کد خبر: ۸۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۸
دبیر‌کل حزب‌الله لبنان می‌گوید فرد دستگیر شده در مصر عضو این جنبش است

نصرالله: ارتباط با ایران برای ما افتخار است

اگر یاری فلسطینی‌ها جنایت است، به آن اعتراف می‌کنم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: «برخی طرفها در جهان عرب وجود دارند که برای نزدیک شدن به آمریکا و اسرائیل، با مقاومت خصومت می‌ورزند».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، سید حسن نصرالله شامگاه جمعه گفت: «بسیار مایل بودیم که به مسائل مربوط به انتخابات داخلی لبنان و دیدگاه‌های سیاسی و برنامه‌های حزب‌الله در آن بپردازیم اما مسأله‌ای که این روزها پیش آمده است و ما به آن به شیوه متفاوت نگاه می‌کنیم، اتهام‌هایی است که مقامات مصری علیه حزب‌الله و علیه شخص بنده مطرح کردند و دریافتیم که این مسأله مهمتر از آن است که با یک بیانیه مطبوعاتی پاسخ داده شود امری که لازم شد شخصا به آن بپردازم به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا سخن امشب به این مسأله معطوف شود و در عین حال به سبب این اتهام‌ها و پیش از آن برخی اشاره‌هایی که از سوی برخی کشورهای عربی مطرح شده بود مناسب خواهد بود تا به شرح و خلاصه‌ای از دیدگاه حزب‌الله و سیاست آن در برابر جهان عربی، رژیم‌های عربی، ملت عربی و جنبش‌های موجود در جهان عرب پرداخته شود».

وی افزود: «امیدوارم که این دیدگاه جدی گرفته شود. این سیاست همان چیزی است که به آن پایبندیم و همان دیدگاهی است که به آن باور داریم و من در بازگویی آن بسیار شفاف خواهم بود و امیدوارم که بررسی و محاکمه یا پرداختن به هر خبر و اتهامی که در هر جایی صادر می‌شود بر اساس این دیدگاه باشد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «بی مقدمه به مسأله مربوط به اتهام‌های صادر شده از سوی مقامات مصری علیه من و حزب‌الله می‌پردازم. ابتدا درباره تحولات و مسائل مربوط به آن و دوم درباره اتهام و سوم نیز به تحلیل آن خواهم پرداخت».

وی افزود: «درباره تحولات و حوادث مربوط در این باره باید بگویم که در تاریخ نوزدهم نوامبر 2008 نیروهای مصری یک شهروند لبنانی را بازداشت کردند. رسانه‌ها اعلام کردند که این شهروند لبنانی و دیگران نیز مصری و فلسطینی هستند که به اتهام انتقال سلاح و تجهیزات جنگی به نوار غزه از طریق مصر بازداشت شدند. برخی رسانه‌ها همچنین اعلام کردند شهروند لبنانی وابسته به حزب‌الله است. مسائل تا این اندازه باقی ماند و ما درباره این مسأله اظهار نظر نکردیم و مسأله را از طریق خانواده فرد بازداشت شده و ابزارهای قانونی پیگیری کردیم».

نصرالله یادآور شد: «تقریباً پس از یک ماه یا کمی بیشتر از آن، دشمن صهیونیستی جنگ همه جانبه‌ای را علیه غزه آغاز کرد و همگان از حوادثی که در این جنگ روی داد و موضع مصر درقبال آن و موضع حزب‌الله باخبرند».

وی با اشاره به این‌که "موضع حزب‌الله درباره جنگ غزه شفاف و درجهت واجب بودن گشایش گذرگاه رفح و رفع محاصره علیه ملت فلسطین و مقاومت آن در غزه بود"، افزود: «در ابتدا از مقامات مصری خواستیم که به این اقدام بپردازند و زمانی که از آن خودداری کردند کمترین وظیفه این بود همه کسانی که غزه را محاصره کرده و درها و گذرگاه‌ها را به روی آن بسته‌اند، محکوم شوند. در آن هنگام موضع من مشخص بود».

نصرالله گفت: «پس از موضعگیری من در این باره، در مصر و با هدایت قدرت حاکم و اطلاعات این کشور حمله سیاسی و رسانه‌ای بسیار شدیدی علیه شخص بنده و حزب‌الله آغاز شد و بسیار زیاد سخن گفتند و من را متهم به مزدور ایران بودن و چیزهای زیاد دیگری کردند اما، ما آنرا صرفاً واکنش قلمداد و در واقع درک کردیم».

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این‌که "این بهای سنگینی برای موضعگیری ما در قبال غزه بود و البته آماده انجام بیش از اینها برای غزه بودیم"، خاطرنشان کرد: «مسأله قابل توجه حجم حملات رسانه‌ای و سیاسی با مدیریت قدرت حاکم مصر علیه حزب‌الله و برادران ما در حماس و دیگر گروه‌های مقاومت بود اما این حملات علیه حزب‌الله بسیار شدید بود در حالی که بیانیه‌های زیادی در این باره از سوی طرفهای زیادی در جهان عرب و اسلام صادر شد که هم اکنون نیز در اینترنت موجود است و من نیز در این باره بیانیه داشتم اما شگفتی از این است که بیانیه‌های دیگران با ذکر اسامی و امضا از سوی نزدیک به دویست اندیشمند و پژوهشگر مسلمان سنی مذهب صادر شد که در آن نظام مصر را محکوم کردند و حتی رئیس جمهوری این کشور را به عنوان مرتد و مرتکب خیانت بزرگ محاکمه کردند در حالی که من نه از ارتداد و نه خیانت سخن گفتم و خود را چنین نمی دانم که کسی را به این شیوه محاکمه کنم، با این وجود واکنش تندی از سوی مقامات مصری در قبال همه این بیانیه‌ها و مواضع شاهد نبودیم اما واکنش آنها با موضع حزب‌الله در این باره به گونه‌ای دیگر بود و من دلیل آن را نیز می‌دانم چرا که مسأله حزب‌الله یک مسأله اندیشمند دینی یا طلبه علوم دینی یا یک گروه سیاسی نبود بلکه موضوع حزب‌الله موضوع مقاومت بود و برخی طرف‌ها در جهان عرب هستند که زمانی علیه جنبشهای مقاومت خصومت و دشمنی می‌ورزند این عمل سبب نزدیکی آنان به آمریکا و تقویت دوستی آنها با اسرائیل می‌شود، به همین دلیل من تفاوت در این مسأله را درک می‌کنم که مسئله موضع گیری در برابر حزب‌الله با موضع گیری در برابر شخصیتها و اندیشمندان و فعالان سیاسی متفاوت باشد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: «با توجه به شرایط کنونی و تحولات جهانی و افزایش خطر رژیم صهیونیستی برای همه کشورهای منطقه، انتظار می‌رفت مصر به همراه دیگر کشورهای عربی و اسلامی تلاش کند اما متاسفانه مانند گذشته علیه جنبشهای مقاومت ازجمله حزب‌الله گام بر می‌دارد».

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود افزود: «پس از پایان جنگ غزه فضای کلی آرام و آشتی میان کشورهای عربی با یکدیگر آغاز شد که ما نیز از آن استقبال، پشتیبانی و آرزوی موفقیت برای آن کردیم تا اینکه دو روز پیش دادستانی کل مصر با صدور بیانیه‌ای برخی اتهام‌هایی را مطرح کرد که از رسانه‌ها با خبر شدیم».

وی افزود: «به طور کلی "مجید محمود" دادستانی مصر اعلام کرد بازجویی‌ها نشان می‌دهد شهروند لبنانی به نام "سامی شهاب" به همراه گروهی دیگر درصدد انجام تحرکاتی علیه استقرار و امنیت عمومی مصر و اجرای برنامه‌ای سازمان یافته و آموزش گروهی در داخل مصر برای اجرای ماموریت خود ازجمله جذب نیرو، آموزش و کسب اطلاعات بودند و در این باره آپارتمانهای بزرگی اجاره کرده و در جهت گسترش شیعه در داخل کشور تلاش می‌کردند».

به گفته نصرالله، دادستانی مصر در بیانیه خود اعلام کرد که بازجویی‌ها نشان می‌دهد دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از سخنرانی خود در روز عاشورا که در آن بر تحریک ملت و نیروهای مسلح مصر به اقدام علیه نظام این کشور تاکید کرد، مسوول واحد عملیات در حزب را به انجام حملاتی در خاک مصر مامور کرد اما بازداشت متهمان مانع از اجرای طرح آنها شد.

دبیرکل حزب‌الله افزود: «در این بیانیه همچنین آمده است که شمار متهمان شرکت کننده در این فعالیت به چهل و نه نفر می‌رسد و دیوان امنیت عالی بازجویی و تحقیق از افراد بازداشت شده را در چارچوب قانونی برعهده گرفته است».

سید حسن نصرالله، با بیان این‌که "مقامات مصری مانع از حضور وکلا در تحقیقات در این باره شدند"، افزود: «ما مسائل را با شفافیت و با حس مسئولیت بیان و اعلام می‌کنیم که برادر ما "سامی شهاب" عضو حزب‌الله است و این مسأله را منکر و از آن احساس شرمندگی نمی‌کنیم».

دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر این‌که «آنچه که "سامی شهاب" در مرزهای فلسطین و مصر انجام می‌داد عمل لجستیکی و تدارکاتی برای یاری رساندن به برادران فلسطینی در نقل و انتقال ادوات جنگی به مقاومت در داخل فلسطین بود»، تصریح کرد: «این اتهام تنها چیزی است که در اتهام‌های دادستانی علیه شهاب، مطرح نشده است در حالی که رسانه‌های مصری خود اعلام کردند یک شهروند لبنانی و برخی دیگر به اتهام نقل و انتقال ادوات نظامی به نوار غزه بازداشت شدند اما در بیانیه دادستانی کل مصر این مسئله ذکر نشد و واقعا مسأله چیزی جز این هم نبود اما چون طرح این مسئله محکومیت برای دادستانی و مقامات مصر بود نه محکومیت برای سامی شهاب و دیگران و بلکه مایه افتخار برای آنها بود، در بیانیه خود به آن نپرداخته و اعلام کردند این عده درصدد براندازی نظام مصر بودند».

نصرالله تصریح کرد: «همه اتهام‌های وارد شده در بیانیه دادستانی مصر چیزی جز افتراء و خیالبافی نیست و عاری از صحت است، و البته هدف از طرح این اتهامها تحریک ملت مصر علیه حزب‌الله است».

وی گفت: «دادستانی مصر به طور خلاصه این گروه را متهم به تلاش برای تغییر نظام مصر کرده است و هدف آن نیز بدنام کردن حزب‌الله نزد ملت مصر است چرا که حزب‌الله در نزد آنها بسیار مورد احترام است. ملت مصر ملتی است که به هر مبارز و مجاهدی احترام قائل است و ماهیت، تاریخ و فرهنگ این ملت بیانگر این مسأله است، ملتی که از خود فدارکاری‌ها نشان داده و شهدا و اسیر داده است، اسیرانی که به دست اسرائیل کشته شده‌اند و به همین دلیل طبیعی است که حزب‌الله در نزد این ملت از احترام بسیار زیادی برخوردار باشد و طبیعی است که آنها به جنبش‌های مقاومت در فلسطین و غیر آن احترام قائل باشند. بنابراین هدف از این اتهام‌ها بدنام کردن حزب‌الله، حماس و دیگر جنبش‌های مقاومت در نزد این ملت است».

دبیرکل حزب‌الله لبنان، هدف دیگر از این اتهامها را "اطمینان دهی جدید به آمریکا و اسرائیل در سایه ناامیدی و شکست مقامات و دستگاه حاکم مصر در همه عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی" دانست و افزود: «اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ترکیه سفر کرده و نقش ترکها در این باره، برای مصر سنگین و دشوار است».

سید حسن نصرالله، شمار افرادی را که سامی شهاب با آنها همکاری داشته است کمتر از ده نفر دانست و گفت: «نمی‌دانیم که پنجاه نفر متهم از کجا آمده‌اند و کسانی که بازداشت شده‌اند ارتباطی با برادرمان ندارند و ممکن است که آنها مسائل دیگر داشته باشند که اطلاعی نداریم اما اگر مقامات مصری می‌خواهند چنین بگویند که این گروه متشکل از پنجاه نفر است صحت ندارد».

او در ادامه تأکید کرد: «اگر یاری کردن فلسطینی‌های مورد محاصره در سرزمین‌های اشغالی که قتل عام و آواره شده‌اند جرم و جنایت است، پس من امروز به طور رسمی به این جنایت و جرم اعتراف می‌کنم و اگر این اقدام ما در یاری رساندن به فلسطینی‌ها گناه باشد، ما با آن گناه به خدا نزدیک می‌شویم و در آن استغفار نمی‌کنیم. اگر این اقدام ما اتهام علیه ما باشد ما به چنین اتهامی افتخار می‌کنیم».

نصرالله با یادآوری این موضوع که "همه می‌دانند این اولین بار نیست که برادری از حزب‌الله به دلیل رساندن سلاح به مقاومت در فلسطین اشغالی بازداشت می‌شود"، تصریح کرد: «آن کسی که امروز باید محکوم شود، رژیم مصر است نه سامی و دوستان وی».

دبیرکل حزب‌الله لبنان، تأکید کرد: «رژیم مصر امروز باید محکوم شود چرا که همچنان نوار غزه را محاصره کرده و با وجود اینکه نیاز نوار غزه به گذرگاه رفح برای بازسازی هزاران واحد مسکونی تخریب شده و با توجه به شرایط تأسف بار انسانی حاکم در آن، بیش از هر زمانی است اما همچنان محاصره علیه آنها ادامه دارد. نظام مصر باید محکوم شود چرا که شب و روز برای بستن تونل‌ها تلاش می‌کند، تونلهایی که تنها شریان حیاتی نوار غزه به شمار می‌رود و از این تونلها فقط سلاح عبور نمی‌کند بلکه دارو و حتی گوسفند، مواد مصرفی و غذا منتقل می‌شود اما نظام حاکم مصر با همکاری آمریکا و اسرائیل برای نابود کردن کوچک‌ترین روزنه هزینه بار فلسطینی‌ها نیز تلاش می‌کند تا حیات فلسطینی‌ها در غزه به طور کلی نابود شود در حالی که اسرائیل در مقابل به جدیدترین سلاح‌های هوایی آمریکایی مجهز می‌شود و امکانات خود را توسعه می‌دهد و اقدام به برگزاری بزرگترین رزمایشها در تاریخ خود می‌کند».

وی افزود: «مصر در حالی دست به این اقدام می‌زند که کابینه بنیامین نتانیاهو، آویگدور لیبرمن را به کار می‌گیرد کسی که درباره مسائل به اصطلاح صلح و سازش و گفتگوها سخن گفته است و در واقع به قدرت نظام مصر توهین کرده است».

نصرالله با بیان اینکه "در این شرایط ما انتظار داشتیم با توجه به تحولات بزرگ در منطقه، فلسطین و رژیم اسرائیل رهبران مصر دست کم برای بررسی مسائل و اتخاذ تدابیر سیاسی در قبال این تحولات و خطر اسرائیل که بار دیگر خطری برای همه کشورهای منطقه به شمار می‌رود به ویژه در سایه تحولات گسترده آمریکایی و بین‌المللی، تلاش کنند" گفت: «اما با تاسف شدید نظام مصر همان خط مشی سابق را در پیش گرفته و در دشمنی با جنبش‌های مقاومت از جمله حزب‌الله تلاش می‌کند.»

این مقام حزب‌الله لبنان در ادامه افزود: «دادستان مصر گناهی ندارد چرا که سازمان اطلاعات مصر این بیانیه را به وی داد تا بخواند. بازداشت فرد لبنانی قبل از جنگ صورت گرفت، گویی ما از زمان شروع جنگ اطلاع داشتیم و یک نفر را برای کنترل شرایط ارسال کرده بودیم. من توصیه می‌کنم که مسئولان مصری مقداری فیلم و سریال ببینند تا با سناریو نویسی بیشتر آشنا شوند».

نصرالله با بیان اینکه "موضعگیری که ما در قبال جنگ علیه غزه داشتیم، یک موضعگیری سیاسی بود"، یادآور شد: «ما حتی مانع ایجاد مشکل در برابر سفارت مصر در بیروت شدیم».

دبیرکل حزب‌الله درباره اتهام گسترش تفکر شیعی در مصر گفت: «این ادعا بسیار عجیب است. حزب‌الله با علما و سازمان‌های وابسته به خود در مناطقی مانند بعلبک (شرق لبنان) و جنوب بیروت هم قصد گسترش تفکر شیعی را ندارد حال چگونه یک جوان را به مصر فرستادیم تا تفکر شیعی را در این کشور گسترش دهد»؟! 

وی افزود: «ما به این اتهامات عادت کردیم. حزب‌الله با تمامی دستاوردهای خود ظرف مدت گذشته اکنون متهم است. شما دقت کنید که روزنامه واشنگتن پست و نه روزنامه‌ تشرین سوریه یا کیهان ایران چگونه از حزب‌الله و پیروزی در برابر اسراییل سخن گفته که دولت آمریکا مشغول بررسی شیوه جنگی حزب‌الله برای استفاده خود است».

نصرالله با طرح این پرسش که "در قبال این امر ما چه می‌توانیم بگوییم"؟ افزود: «حزب‌الله شفاف بوده و فداکاری‌های زیادی انجام داده و احترام زیادی در جهان عرب دارد. حال اتهام گسترش تشیع دیگر ارزش پاسخ‌گویی ندارد. باقی اتهامات نیز بی‌اهمیت است».

دبیرکل جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان در ادامه در اظهار نظری صریح گفت: «دادستانی مصر ما را متهم به وابستگی به ایران كرده و من باید در اینجا اعلام كنم ما دوست ایران هستیم و امیدواریم همه گروههای مقاومت نیز دوست ایران باشند . ارتباط با ایران برای ما افتخار است».

به گفته نصر‌الله در تمامی نظرسنجی‌های بی‌طرفانه مشخص شده که محبوبیت چهره‌ها و جنبش‌های مقاومت روز به روز بیشتر می‌شود و حتی در خانه رهبران عربی این محبوبیت زیاد شده است.

وی افزود: «نکته آخر تلاش مصر برای ایجاد چهره‌ای از حزب‌الله است که گویی مشغول تشکیل گروه‌هایی در کشورهای عربی برای از بین بردن نظام‌ها و ایجاد اغتشاش و از بین بردن امنیت کشورهای عربی است».

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: «با عذرخواهی از جریان القاعده باید بگویم تشبیه حزب‌الله و القاعده امری واقعاً غریب است. القاعده با برنامه خود قصد دارد در تمامی کشورها و مناطق وارد جنگ شود ولی در مورد حزب‌الله این امر فرق دارد و من توضیح می‌دهم. حزب‌الله قصد ندارد با هیچ نظامی در جهان عرب یا در کل جهان وارد جنگ شود که البته اسراییل از این امر مجزا است و اختلاف ما با دولت آمریکا هم به خاطر سیاست‌های آن است».

دبیرکل حزب‌الله لبنان، تأکید کرد: «ما قصد ورود به هیچ تنش نظامی یا سیاسی یا اجتماعی با کشورهای عربی را نداریم. حتی در زمینه رسانه‌ای نیز ما تلاش داریم تا وارد تنش با کشورهای عربی نشویم».

نصرالله با اشاره به اینکه حزب‌الله روابط دوستانه طبیعی با ملت‌های عرب دارد و در این موضوع صریح است، در عین حال تصریح کرد: «ممکن است جنبش‌هایی در کشورهای عربی وجود داشته باشند که از ما بخواهند به آنها در مبارزه با نظام‌های عربی کمک کنیم ولی ما قادر نیستیم چرا که یک ماموریت بیشتر نداریم».

وی تأکید کرد: «ما یک حزب لبنانی هستیم که برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود بازوهای منطقه‌ای و جهانی نداریم. ما هیچ شعبه‌ای در نقاط جهان نداریم. اعضا و رهبران این حزب لبنانی هستند و آرمان اصلی که باعث ایجاد و تشکیل حزب‌الله و تمامی تحرکات آن شد، آزادی زمین و حمایت از لبنان و جلوگیری از برنامه‌های اسراییل برای منطقه و ملت‌های آن است. نظام موجود در کشورهای عربی هر آنچه که باشد به ما ارتباطی ندارد».

وی یادآور شد: «حتی در عراق پس از تشکیل دولت و مسائل پس از آن از ما خواستند موضعگیری کنیم ولی ما گفتیم که به ما هیچ ارتباطی ندارد. ما از مقاومت عراق در برابر اشغالگران حمایت می‌کنیم ولی امور سیاسی عراق واقعاً به ما ارتباطی ندارد. ممکن است جنبش‌های معارضه از این سخن ناراحت شوند ولی ما واضح و آشکار صحبت می‌کنیم. آنها می‌گویند ما در جنگ تابستان 2006 از شما حمایت کردیم و اکنون که نیاز به حمایت شما در برابر نظام خود داریم شما کاری نمی‌کنید. توضیح ما این بود که همکاری ما و شما در برابر دشمن مشترکی به نام اسراییل بود و مسائل داخلی شما ارتباطی به ما ندارد. اگر ما بتوانیم نقش مثبتی ایفا کنیم باعث خوشحالی ما است ولی وارد شدن به تنش‌ها و دست زدن به تحرکات هدف ما نیست؛ چرا که ما یک حزب صرفاً لبنانی هستیم و بر اساس مبناهای فکری و شرعی و عقیدتی خاصی فعالیت می‌کنیم».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «اولویت‌ها و ایده‌های ما خاص است و به تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کنیم. به همین دلیل در مواجهه با اسراییل و طرح‌های آن، کمک به برادران فلسطینی تکلیف شرعی ما است کما اینکه وظیفه دیگر ملت‌ها و کشورها نیز هست».

وی افزود: «در این زمینه همچنین باید بگویم چند هفته قبل روزنامه الحیات از رییس‌جمهور یمن پرسید که آیا گروه "الحوثی" مورد حمایت حزب‌الله است و رییس‌جمهور پاسخ داد این کمک مستقیم نیست، بلکه از طریق اعضای وابسته به حزب‌الله انجام می‌گیرد. در هر حال او حزب‌الله و رهبری آن را مستقیما متهم نکرد. اگر او اطلاع خاصی از این امر دارد ما می‌توانیم نماینده‌ای را به سفارت یمن بفرستیم تا از موضوع آگاه شود؛ ولی ما به عنوان یک حزب لبنانی هیچ اطلاعی از اختلافات دولت یمن با "الحوثی" و گروه وی نداریم و این موضوع ارتباطی نیز به ما ندارد. من می‌دانم که حزب‌الله با نظم و ترتیب است و گمان نمی‌کنم که اعضایی از حزب‌الله در یمن مشغول فعالیت باشند».

سید حسن نصرالله ادامه داد: «برخی کشورهای خلیج فارس از جمله بحرین نیز گفتند که برخی گروه‌های مخالف دولت در لبنان توسط حزب‌الله آموزش دیده می‌شوند تا دست به تحرکاتی بزنند. این اظهارات رسمی نبود و رسانه‌ها به این پرداختند ولی من توضیح می‌دهم که هیچ فرد معارض بحرینی هرگز و هرگز از حزب‌الله آموزش نظامی نگرفته و چنین درخواستی نیز هرگز ارائه نشده و اگر هم ارائه شده بود ما قطعا با اجابت آن مخالفت می‌کردیم».

وی تأکید کرد: «در هر حال من می‌خواهم بگویم که بر ما چیزی بیش از توان ما تحمیل نکنید. ما حزبی لبنانی با استراتژی مشخص هستیم و هر چه انجام دهیم را با شجاعت می‌پذیریم و پیامدهای آن را نیز بر عهده می‌گیریم و با شفافیت کامل عمل می‌کنیم».

سید حسن نصرالله افزود: «با استفاده از این حادثه من می‌گویم هر آنچه در رسانه‌ها توسط سازمان‌های اطلاعاتی منتشر می‌شود اشتباه است و ما هرگز قصد ورود به تنش با دیگران را نداریم و چارچوب فکری و عقیدتی و فقهی و جهادی ما نیز مشخص است. در سخت‌ترین روزهای جنگ تابستان 2006 که زیر شدیدترین حملات هوایی قرار داشتیم من علناً گفتم که ما از دولتمردان عرب هیچ چیز نمی‌خواهیم جز اینکه دست از سر ما بردارند. ما نه نیاز به حمایت مالی و نه حمایت سیاسی و نظامی دولت‌های عربی نداریم و فقط می‌خواهیم که به ما اتهامات بی‌اساس نزنند. این در مورد حزب‌الله است ولی در مورد فلسطین ما از این دولت‌ها انتظار داشته و می‌خواهیم که به آنها کمک کنند تا فلسطینیان قادر به زندگی شوند».

دبیرکل حزب‌الها لبنان ادامه داد: «امروز فردی مثل لیبرمن ظاهر شده و به صراحت با همه چیز مخالفت می‌کند. اسراییل دست به رزمایش‌هایی می‌زند و ما نمی‌دانیم برای منطقه و کشورهای آن چه برنامه‌ای دارد. ما به خاطر ترکیب دولت جدید اسراییل در مرحله حساس و خطرناکی قرار داریم و باید متوجه مسئولیت‌های خود باشیم. به جای اینکه جنبش‌های مقاومت را مورد حمایت قرار دهیم نباید به آنها حمله کنیم».

وی تصریح کرد: «در پایان این موضوع می‌گویم ما خواستار ورود به تنش با دولت مصر نیستیم و فقط با این کشور در موضعگیری آن در قبال غزه مخالف هستیم. توصیه می‌کنم که این موضوع با عقلانیت و آرامش حل و فصل شود چرا که هرگونه تنش در هر نقطه‌ای از کشورهای اسلامی و عربی و بین برادران مسلمان به سود اسراییل است».

سید حسن نصرالله سپس به دو موضوع داخلی لبنان پرداخت و گفت: «اول مجلس نمایندگان. من دفعه قبل گفتم که انتخابات پارلمانی آتی بسیار مهم است زیرا وظایف مهمی دارد. برخی در لبنان که آنها اهل فتنه می‌خوانم تلاش کردند تا از سخنان من استفاده کرده و بر آن توطئه‌ای سیاسی در زمینه اختلاف میان حزب‌الله و میشل سلیمان رییس‌جمهور لبنان بنا کنند. آنها گفتند اگر حزب‌الله اکثریت مجلس را بر عهده بگیرد، سلیمان را از کار برکنار کرده تا میشل عون به ریاست جمهوری برسد».

وی افزود: «برخی واقعاً قصد ندارند لبنان روی آرامش را ببیند و همواره دنبال فتنه‌افکنی و توطئه هستند. شرایط منطقه‌ای اکنون به سود آنها نیست و دچار تنش شده‌اند. من در سخنرانی قبلی خود به صراحت گفتم انتخابات آتی بسیار مهم است. در انتخابات فرض بر این است که به شکل دموکراتیک انتخاب شده و دولت جدیدی را تشکیل دهد که زندگی سیاسی جدیدی را ایجاد کند. من در شرح وظایف مهم مجلس گفتم که مجلس رییس‌جمهور و نخست‌وزیر را انتخاب کرده و نقش اصلی را در تعیین بودجه و قراردادها و غیره دارد».

وی گفت: «هر کسی که عربی بلد است به راحتی می‌فهمد که این متن هیچ اشاره‌ای به این امر ندارد که مجلس جدید (در صورت پیروزی ما) قصد تغییر رییس‌جمهور را دارد. ما در کمال راحتی و با باور خود، میشل سلیمان را انتخاب کردیم و حتی اعضای فراکسیون میشل عون نیز به میشل سلیمان به عنوان رییس‌جمهور توافقی رای دادند. حتی یک لحظه هم ما به تغییر میشل سلیمان فکر نکردیم و روابط بسیار خوبی نیز با ایشان از زمان فرماندهی ارتش داریم که برخی روزنامه‌نگاران و سیاستمداران خبیث قادر به تخریب آن نیستند».

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان خاطرنشان کرد: « برخی رسانه‌ها و سیاستمداران سعی کردند بگویند نامزدی دو نفر از اعضای جنبش امل در بیروت در مقابله با حزب‌الله بود. من می‌گویم که این نامزدی در هماهنگی با حزب‌الله بود و ما توافق کردیم که امل دو نفر را از دایره دوم بیروت نامزد انتخابات کند. بین حزب‌الله و جنبش امل هیچ اختلافی حتی جزئی در مورد انتخابات و هم‌پیمانی‌ها وجود ندارد. بین حزب‌الله و جریان آزاد ملی نیز اختلافی وجود ندارد. در تشکیل کمیته‌های انتخاباتی ممکن است بحث‌هایی در برخی مناطق داشته باشیم که البته هیچ ارتباطی به اختلاف یا تنش ندارد و با آرامش و حس مسئولیت میان اعضای اپوزیسیون حل و فصل می‌شود. به هر حال این انتخابات است و برخی تلاش دارند چهره‌ای نامناسب از برخی گروه‌ها نشان دهند. ما در حال تعامل و همکاری با هم‌پیمانان خود هستیم و سعی داریم چند اختلاف جزئی را نیز برطرف کنیم تا انتخاباتی پاک و دموکراتیک برگزار شده تا اکثریت پارلمانی جدیدی ایجاد شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین