کد خبر: ۸۶۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵
جای خالی مديريت واحد شهری:

مناقشه بر سر خاموش كردن چراغ های شهر كرمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گویا قرار است شهر کرمان از این پس با شب‌های تاریکش به دیگران معرفی شود. این را می‌توان از حرف‌های برخی مهمانان نوروزی که به کرمان سفر کردند به راحتی متوجه شد. در همین حال خود شهروندان کرمانی نیز مدت‌هاست که شب هنگام و برای عبور از بسیاری خیابان‌ها و بلوارهای شهر دچار مشکل می‌شوند. خاموشی بسیاری از چراغ‌های معابر عمومی و تاریکی باعث شده است رانندگان و عابران پیاده برای عبور از خیابان و بلوارهای شهر با مشکل مواجه شوند. 

به گزارش خبرنگار آفتاب در كرمان، این وضعیت اما در ورودی‌های شهر کرمان بغرنج‌تر است. بر خلاف بسیاری از شهرهای کشور کسانی که وارد شهر کرمان می‌شوند بایستی از تاریکی تقریبا مطلق بگذرند تا به شهر برسند. این در حالی است که پایه چراغ‌های روشنایی از باغین تا کرمان برپا شده است در حالی‌که از نور و روشنایی آن‌ها خبری نیست. 

از سوی دیگر شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان چراغ‌های خیابان‌ها و بلوارها را به صورت یکی در میان باز كرده است تا ظاهرا به بخش‌نامه‌ای که برای تغییر مدل نورپردازی شهری از تهران ارسال شده است عمل نماید. 

اعتراض کردیم
رییس شورای شهر کرمان نیز با تاکید بر این‌که چنین رویه‌ای در خاموش کردن چراغ‌های معابر شهر باید اصلاح شود در گفت‌وگویی اظهار داشت: «شورای شهر کرمان با جدیت این موضوع را پی‌گیری کرده است». 

علی مهاجری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در این مورد با مقامات ذیربط در شرکت برق، فرمانداری و استانداری کرمان گفت: «ما نهاد اجرایی نیستیم ولی از طریق شهرداری کرمان برای اصلاح وضعیت اقدام کرده‌ایم و در حال حاضر فعالیت برای خاموشی بیش‌تر معابر از سوی شرکت برق متوقف شده است». 

وی تصریح کرد: «ما به این‌که بخش‌نامه‌ای به این صورت از سوی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اجرایی شود اعتراض داریم و در جای دیگری از کشور چنین چیزی ندیده‌ایم». 

تاریكی‌ها خسارت بار است
اما یک مقام شهرداری کرمان ضمن ابراز نارضایتی از این وضعیت ابراز داشت که برای مجاب کردن شرکت توزیع نیروی برق شمال برای برگرداندن لامپ‌ها و تامین روشنایی شهر تمام اقدامات لازم انجام شده است. 

وی که نخواست نامش در این گزارش آورده شود ابراز داشت: «روشنایی معابر و خیابانهای شهر بر عهده‌ شرکت برق است و آن‌ها بایستی این وظیفه‌ خود را برای رفاه حال شهروندان به خوبی انجام دهند». 

او با اشاره به این‌که در هیچ جای کشور روشنایی شهری خصوصا در ورودی‌های شهر به این صورت نیست اظهار داشت: «سال گذشته چندین نفر به دلیل همین تاریکی و عدم دید مناسب در ورودی‌های شهر کرمان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند». 

این مقام مسئول با اشاره به وجود برج‌های نور که از سوی شهرداری برای تامین نور میدان‌ها نصب شده‌اند گفت: «اگر این برج‌های نور خاموش شوند این میدان‌ها در تاریکی مطلق فرو می‌روند و شرکت برق استان کرمان حداقل بایستی روشنایی میادین را در نبود این برج‌های نور تامین می‌کرد». 

در این حال به نظر می‌رسد اجرای این‌چنینی بخش‌نامه‌ ‌ مربوط به تغییر وضعیت روشنایی شهر سوال برانگیز باشد چه این‌که اجرای آن به قیمت ایجاد مضیقه و مشکل برای شهروندان و افزایش تصادفات و صدمات جانی و مالی مقبول نیست و باید قبل از اجرا، محاسبات دقیقی در مورد چگونگی اجرای آن صورت می‌گرفت». 

بر اساس شنیده‌ها پس از انتقادات گسترده‌ مردم و پی‌گیری‌های شهرداری و شورای شهر کرمان در حال حاضر فرمانداری کرمان و مسوولان ذیربط استانداری کرمان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند تا در مورد اصلاح این وضعیت اقدامات لازم صورت گیرد و مصالح و منافع شهروندان کرمانی بیش از این در نظر گرفته شود. 

باز كردن لامپ‌ها متوقف شده است
در همین حال سایر اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به نحوه عملکرد اداره‌ برق در خصوص باز کردن برخی از لامپ‌ها در معابر و بزرگراه‌های شهر کرمان اعتراض نمودند. 

فتح‌الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمان با تایید این مطلب اظهار داشت: «متاسفانه روشنایی معابر در شهر کرمان از وضعیت خوب و متناسبی برخوردار نمی‌باشد و این موضوع در مقایسه با سایر شهرها بسیار مشهود است». 

وی افزود: «شهروندان کرمانی هزینه‌های روشنایی معابر را به صورت کامل پرداخت می‌نمایند، اما متاسفانه روشنایی معابر شهر کرمان نسبت به سایر شهرها بسیار ضعیف و نامناسب است». 

مویدی گفت: «در بازدیدی که توسط اعضای شورای شهر کرمان در این خصوص از سطح شهر انجام گرفته است، متاسفانه مشاهده نمودیم که در برخی بزرگراه‌ها و معابر شهر کرمان به صورت یک در میان چراغ‌های روشنایی از پایه‌ها جدا گردیده که این امر جای سوال دارد چرا‌ که نصب چراغ‌های روشنایی در معابر و تعداد آن‌ها بر اساس نظرات کارشناسی شرکت برق در سطح شهر می‌باشد». 

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص صرفه‌جویی گفت: «معظم‌‌له از ریخت و پاش‌ها و اسراف‌ها نگران هستند، حال این‌که وضعیت روشنایی در برخی بزرگراه‌ها به گونه‌ایست که ممکن است جان انسان‌ها را به مخاطره بیندازد». 

وی یادآور شد: «باز نمودن چراغ‌های روشنایی در بزرگراه‌ها علاوه بر این‌که سبب تهدید جان انسان‌ها در ساعات شب می‌شود، باعث زشتی چهره‌ شهر نیز می‌گردد». 

مویدی ادامه داد: «از آن‌جا که شرکت برق با شورای شهر و شهرداری کرمان تعاملات بسیار خوب و سازنده‌ای در سطح شهر کرمان و تامین روشنایی معابر داشته است از مسئولین این شرکت تقاضا داریم که این موضوع را نیز رسیدگی و اصلاح نمایند تا شهروندان عزیز کرمانی هر چه بیش‌تر از تلاش‌های این عزیزان بهره‌مند گردند». 

به هر حال در حالی‌ که شهروندان کرمانی بر اثر خاموشی چراغ معابر دچار مشکلات زیادی شده‌اند و شهر کرمان به سمت خاموشی گسترده‌ معابرش پیش می‌رود لازم است تا مسئولان ذیربط در این زمینه و بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی اقدامات لازم را انجام دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
0
0
اشكال نداره. حالا كه رييس جمهور داره مياد كرمان حتما روشنش مي كنن!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین