کد خبر: ۸۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷

اشتاینمایر به دنبال آلمانی بدون سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در واکنش به دیدگاه اوباما نسبت به داشتن دنیایی عاری از سلاح‌های اتمی، وزیر امور خارجه آلمان، «اشتاینمایر»، درخواست کرده است تا سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از آلمان برچیده شوند. 

این در حالی است که او موضعی مخالف موضع «صدر اعظم مرکل» دارد. «مرکل» خواهان نگهداری بمب‌ها برای اطمینان از آن است که آلمان حرفی برای گفتن در ناتو داشته باشد. 

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، درخواست‌های اخیر رییس‌جمهور ایالات متحده، باراک اوباما، مبنی بر داشتن «دنیایی عاری از سلاح‌های هسته‌ای»، ممکن است توسط برخی منتقدان به شدت نکوهش شده باشد. 

این منتقدان چنین درخواست‌ها‌یی را به طرز خطرناکی ساده‌انگارانه خوانده‌اند. اما همین درخواست‌ها، باعث برانگیحته شدن وزیر امور خارجه آلمان، «فرانک والتر اشتاینمایر»، شده است تا هدفی قابل دستیافتنی‌تر در ذهن خودش داشته باشد: آلمانی بدون سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی! 

«اشتاینمایر» به «اشپیگل» گفته است: «امروز این سلاح‌ها از نظر نظامی، دیگر استفاده‌ای ندارند». 

او همچنین توضیح داده است قدم‌هایی برای اطمینان از اینکه کلاهک‌های فعلی آمریکا «از آلمان برچیده می‌شوند»، برخواهد داشت. به عقیده‌ اشتاینمایر، «سلاح‌هایی در این رده»، همچنین باید موضوعی در دستور کار کنفرانس خلع سلاحی باشد که آمریکا در حال تدارک دیدن است. 

اشتاینمایر، که کاندیدای رسمی حزب سوسیال دموکرات چپ – میانه برای تصاحب صدر اعظمی در انتخابات عمومی سپتامبر است، موضعی مخالف موضع «صدر اعظم آنگلا مرکل» پیش گرفته است. رهبر آلمان، کمی قبل از اجلاس ناتو، به پارلمان آلمان گفت که دولت آلمان همچنان از دکترین ناتو مبنی بر «اشتراک هسته‌ای» به طور کامل حمایت می‌کند، که سبب می‌شود کشورهای غیر هسته‌ای مانند آلمان میزبان سلاح‌های هسته‌ای کشور دیگری باشند. مرکل گفت این امر به نوبه‌ خود باعث می‌شود این کشورها حرف بیشتری در تصمیم گیری داشته باشند. میزبانی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا، «اثرگذاری برلین در پیمان دفاعی» را مستحکم می‌کند. این سلاح‌ها همچنین، نقش مشابهی را برای چنین منطقه‌ حساسی بازی می‌کنند.
 
منابع در وزارت دفاع که تحت کنترل حزب دموکرات مسیحی میانه – راست مرکل است، همچنین گفته‌اند فقط کشورهایی که میزبان بمب‌های هسته‌ای آمریکا هستند «حرفی جدی برای گفتن» در ناتو دارند. 

اما هم اکنون مخالفان «اشتراک هسته‌ای»، اکثریت را در پارلمان آلمان تشکیل می‌دهند. حزب چپ افراطی و همچنین سبزها خواهان برچیده شدن سلاح‌‌های هسته‌ای از آلمان هستند. بعد از سخنرانی اوباما، «گایدو وستروله»، رهبر یکی دیگر از احزاب آلمان نیز خواهان برچیده شدن این سلا‌ح‌ها شده است. 

در جریان جنگ سرد، دولت آلمان غربی آن زمان در «بن»، موفق شد مقدار قابل توجهی قدرت تصمیم گیرنده کسب کند که به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا مربوط می‌شد. در آن زمان، هزاران کلاهک آمریکا در آلمان غربی ذخیره شد. 

بعد از اتحاد آلمان در سال 1990، آمریکا بیشتر کلاهک‌هایش را از اروپا خارج ساخت. امروزه، بمب‌های آمریکا همچنان در کشورهای بلژیک، هلند، ایتالیا، ترکیه و همینطور آلمان وجود دارند. روی هم رفته نزدیک به 100 سلاح هسته‌ای آمریکا در اروپا وجود دارند. اگرچه کمیسیونی از متخصصان، دسامبر گذشته به وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس، گفتند که این کلاهک‌ها هیچ‌گونه «ارزش نظامی» ندارند و نگهداری آن‌ها به صورت امن به «مقادیر زیادی پول» نیاز دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین