال پیروزی بود. اما اینجا مسائل دیگری هم هستند كه اهمیت دارند».

عباس عبدی با اشاره به همكاری خود با ستاد انتخاباتی مهدی كروبی، گفت: «من در جلسات ستاد كروبی و برنامه‌ریزی‌ها شركت می‌كنم، نه اینكه به عده‌ای بگویم به كروبی رأی دهید چرا كه این خدمت نیست و كاندیدا باید در جریان انتخابات روی پای خود بایستد و ساخته شود».

وی افزود: «آقای موسوی به لحاظ زمانی دیر وارد عرصه انتخابات شد، نه به این دلیل كه پس از آمدن آقای خاتمی اعلام كاندیداتوری كرد بلكه فكر می‌كرد زمان دارد. در حالی كه همین حالا 2 ماه به انتخابات مانده و انتخابات گرم نشده است».

وی گفت: «معتقدم تقلب در انتخابات باید از خلال مشاركت حل شود. این ربطی به تعداد آراء ندارد كه عده‌ای می‌گویند افراد زیادی باید در انتخابات شركت كنند كه تقلب اثر نداشته باشد. زیرا حتی یک رأی هم نباید تقلب شود».

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به سه شعار احیای برنامه‌ریزی، درآمدهای نفتی و حقوق شهروندی كه از سوی مهدی كروبی عنوان شده، این‌ها را كلیدی‌تربن شعارها عنوان كرد و افزود: «شاید برخی بگویند این شعارها افراطی است در حالی كه من معتقدم باید بیش از اینها شعار داد».

عبدی افزود: «به نظر من در سیر انتخابات، تنها یک هفته و 10 روز آخر باید به رأی فكر كرد. آن هم به معنی این نیست كه بگوییم یكی به نفع دیگری كنار برود. این از اشتباهات تحلیلی انتخابات پیشین است. آن تنوع به خاطر تنوع گرایشات اجتماعی بود و گرایش غالبی وجود نداشت. همانطور كه گفته شد در دور اول اكثریت آراء با اصلاح‌طلبان است اما زمانی كه انتخابات به مرحله‌ی دوم كشیده شد رأی‌ها هم كنار رفت. البته اگر كاندیدایی رأی كمتری از دیگری داشت و دید كه در صورت كنار رفتن رأی او به سبد دیگری می‌ریزد، كنار رفتن عاقلانه است».

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یكی از حاضران نیز، گفت: «تردیدی نیست كه ما باید برای پیروزی تلاش كنیم اما اختلاف اینجاست كه پیروزی را هدف اصلی قرار دهیم. زیرا متغیرهای انتخابات دست ما نیست پس ما سه هدف اول را در نظر می‌گیریم و طبعا اگر پیروزی هم اضافه شد برایمان بهتر است».

عضو ستاد انتخاباتی مهدی كروبی در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار كرد: «در سیاست همیشه بین خوب و بد قرار نداریم بلكه گاهی بین بد و بدتر قرار می‌گیریم كه آثار منفی بد نسبت به بدتر كمتر است. البته بهترین حالت برای ما این بود كه از پاییز مشخص می‌شد كاندیدای اصلاح‌طلبان كیست».

عبدی در پایان توضیح موضع خود در خصوص انتخابات نیز یادآور شد: «ما به آن معنا انتخاباتی نداریم كه در آن پیروز شویم. پیروزی ما در تثبیت و شكل دادن این بازی است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین