کد خبر: ۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
نخست‌وزیر اسبق ایران معتقد است که مشکل ایران و آمریکا باید تدریجاً حل شود

موسوی: یک نوع اندیشه و نزدیکی فکر با رهبری دارم

مگر مشارکت و مجاهدین انقلاب، اسراییل هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: میرحسین موسوی گفت: «یک نوع اندیشه و نزدیکی فکر بین بنده و رهبری وجود دارد».

به گزارش آفتاب، مهندس میرحسین موسوی که به ایلام سفر کرده است، در یک نشست خبری با خبرنگاران این استان، به سؤالات آن‌ها پاسخ گفت.

در این مراسم که در مجتمع فرهنگیان شهرستان ایلام برگزار شد میرحسین موسوی با اشاره به دلایل انتخاب شهرستان ایلام به عنوان اولین سفر استانیش در عرصه انتخابات اظهار کرد: «افتخار می‌کنم که در اولین قدم به شهرستان ایلام آمدم چراکه در این شهر خاطرات بسیار عزیزی دارم که هیچ‌گاه از ذهنم فراموش نمی‌شود. ایلام استانِ تاریخی و مهمی در کشور ماست که سوابقی طولانی دارد همچنین تمدن‌های بزرگی در این شهر پایه‌گذاری شده‌اند که آثار آن همچنان به‌چشم می‌خورد. وی ادامه داد، مردم این شهر با صداقت، رشادت و بردباری پیش از انقلاب در مقابل استبداد رژیم ستمشاهی ایستادند و در دوران دفاع مقدس هم با کمترین امکانات و درخواست‌ها از نظام، کار بی‌نظیر کردند و از این مرز بی‌نظیر پاسداری داشتند آنها همیشه پاسدار وحدت ملی و ارزش‌های دینی کشورمان بودند و من از همین‌جا سلام می‌کنم بر همه راد مردان و زنانی که چنین روحیه‌ای را خلق کردند».


وی در پاسخ به اولین سوال، که توسط خبرنگار نشریه محلی قلاقیران مطرح شد، مبنی بر اینکه شما برای رسیدن به مشکلات شهرستان ایلام و همچنین توسعه و پیشرفت درخور این شهر چه برنامه‌ای دارید گفت: «من در موقعیتی نیستم که وعده دهم و بعد بخواهم در صورت انتخاب به آن عمل کرده و یا نکنم و این مسئله با تفکر من منافات داشته و از این کار بیزارم. در زمان جنگ با وجود کمبودهایی که داشتیم کار توسط هیئت دولت در این منطقه ایجاد شد که اگر همان مشی و خط را دنبال کنیم شاهد موفقیت و پیشرفت‌های بزرگی برای ایلام خواهیم بود. در این منطقه ظرفیت‌هایی چون آب، نفت، جنگل، مراتع و نیروی انسانی فراوان وجود دارد اما مشکل اساسی این استان بن‌بست بودن و دور بودن آن از بازار ملی است».

وی افزود: «بنده تمام تلاشم را خواهم کرد که از هر طرحی که ممکن است در ارتباط با این استان به بازار ملی و همچنین بازار عراق مفید باشد و عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کند حمایت کنم».

وی در تشریح برنامه‌های پیشین برای استان ایلام گفت: «تونل آزادی یکی از مواصل این استان با استان‌های دیگر است و ما در زمان جنگ می‌ترسیدیم با توجه به محدود بودن راه‌ها و هجوم نیروهای متجاوز این تونل مسدود شود اما خوشبختانه به همت مردم غیور ایلام امکانی برای دشمنان به وجود نیامد همچنین در آن موقع بحث نیروی انسانی مسئله بود تا حدی که مهمترین مسئله آن کمبود نیروی بومی و تحصیلکرده برای استان بود که آن زمان تصمیم گرفته شد که هر ساله 100 نفر از بهترین محصلین این منطقه بدون کنکور وارد دانشگاه شوند که اکنون نیز خبر آن در سطح استان دیده می‌شود. نکته دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره کنم کارخانه سیمان شهرستان ایلام است که به‌رغم بعضی نظرهای متفاوت فکر کردیم که ساخت این کارخانه می‌تواند کارخانه واسطی بین استان‌های مختلف را در بحث سیمان به وجود آورد و اکنون نیز شاهدیم این کارخانه بهترین و استانداردترین سیمان استان را دارد».

موسوی ادامه داد: «همه اینها نشان می‌دهدکه اگر در این منطقه اقدامات زیرساختی وسیعی انجام شود در گسترش ارتباطات این استان و بخصوص بر گسترش ارتباطات این استان با استان های دیگر و با تأکید کردن شاهد موفقییت‌هایی در ایلام خواهیم بود». 

میرحسین موسوی تاکید کرد: «وجود یک بازارچه مرزی و سازماندهی مناسب ارتباط این استان با عتبات عالیات و پررنگ شدن صادرات و واردات در این منطقه اوضاع این استان را زیر و رو می‌کند».

وی ادامه داد: «طرح های مختلفی برای پیشرفت و جبران شرایط گذشته ایلام وجود دارد که باید با توجه به توانایی‌های استانی و ملی آنها را براساس اولویت گزینش کنیم».

خبر نگاری پرسید که شما در صحبت‌های اخیرتان بر پرهیز از استبداد رضاخانی که آن‌را مشابه سیاست‌های احمدی نژاد پنداشته بودید، تأکید کرده‌اید. میرحسین موسوی در پاسخ گفت: «درباره سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد هیچ گاه چنین چیزی را نگفتم و دلیلی هم ندارد که حتی با وجود فعالیت در عرصه انتخابات یک مقام رسمی تضعیف شود. انتخابات جای نقد برنامه‌ها و شنیدن نظرات مختلف است که باعث تضعیف تثبیت سیاست‌ها و یا اظهار نظر در مورد آنها می‌شود».

موسوی گفت: «من در صحبت هایم گفته بودم دولت قانون‌گریز است و هر وقت در کشور ما قانون دور زده شد شاهد ایجاد استبداد در کشور بودیم».

موسوی در ادامه گفت: «اول انقلاب مردم با وجود عدم حضور پلیس در برابر چراغ قرمز می‌ایستادند و احترام به قانون را یک مسئله شرعی می‌دانستند و در دهه اول انقلاب این روحیه باعث رشد انقلاب ما بود».

موسوی با ذکر مثالی گفت: «در روزهای گذشته گزارش بودجه در مجلس مطرح شد که باید ببینید چند تخلف از قانون در این گزارش رسمی به چشم می‌خورد. لذا من عدم رعایت قانون و دور زدن قانون که اکنون به چشم می‌خورد را رد کرده و آن را عاملی برای نادیده گرفتن قانون‌های بزرگتر در یک جامعه می‌دانم. واقعا باید پرسید که چرا آنچه مجلس شورای اسلامی تعییین کرده است پشت سر می‌گذارند و این قوانین را رعایت نمی‌کنند».

موسوی درباره حضور دوباره‌اش در عرصه سیاست کشور پس حدود 20 سال نیز گفت: «در این مدت به هیچ وجه از سیاست و اوضاع کشور دور نبودم تنها به دلایل مختلف نمی‌خواستم رییس جمهور شوم و باید پرسید آیا داشتن چنین نظری به معنای فاصله گرفتن از سیاست است؟ در ضمن در این مدت به مسائل فرهنگی مشغول بودم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس، پیشرفت ایران اسلامی همراه با قانون، عدالت و آزادی را از شعارهای اصلی در انتخابات دانست و گفت: «مهمترین قسمت این سه گانه در شعار من، نقض قانون است که اگر آن را اجرا نکنیم به قهقرا می‌رویم». 

شعار انتخاباتی میرحسین: «ایران پیشرفته با قانون، عدالت و آزادی» [+]

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود، سلیمی نمین پس از دیدار با موسوی اظهار نگرانی کرده است، گفت: «فکر می‌کنم صحبت‌های این دوست به پرونده دانشگاه آزاد برمی‌گردد که به هیچ وجه به من ربطی ندارد. بنده به همراه مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی یکی از ده موسس دانشگاه آزاد بودیم و مشکلات فعلی آن ربطی به یک یا ده موسس ندارد البته تا جایی که مطلع هستم مشکلاتی که این دوست با حضار فعلی داشنگاه پیدا کرده الحمدالله به دادگاه کشیده شده و در یک چارچوب قانونی حل خواهد شد».

در ادامه، خبرنگار یکی از نشریات محلی گفت: «اخیرا می‌بینیم رسانه‌های جهانی که کار اصلی آنها از بین بردن نظام و مملکت ما است، نتوانسته‌اند خوشحالی خود را از کاندیداتوری شما پنهان کنند، نظر شما در این رابطه چیست»؟

موسوی پاسخ داد: «در مورد رسانه‌های خارجی نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما این را می‌دانم که ورود من به صحنه انتخابات عده زیادی از اصولگراها و اصلاح‌طلبان را خوشحال کرده است و من از این مساله استقبال می‌کنم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «گمان نمی‌کنم در مورد مسایلی این‌چنین بزرگ نظیر انتخابات در جامعه‌ما با دو سه بازی برخی نشریات که از اول انقلاب لجن‌پراکنی‌هایی در مورد مسایل مختلف نظام کرده‌اند، مشکلی ایجاد شود؛ بنابراین باید به مسایل داخلی خود اهمیت بیشتری دهیم. نگاه انفعالی ما به نشریات خارجی هم در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی ما می‌تواند یک عامل منفی به حساب آید».

وی در پاسخ به این سوال که چرا به مانند مقام معظم رهبری استان ایلام را به عنوان اولین سفر استانی خود انتخاب کردید گفت: «یک نوع اندیشه و نزدیکی فکر در این زمینه بین بنده و رهبری وجود دارد که آن هم به دلیل آگاهی ما از اوضاع منطقه ایلام است بنده زمانی که نخست وزیر بودم اطلاعاتی را از اوضاع و احوال ا یلام و صبوری‌ها و مقاوت ها و رشادت‌های مردم این منطقه گزارش می‌دادم. البته ایشان از منابع دیگر هم ا طلاعاتی کسب می‌کردند».

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حل کردن مشکلات اقتصادی با توجه به دیگر حوزه‌های کشور از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی توضیح داد: «فکر می‌کنم بحث اقتصاد و فرهنگ کاملا به هم تنیده شده‌اند. من مطمئن هستم در صورتی که ما مشکلات اقتصادی را حل کنیم نرخ تورم راپایین آوریم و بیکاری را کاهش دهیم خود به خود مشکلات فرهنگی هم نزول پیدا خواهد کرد این مسائل به یکدیگر ربط دارند و حل شدن یکی در دیگری هم تأثیرگذار خواهد بود که در وهله اول تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی های جامع اقتصادی برای تک تک مشکلات چاره جویی کنیم».

وی ادامه داد: «در این راستا بنده تا زمان انتخابات به تدریج برنامه‌هایم را منتشر می‌کنم و در اجلا سی که با 500 نفر از اقتصاددانان، صنعت گران، کارخانه داران و . . . برگزار خواهم کرد مواضع اقتصادی خود را شفاف‌تر بیان می‌کنم».

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر شما درباره حقوق عمومی و دفاع از آن در کشور تشریح کرد: «یکی از مهم‌ترین وظایف ما دفاع از حقوق عمومی است. در چشم انداز 20 ساله ما مسأله حمایت از حقوق انسانی و عمومی را داریم که مفهوم بشری دارد و باید تثبیت احترام به این حقوق و کرامت را جزو وظایف مهم خود بدانیم».

موسوی خاطر نشان ساخت: «فکر می‌کنم در شعار ایران پیشرفته با قانون عدالت و آزادی این مسئله نیز لحاظ شده باشد».

وی همچنین درباره تقویت حضور زنان در عرصه تصمیم گیری مملکتی خاطرنشان کرد: «نظام ما ارزش زیادی برای زن قائل بود و ما در اول انقلاب حضور برجسته زنان ونقش جدی و ارزش آنان را بیشتر دیدیم ودر مجموع فکر می‌کنم کل نظام به سمت کمتر شدن تبعیض‌ها بین کیفیت مرد و زن در عرصه‌های مهم تصمیم‌گیری در کشور پیش می‌رود».

وی ادامه داد: «معتقدم در این راه همه قوا باید همکاری لازم را داشته باشند حال اینکه اصل این مسئله چقدر پیشرفت داشته باشد به تلاش خود زنان بر می‌گردد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت، همچنین بر لزوم پررنگ شدن نقش شوراها در کشورتاکید کرد و گفت: «در قانون اساسی7 اصل در مورد شواراها داریم که نشان می‌دهد ظرفیت عظیمی دارد اما اکنون در کشور تنها جزء کوچکی از ظرفیت شوراها استفاده می‌شود».

موسوی ادامه داد، معتقدم توسعه وظایف شوراها باعث به وجود آمدن مدیریت بهتر در استان‌ها و نظارت‌های دقیق‌تر بر پروژه‌های منطقه‌ای خواهد بود. در دوارن جنگ لایحه‌ای به مجلس پیرامون این مساله دادیم که در آن وطایف شوراها سنگین‌تر می‌شد اما به مرور اختیارات آنها کاهش پیدا کرد در عین حال فکر می‌کنم باید روی این مسئله سرمایه‌گذاری کرد چرا که می‌توانیم شاهد بروز استعدادهای مختلفی از میان این شوراها و همچنین اداره بهتر کشور باشیم».

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مواضعش در ارتباط با رابطه ایران و آمریکا گفت: «پیرامون این مساله تاکنون به طور کامل صحبت کرده‌ام اما به اجمال بگویم خصومت‌های آشکار و پنهان بسیاری از سوی دولت آمریکا علیه ایران در تاریخ وجود دارد و ما شاهد تعارض‌های بسیاری در جاهای مختلف در این زمینه هستیم و آمریکا عهد شکنی‌هایش را بارها و بارها برای ما به اثبات رسانده است اما اینکه از ارتباط با آمریکا یک تابو بسازیم و آن را دست نیافتینی بدانیم نادرست است».

موسوی ادامه داد: «بنده معتقدم با ایجاد زمینه‌ای از یک موضع مساوی که از سوی دو دولت ایران و آمریکا گرفته می‌شود و همچنین اثبات حسن نیت آمریکا که در عمل مشخص خواهد شد می‌توان فضای گفتگوی مناسبی را بین دو کشور پدید آورد».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مواضعش درباره گسترش شبکه‌های خصوصی گفت: «بنده از قبل هم چنین گرایشی را داشته‌ام و آن را بیان کرده‌ام اما گرایش صرف از سوی بنده، این مسئله را حل نمی‌کند، چرا که ما قانون داریم و مشکل باید از طریق آن حل شود. برای من اصل رعایت قانون بسیار مهم است البته اکنون دلایل بیشتری برای این عقیده خود پیرامون گسترش شبکه‌های خصوصی پیدا کرده‌ام که به عنوان مثال می‌توان به کشورهای همسایه نگاه کرد که ما نسبت به آنها در این زمینه کاملا خلع سلاح هستیم».

وی در پاسخ به این سوال که در نهایت چه شد که آقای سید محمد خاتمی از عرصه انتخابات به نفع شما کنار کشید گفت: «بین من و آقای خاتمی مشکلی وجود ندارد و بنده شب گذشته هم در مجمع روحانیون مبارز خدمت ایشان بودم در هر صورت پس از جلساتی که باهم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که فرآیند انتخابات به این سمت برود. هر دوی ما بر طبق اصول و ارزش‌ها تاکید داریم و مشکلی هم بین ما نیست بنده قبلاً اعلام کرده بودم که حضورم در انتخابات در نهایت در مقابل خاتمی نخواهد بود که شاید اگر ایشان تا آخرین روزهای انتخابات کنار نمی‌کشید در نهایت شاید منجر به عقب‌نشینی بنده می‌شد. بنده این مسئله را اعلام کرده بودم. آقای خاتمی در مقطعی صلاح دیدند و بر اساس دلسوزی برای فضای ملی این تصمیم را گرفتند من هم در بیانیه‌ای که پیرامون این موضوع اعلام کردم به این مسئله اشاره کرده و در انتها فضا را هم برای حضور ایشان باز گذاشتم».

موسوی ادامه داد: «ادعا می‌کنم اکنون خاتمی یکی از پشتوانه‌های مهم عظمت و شکوه انتخابات دولت دهم خواهد بود».

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران ایلامی گفت: «ما باید تلاش کنیم انقلاب را حفظ کنیم. مطمئن باشید با ویران کردن کشور انقلاب حفظ نمی‌شود با هدر دادن سیصد چهارصد میلیارد دلار انقلاب حفظ نمی‌شود. انقلاب با صرف منابع کمیاب کشور در خدمت اغراض کوتاه‌مدت پاسداری نمی‌شود. از نظر شما آیا حفظ بیت‌المال اصول نیست»؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت كه از او پرسید شما تاكنون هیچ برنامه اقتصادی و حرف جدیدی اعلام نكرده‌اید و فقط تلنگرهایی به رئیس‌جمهور فعلی زده‌اید همچنین شما در برابر جفاهایی كه به امام شد سكوت كرده‌اید و همكاری با جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اید، گفت: «ما باید وسیع‌تر از این حرف ها فکر کنیم معتقدم راجع به برخی احزاب رسمی کشور طوری رفتار می‌شود که انگار آنها اسرائیلی هستند. شما ممکن است در مسجد بروید و فردی را در حزب مخالف ببینید که مشغول نماز خواندن است. منتها گرایش فکری او با شما مغایر است. فکر می‌کنم آنقدر که کشور ما از سوی بیگانگان دائما تهدید می‌شود و با مشکلات داخلی بسیاری که داریم، وحدت ملی و احترام به یکدیگر به عنوان یک برادر دینی باید از مهم‌ترین برنامه‌های ما باشد. گرچه کسی که مخالف نظام، امام، رهبری و قانون است، آن موقع باید مرزها بین ما و او مشخص شود. آیا در مسجد ایلام می‌روید و روی سینه‌های افراد نگاه می‌كنید كه برچسب مشاركتی یا سازمان مجاهدین انقلاب بر آن نقش بسته است. آن‌چه كه شما آن‌ها را متهم می‌كنید به این وسعت نیست و من ذهن بسته شما را ندارم و ذهنم بسیار باز است»

بیانیه حمایت رسمی مشارکت از میرحسین موسوی منتشر شد [+]
13 دلیل مجاهدین برای حمایت رسمی از میرحسین موسوی[+]

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که میرحسین موسوی امروز، چه تفاوتی با میرحسین دهه شصت دارد؟ گفت: «مردم خودشان باید این مسئله را درک کنند گرچه هر فردی با توجه به مقتضیات زمان تغییر می‌کند. اما بنده هنوز روی ارزش‌های اول انقلاب تأکید دارم و در اولین صحبت‌هایم هنگام حضور در عرصه انتخابات، صحبت از اسلام ناب محمدی (ص) کردم. من از آن مفاهیم استفاده می‌کنم. اما در عین حال نگاه بسته‌ای نسبت به اوضاع و شرایط دنیای کنونی و مسائل موجود در آن ندارم».

وی افزود: «‌اخیرا پیرامون نقش بسیج در کشور بحثی داشتم که به زودی منتشر خواهد شد و همچنین در عین حال به سوالات و صحبت‌های مردم پیرامون دغدغه های فعلی شان پاسخ خواهم داد».

موسوی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران ایلامی مبنی بر اینکه آیا در کابینه خود از مردم ایلام هم استفاده خواهید کرد؟ گفت: «بنده قصد دارم به حدود سی استان کشور سفر کنم حال اگر این سوال در همه استان‌ها مطرح شود، به بن بست خواهم رسید. بنده تلاش خواهم کرد از همه نیروهای شایسته و قوی در یک نظام واحد استفاده کنم. حال فرقی نمی‌کند که ایلامی باشد یا خوزستانی و یا کرمانشاهی و یا شیرازی و . . .».

مهندس میرحسین موسوی پس از این نشست به دانشگاه سراسری ایلام رفت و با دانشجویان به گفت‌وگو و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۲
0
0
منظورتان از مطرح کردن این مسائل که همه مربوط به قبل از انتخابات است چیست؟خیلی رفتارتان مشکوک است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین