کد خبر: ۸۶۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۶
در جریان سفر یک هفته‌ای به ایران؛

اربکان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نخست‌وزیر سابق و رهبر پیشین احزاب اسلامی رفاه و سعادت ترکیه دیروز در حالی راهی تهران شد که فقط چند روز از پایان دوره منع فعالیتهای سیاسی او در ترکیه می‌گذرد. 

اربکان به صحنه سیاسی ترکیه بازمی‌گردد [+]

«نجم الدین اربکان» در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پنج سال ممنوعیت سیاسی بر لزوم پایان دادن به سیطره جهانی صهیونیسم تاکید و اذعان کرد صهیونیسم دنیا را تحت استعمار خود قرار داده است.

وی در این کنفرانس خبری نقش دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را در تبدیل دنیا به «دنیای سعادت برای بشر» با اهمیت خواند. 

رسانه‌های ترکیه می‌گویند: «اربکان در سفر یک هفته‌ای به ایران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و در مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کند».

در همین حال اربکان هدف از این سفر را بررسی راههای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران و فعالتر کردن گروه D-8 و همچنین رایزنی درباره مسائل منطقه و جهان اعلام کرد.

نجم الدین اربکان 83 ساله که تا هفته گذشته فعالیت سیاسی او ممنوع بود قصد دارد دوباره به صحنه سیاست بازگردد. گفته می‌شود اربکان ریاست شورای عالی مشاوره حزب اسلام گرای سعادت را با اختیارات بیشتر از گذشته پذیرفته است.

این شخصیت کهنه‌کار عرصه سیاسی ترکیه در سال 1996 میلادی بعد از احراز مقام نخست‌وزیری این کشور؛ تهران را به‌عنوان نخستین سفر خارجی خود انتخاب کرد و قرارداد معروف گاز بین دو کشور در این سفر به امضا رسید.

نجم الدین اربکان در سال 1998 پس از انحلال حزب اسلامگرای رفاه به مدت پنج سال از فعالیتهای سیاسی منع شد و پس از پایان این مدت در سال 2003 به رهبری حزب سعادت برگزیده شد.

اربکان در نتیجه یک دعوای دیگر دوباره از فعالیتهای سیاسی منع و به زندان محکوم شد. او به علت کهولت سن، دوره زندان خود را در خانه به سر برد. اربکان در سال 2008 میلادی از سوی «عبدالله گل» رییس جمهور ترکیه بخشیده و ممنوعیت سیاسی وی نیز هفته گذشته با حکم دادگاه جزایی آنکارا لغو شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین