کد خبر: ۸۶۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۴۳

آمریکا، آرامگاه ابراهیم پیامبر (ع) را به عراقی‌ها تحویل می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در شهر ناصریه عراق تصمیم گرفته است که شهر تاریخی «اور»، را به نیروهای عراقی تحویل دهد. در این شهر تاریخی آرامگاه حضرت ابراهیم پیامبر (ع) واقع است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، قرار است پس از 6 سال سیطره و کنترل آمریکایی‌ها بر این منطقه باستانی، این تغییر و تحول در ماه مه آینده صورت گیرد.

یادآور می شود شهر باستانی «اور» یکی از قدیمی‌ترین آثار تمدن بشری در این منطقه است که توجه و علاقه بسیاری از جهانگردان و باستان‌شناسان جهان را به خود جلب می‌کند. این شهر پایتخت سومریان بوده است که دیر زمانی بر منطقه و اطراف آن حکومت می‌کردند. عراق آثار باستانی و بناهای کهن بسیار ارزشمند دیگری نیز دارد که بعضی از آن‌ها در حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به این کشور آسیب دیدند. 

سرباز زن آمریکایی، بر فراز دیوارهای خانه حضرت ابرهیم (ع)، به ویرانه‌های شهر اور می‌نگرد

سرهنگ «بت کالیا» فرمانده سربازان آمریکایی در منطقه مذکور اعلام کرد که با موفقیت توانسته است نحوه سپردن امور این شهر باستانی را به وزارت جهانگردی و میراث فرهنگی عراق بررسی و نهایی کند. وی افزود: «این کار با همکاری پلیس و ارتش صورت می‌گیرد».

از سوی دیگر سرلشکر «حبیب الحسینی» فرمانده لشکر دهم پیاده عراق نسبت به تحویل گرفتن منطقه ابراز آمادگی و خشنودی کرد و اظهار داشت که امنیت آن از هر جهت تأمین خواهد شد.

گفتنی است که بسیاری از آثار تاریخی این شهر باستانی از سال 1921 به بعد توسط هیأتهای باستان‌شناسی موزه لوور پاریس، موزه لندن و دانشگاه پنسیلوانیا شناسایی و به جهانیان معرفی شده‌اند. از اماکن دیدنی شهر باستانی اور، بنای پر شکوه زیگورات، آرامگاه سلطنتی، قصر شولکی، محله‌های مسکونی باستانی و آرامگاه و خانه حضرت ابراهیم (ع) می‌باشد.

وجود آرامگاه مذکور در این شهر باستانی باعث گردید که واتیکان در سالهای 1999 و 2000 بیش از 1000 شخصیت و کارشناس مسیحی را به این منطقه اعزام کند. این افراد زیر نظر سفیر واتیکان در پاریس به شناسایی دقیق‌تر منطقه پرداختند و در پی آن مقدمات اولین دیدار یک پاپ از شهر اور فراهم گردید. لیکن در میان تعجب جهانیان، دیدار پاپ ژان پل دوم (پاپ پیشین) با ممانعت رژیم صدام مواجه شد.

طی سال‌های اخیر جمعیت دفاع از اور که توسط تعدادی از روشنفکران عراق تأسیس شده است فعالیت گسترده‌ای برای خروج نیروهای خارجی از منطقه به عمل آورد، و بدین سان راه برای دیدار پژوهشگران، باستان‌شناسان و سایر علاقه‌مندان از این شهر باستانی باز شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین