کد خبر: ۸۶۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳
بررسی رویکرد جدید اعراب نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای ایران

مظاهری: حمایت تهران از مقاومت، بر منزلت دیپلماتیک ایران افزوده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جنگ 23 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه، سطح منازعه و اختلافات میان اعراب را دو چندان نمود. به طوریکه این چنددستگی پس از پایان تهاجم و پیروزی حماس نیز ادامه دارد. در طول جنگ ایران، قطر و سوریه ضمن حمایت همه جانبه از مقاومت مردم فلسطین، خواستار برخورد جدی مجامع بین‌المللی با جنایت‌های جنگی سران رژیم صهیونیستی شدند. 

این در حالی بود که مصر و اردن با پذیرش همکاری و هماهنگی با رژیم صهیونیستی به جایگاه معاونت و شریک کوچک این رژیم در منطقه تنزل یافتند. عملکرد مناسب ایران در حمایت واقعی از مقاومت مردم فلسطین با استقبال جهان عرب روبه‌رو شد، به طوری‌که نتایج مملوس آن در نوع موضع‌گیری‌های اخیر اجلاس کشورهای عربی در دوحه قطر آشکار بود.

در این میان اگرچه، پس از پایان جنگ نوار غزه تحرکاتی برای آشتی و تفاهم در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب شروع شد ولی به نظر می‌رسد که اختلافات دیرنیه میان اعراب بر سر چگونگی ارتباط با رژیم صهیونیستی و تحولات منطقه همچنان ادامه داشته باشد. عدم حضور رئیس‌جمهور مصر در اجلاس دوحه نشانگر تداوم اختلافات میان اعراب است. ولی آنچه مهم است بروز نشانه‌های جدی از تمایل کشورهای منطقه به ایجاد ثبات و صلح و آرامش و استقبال از مواضع جمهوری اسلامی ایران است.


دکتر محمدمهدی مظاهری استاد دانشگاه و نایب رئیس شورای مرکزی خانه احزاب ایران در این زمینه با آفتاب گفتگو کرده است:

- آقای دکتر مظاهری شما دلایل مواضع مثبت کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس دوحه نسبت به ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بی‌تردید هدف بلندمدت ایران در منطقه تامین امنیت به کمک دولت‌های منطقه است. جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی از کشورهای عربی حضور نیروهای بیگانه را باعث ناامنی می‌داند.
 
ایران طرفدار به وجود آوردن یک ساختار جدید امنیتی است که تمام کشورهای منطقه را در برگیرد. به اعتقاد ایران، امنیت منطقه را اساساً باید کشورهای منطقه در چارچوب امنیت دسته جمعی تامین کنند. 

تهران توانمندی نظامی خود را قدرت مسلمانان جهان و قدرت دفاعی کشورهای خاورمیانه تلقی می‌کند. این دیدگاه از چشم تیزبین کشورهای عربی به دور نمانده است.

- شما مولفه‌های تاثیرگذار در موضع‌گیری مثبت قطر و دیگر کشورهای عربی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
همان‌طوری‌که اشاره شد ایران، طبق آرمان انقلابی خوبیش، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و احقاق حقوق حقه آنان را جزء وظایف اصلی دستگاه دیپلماسی خود می‌داند و از ایجاد جبهه پایدار عربی و اسلامی در قبال سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که حاضر است شعار وحدت مسلمانان جهان را به عنوان یک راهبرد در میدان عمل دنبال ‌کند، سیاست عملگرایانه ایران در حمایت از حزب‌الله لبنان و نیز مقاومت مردم فلسطین ضمن انفعال و منزوی شدن بعضی کشورهای عرب و حامی سیاست‌های آمریکا در منطقه شده، ایران را به عنوان مهمترین و اثرگذارترین بازیگر خاورمیانه معرفی کرده و این امر بر منزلت سیاسی و دیپلماتیک کشورمان افزوده است.

البته سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی و تداوم توسعه‌طلبی ارضی آن روند سازش اعراب و صهیونیست‌ها را به شکست و بن‌بست کشانده و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با ابهامات جدی روبه‌رو شده است. تحت چنین شرایطی بسیاری از کشورهای مسلمان و عرب خواهان تحریم و برخورد جدی با رژیم صهیونیستی هستند.

- آقای دکتر مظاهری، به عنوان آخرین سؤال، پیامدهای اتخاذ مواضع اخیر اجلاس دوحه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مواضع اخیر برخی از کشورهای عربی در تحسین سیاست‌های منطقه‌ای ایران به ویژه در حمایت از مردم فلسطین یک نوع دگریسی در ایجاد صلح همه جانبه و انسجام عملی در جهان اسلام محسوب می‌گردد. 

بی‌تردید در صورت تداوم رویکرد مثبت و ایجاد بستر مناسب برای مذاکره و تفاهم بیشتر می‌توان ضمن حل بعضی مسائل پیچیده جهان اسلام به ویژه کمک به مردم فلسطین به انزوای هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای آن، مساعدت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین