کد خبر: ۸۶۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۱۶
بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی

نرخ سود بانکی امسال تغییر نمی‌کند

تشکیل شورای پول و اعتبار در کمیسیون اقتصادی دولت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس‌کل بانک مرکزی از ثابت ماندن نرخ سود تسهیلات خبر داد و گفت: «نرخ سود عقود مبادله‌ای بر اساس نرخ تورم برای امسال همچنان همان 12 درصد خواهد بود».

به گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب، محمود بهمنی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: «نرخ سود عقود مشارکتی نیز بر اساس بسته سیاستی بانک مرکزی و قراردادهای مشارکت مدنی و بانکداری اسلامی تعیین خواهد شد».

بهمنی اضافه کرد: «در سال جاری و در بسته سیاستی به بانک‌ها اجازه داده شده در صورت صلاحدید تا 50 درصد تخفیف را در کارمزدهای خود برای مشتریان خوش‌حساب در نظر بگیرند».

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با ابلاغ این بسته 23 هزار و 121 میلیارد ریال منابع آزاد می‌شود و با این اتفاق امکان انتقال تسهیلات برای بانک‌ها فراهم خواهد شد تصریح کرد: «چنانچه بانکی بخواهد سپرده ویژه‌ای داشته باشد بانک‌ مرکزی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تا 15 درصد یک‌ساله در اختیارشان قرار می‌دهد».

وی در پاسخ به اینکه آیا شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه داده است گفت: «در حال حاضر شورای پول واعتبار با حضور تعدادی از اعضا در کمیسیون اقتصادی دولت تشکیل می‌شود».

رییس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ رشد اقتصادی و سیاست‌های بانک مرکزی برای انتشار اوراق مشارکت تصریح کرد: «این اوراق امسال با نرخ علی الحساب روز‌شمار 16 درصد منتشر خواهد شد و آخرین نرخ رشد اقتصادی 5.2 درصد بوده است».

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص لیست بدهکاران ممنوع‌الخروج گفت: «اسامی بدهکاران ممنوع الخروج دیروز توسط دادستانی تهیه شده و کسانی که حائز شرایط ممنوع الخروج باشند را اعلام می‌کنیم».

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: «بانک‌های خصوصی در حال حاضر هم خواهان مجوز بانک مرکزی برای پرداخت سود سپرده‌گذاری بیش از 19درصد هستند، بنابراین تعیین نرخ 19 درصدی برای گواهی‌های سپرده سرمایه‌گذاری در سال گذشته فشار چندانی را به آنها وارد نکرده ضمن اینکه آنها مجاز بودند و همچنان نیز هستند که پس از پایان دوره در صورت کسب سود قطعی بیش از علی الحساب این سود را به سپرده‌گذاران پرداخت کنند و این به عملکرد بانک‌ها برمی‌گردد». 

او مطالبات معوق بانک‌ها را 40 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و درباره شعب بانک‌های خارجی و فعالیت آنها در داخل کشور گفت: «دولت مجوزهای لازم را برای احداث شعب چه در داخل و خارج صادر کرده و اگر بتوانیم بازارهای خارجی را در کشور فراهم کنیم پول ارزان قیمتی در داخل کشور ایجاد می‌شود».

بهمنی درباره علت تاسیس شعب بانک‌های خارجی در کشورتوضیح داد: «ما این بانک‌ها را برای این منظور تاسیس می‌کنیم که منابع ارزان را وارد کشور کنیم و در تحریم‌ها با تاسیس این‌گونه واحدها مشکلاتمان را حل کنیم».

وی درمورد نرخ تورم در سال 88 گفت: «پیش‌بینی ما این است که در صورت ثبات نسبی سایر عوامل موثر اقتصادی با ایجاد بسته‌های سیاستی و نظارتی تورم در پایان شهریورماه امسال به 15درصد خواهد رسید و در پایان سال شاهد تورم یک رقمی خواهیم بود».

رییس کل بانک مرکزی افزود: «کمیسیون اقتصادی دولت با اضافه کردن یک ماده به 50 ماده بسته پیشنهادی بانک مرکزی، اختیار تصمیم‌گیری در مورد 30 بند از سیاست‌های پولی و بانکی را که پیش‌تر از این در اختیار شورای پول و اعتبار و کمیسیون اقتصادی دولت بود به بانک مرکزی اعطا کرده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین